Skogsröjning

Hittat något intressant i skogen

1027 inlägg 377684 visningar 96 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627708 De inbitna geocacharna finner ett sätt, typ klättra med rep eller en utskjutbar stege i skuffen.
Har träffat sånt folk :mrgreen:

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#627712 Finns ett par geo-punkter i skogen där jag får jobba.
Men, de frågade mig innan de plasserades där, och
frågade hur de fick göra.
Om man hittar en i sin skog och man inte har gett tillstånd
skulle det väl bara vara att slänga den i sopen. :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627715 @axwell

Om du skriver var det är för kod (börjar med GC...) kan jag notera att den är nedplockad av markägaren, och att de kan kontakta mig om de vill ha tag i den/dig.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

axwell  
#627725
Mangan skrev:Om du skriver var det är för kod (börjar med GC...) kan jag notera att den är nedplockad av markägaren, och att de kan kontakta mig om de vill ha tag i den/dig.


Trodde att jag hade alla uppgifter på noteringsbladet(på bilden) men där står det inget "GC", vad jag kan se.

Kollade inte på själva sondern, får ta en ny promenad med dubbade skor i morgon.

Tack så länge !

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627743 @axwell Hittade namnet och lyckade spåra upp den. La in en notis om att markägaren tagit bort den, och kunde kontaktas genom mig.

Om man läser beskrivningen från några som varit där, så har de gått in med stege. Den var utlagd 6/6-18 och minst 63 olika personer har varit där sen dess. Senaste person som var där 21/9-19

Det är en cache där man måste lösa en eller fler gåtor för att hitta koordinaterna.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Norrtälje  
#627749 Pussel för att hitta koordinaterna var ju extraklurigt och imponerande med så många besökare på kort tid. trodde väl geocaching var lite av en fluga som kommit och gått men har ju ingen koll..men du mangan som verkar ha bra koll, det lär väl finnas fler än en geocaching-app så min fråga är om man på enkelt sätt kan leta i karta och se om geocachar finns utplacerade eller behöver jag ta hem olika appar för det?

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

axwell  
#627793
Mangan skrev:@axwell Hittade namnet och lyckade spåra upp den. La in en notis om att markägaren tagit bort den, och kunde kontaktas genom mig.

Om man läser beskrivningen från några som varit där, så har de gått in med stege. Den var utlagd 6/6-18 och minst 63 olika personer har varit där sen dess. Senaste person som var där 21/9-19

Det är en cache där man måste lösa en eller fler gåtor för att hitta koordinaterna.

@Mangan

Va bra då försöker jag få fram aktuella koordinater + skärmdump på karta som jag skickar som pm.

Tja 63 besökare förklarar ju varför trädet är så misshandlat.
Nu är det sån blankis hela vägen att inte ens hundrastarna lämnar sandade gator.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#633468 Hittade den här biten rostfritt när jag röjde idag :???:
1585085166_skogsfunn_24.03_(2).jpg

1585085165_skogsfunn_24.03_(3).jpg

Ser ut till at ha varit svetsat på något, och någon har även skrivit på baksidan?
Avverkades 17-18 år tillbaka, så jag tror biten har kommit från hogstmaskin eller skotare.
Mitt inne i ett skifte på fyra ha, där ingen går.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

HannuRöj  
#633713 :-b Står det YLÖS 30 på plåten?. (Upp 30)
Någon finsk har vikat kanten uppåt 30mm och dragit allt ihåp med vanligt Kemppi snabblim. :lol:
Skyddplåt för urea stubbehandling eller något. 🧠

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

JensSkoog  
#633714
HannuRöj skrev::-b Står det YLÖS 30 på plåten?. (Upp 30)
Någon finsk har vikat kanten uppåt 30mm och dragit allt ihåp med vanligt Kemppi snabblim. :lol:
Skyddplåt för urea stubbehandling eller något. 🧠

Ska kolla nogare, men så kan det ju vara. Vet att det avverkades
på sommaren, eftersom det skiftet behöver djup tjäla eller turr
sommar om man ska köra där.

Avatar Fallback

Re: Hittat något intressant i skogen

Palakangas  
#633715 Spillror från ett störtat ufo. Männen i svart hade inte råd att köpa bensin i Norge så de fick lämna lite till history channel att spinna på.

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Bax  
#646819 Hittade denna. Vad är det 🤔
1590524449_7de0679c-8ead-446b-a88e-6b733569826f.jpeg

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Camaro1969  
#646879
Bax skrev:Hittade denna. Vad är det 🤔
1590524449_7de0679c-8ead-446b-a88e-6b733569826f.jpeg


en sån att samla kondensvatten i?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

Bax  
#648198 Ingen mer gissning?

Användarvisningsbild

Re: Hittat något intressant i skogen

halvproffs  
#648202 SLU som fångat gbb i den och glömt den kvar?

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).