SKOGSFORUM ARTIKEL

Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

116 inlägg 14597 visningar 20 följer aktivt Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Stamkvistning av tall, del 1 (Video)

halvproffs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652080 Efter sågning av stock med stamskada blir resultatet så här.

Stihl Motorsågar och Röjsågar

Palakangas  
halvproffs skrev:Efter sågning av stock med stamskada blir resultatet så här.

Från en "lärarinna" eller😉

Användarvisningsbild

halvproffs  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
Palakangas skrev:

En rejäl sådan 😎

Palakangas  
halvproffs skrev:
Palakangas skrev:

En rejäl sådan 😎

Av den gamla stammen månne😁

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  

Det som varit mest förvånande under de år jag ägt mark här uppe i Härjedalen, är avsaknaden av barkgnag på Tall ! Vad som är anledningen o glädjen till detta, vet jag inte. Men allt sedan jag började lämna mer o mer begärligt lövfoder, så har barkskadorna lyst med sin frånvaro. Viss kvistbetning o ev. något toppbrott orsakat av Älg har man väl haft. Men inga barkgnag ? ! Jag drabbas ju heller inte av några kör eller fällskador ! Så för min del verkar Tallen förbli skadefri ! Det är dock mer skador av Rådjur, både i form av främst fejningsskador men också betning på plant men då mest på Gran. Det som är lite tråkigt, är att det är mest skador på de redan stamkvistade Granarna. Även en del grövre som man INTE trodde skulle bli angripna. Så ändå väl värt att fortsätta stamkvista Tallarna !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#652265 Lite kuriosa när det gäller stamkvistning. Kvistningen av denna Tall ligger nu upp mot 14-15 m. ( Tallens tot.höjd ca. 23-24 m ) Granen strax till vä. fick sin topp skadad mot Tallens grenar innan kvistningen i fjol. Nu med den längre stegen gick det bättre. Nu är den räddad för några år framåt.

Användarvisningsbild

Skogsvaktaren  
Lars Lundqvist SLU skrev:Eller körskador.
Hursomhelst lite ovanligt att stamkvista skadade träd...

Stamskadorna har uppstått efter stamkvistning.
1593269871_flarken_skog.jpg

😥

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#652284 Stamskadorna har uppstått efter stamkvistning.
1593269871_flarken_skog.jpg

😥[/quote]

Stamkvistades det med yxa ?

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#652289 Stor entusiasm och man blir "avis" på initiativkraften, dock ska det ju stå mycket länge till, typ 50 år och blivit fiskgjusebofuror innan det blivit svullet och formfaktor och diametertillväxt där uppe. Närmsta 25 åren så får man nöja sej med kvistfria bakar.
Men estetiskt en obetalbar syn av pelarsal, välvård och kvalitetsvirke.
Och betalningen ska ju absolut hamna högre då man fortfarande virkesmäter på mantelytebedömning.
Så timmerköparen drar kanske en nitlott på beståndet.
Och framtiden vet vi inget om:
- Röntgeninmätning?
- Kvistfri massaflis?
Fortsätt med skogsskaparnyfikenheten, det behövs!

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
Orsa skrev:Stor entusiasm och man blir "avis" på initiativkraften, dock ska det ju stå mycket länge till, typ 50 år och blivit fiskgjusebofuror innan det blivit svullet och formfaktor och diametertillväxt där uppe. Närmsta 25 åren så får man nöja sej med kvistfria bakar.
Men estetiskt en obetalbar syn av pelarsal, välvård och kvalitetsvirke.
Och betalningen ska ju absolut hamna högre då man fortfarande virkesmäter på mantelytebedömning.
Så timmerköparen drar kanske en nitlott på beståndet.
Och framtiden vet vi inget om:
- Röntgeninmätning?
- Kvistfri massaflis?
Fortsätt med skogsskaparnyfikenheten, det behövs!

Nu vet jag ju inte o kan inte svara för "Skogvaktaren" o vet något om hans intentioner med sitt bestånd. Men visst blir det rent estetiskt en annorlunda syn på stora o grova träd när de även är kvistfria till största delen ! Nu är det ju en avsevärd skillnad på VARFÖR jag stamkvistar så gott som alla träd. Av alla de yngre som ska bli stora en dag ( förhoppningsvis ), så sker det ju för bättre kvalitet o stamutveckling. Alla de här större äldre träden är ju som oftast att de tar en allt för stor plats i luftrummet ovanför de yngre. Så för estetiken o ljuset, får de lite minskat utrymme ! Då de flesta redan är 50 + tråd av Tallarna jag nu ska kvista, så istället för att de hamnar i kokning, så får de stå där de står tills andan faller på att göra något av dom. Eller inte alls ! De ska ju i alla fall inte bli något reklamblad för någon affärskedja. Där går en värdighetens gräns !

Användarvisningsbild

Älgfoderodlare  
#653187 Lite OT vad gäller tråden men ändock stamkvistning. Var ute i går o stamkvistade ett hundratal Rönnar. Hoppas de kan få fortsätta se ut som den på bilden. Många böjer sig för snön men alla reser upp sig under våren. Ett hopp för framtiden de också.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).