Skogsröjning

Husqvarna kedjeröjsåg

21 inlägg 8206 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Husqvarna kedjeröjsåg

Fendt04  
#622718 Hej! Har börjat tröttna på att köra med röjsåg när man gallrar och kollade lite efter något annat sätt för att göra saken enklare. Hittade då en Husqvarna kedjeröjsåg. FBx 535 och undrar om någon har några erfarenheter av denna. Finns det någon redan startad tråd med detta skulle de vara snällt om ni bifogade den. Annars kan ni bara ösa på med för och nackdelar med denna produkt :-bd



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Avatar Fallback

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

jannee  
#622731 Nästan alla som har köpt en sådan och uttalar sig är mer eller mindre helnöjda.
Undrar bara lite hur de som inte uttalar sig tycker :?:
Till rätt bestånd fyller den säkert sin funktion, å andra sidan kan man kanske fundera lite över varför proffsröjare endast använder sig av klingsågar.
Till lägre stamkvistning borde den var utmärkt men även sektionsfällning.
Fodras troligtvis en viss speciell teknik för att kunna nyttja sågens potential optimalt
Handen på hjärtat - hur många skogsägare erkänner helt öppet att han/hon är besviken på sitt dyra nyförvärv :?:
Jag i alla fall, tiger och skäms när sådant sker :oops:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

JensSkoog  
#622732 Sök på kedjeröjsåg/kedjeröjare så hittar du trådar.

Kan rekommendera kedjeröjaren starkt i eftersatta
bestånd, stamkvistning och när man behöver lumpa
ner stammar som står tät.

Finns faktiskt proffs som använder den ochså :wink:

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

AndersCalder  
#622751 Hej, jag har funderat länge på att skaffa ett komplement till min Stihl 460 klingsåg. Lånat en demo kedjesåg nu, körde sex timmar effektiv tid i lördags och hade nästan 30% kvar i batteriet då. Då var det ett stort batteri som bärs på ryggen vilket jag nog föredrar. Röjde både underröjning och började på ett område som är lite eftersatt. Funkar klockrent när man vill sektionssåga ner stammar. Enkelt att precisionssåga och man får riktigt bra räckvidd jämfört med klingsåg. Lite dyr är den i mitt tycke, ca 15` ink. Lutar åt en 535 bensin i stället som bärs på ryggen, då det i mitt fall blir ett komplement, dessa kostar ca 8500 ink. Vet inte om du blev något klokare men??!! Mvh Anders i Mora

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#622763 Precis som Jens Skog skriver, så funkar kedjeröjsågen bäst i eftersatta och/eller stamtäta bestånd, där du vill plocka ut en viss stam eller ofta behöver lumpa ner stammarna.

Kastrisken är mycket lägre och flexibiliteten är betydligt större med en kedjeröjsåg.

Däremot är en traditionell klingröjsåg snabbare i vanlig röjning, när skiten bara ska ner på backen.

Kedjeröjsågen har dock vissa problem med kedjeavhopp, vilket dock verkar bero på handhavandefel!

Kedjeröjsågen har ibland svårt att få ett grepp om tunna böjliga pinnar, som klingröjsågen bara tuggar i sig på löpande band.

Kedjeröjsågen är ett utmärkt komplement till den traditionella röjsågen, men ingen fullgod ersättare.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

AndersCalder  
#622908 Hej igen, nu har jag röjt i fyra dagar med kedjesågen och kedjan har inte hoppat av en enda gång. 😃

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

JensSkoog  
#622912
AndersCalder skrev:Hej igen, nu har jag röjt i fyra dagar med kedjesågen och kedjan har inte hoppat av en enda gång. 😃

Så bra, @AndersCalder :-bd

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

AndersCalder  
#623954 Får lov att uppdatera mitt tidigare inlägg. Har kört ytterligare några halvdagar nu i kombination med mitt ordinarie jobb. I lördags körde jag på förmiddagen i underröjning med blandad grovlek. Efter två timmar rann frustrationen till och 460:n åkte fram och batterisågen in i pickupen. 😃. Det är säkert ett bra komplement men det går tyvärr för sakta för mig, är ingen yrkesröjare men har röjt en hel del genom åren och har högre krav på kapacitet. Även om den är smidig går det alltför sakta att sektionssåga ner grövre stammar och kedjan har tendens att nypa fast när stammen börjar vika sig. Detta händer inte ofta med klingsåg som sågar av en stam på nolltid, speciellt med Strandklinga vilka jag tycker är kanon. För min del får det bli en 535 att bära på ryggen istället för batterimaskin som komplement till vanlig klingsåg. Mvh Anders i Mora

Avatar Fallback

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

bgl  
#623968 Jag använder Stihl KM130R med 4-mix motor för 3:e röjning. Fungerar bra med svärd och kedja från 201:an. Det finns även en batteridriven motorenhet, närmast värdelös tillsammans med svärd och kedja! Det känns bara konstigt att en elmotor har sämre startmoment än en liten fossildriven.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Tralsmo  
#627798 Har nu provat min kedjeröjsåg hq 535.

Positivt överraskad över hur bra det funkar.
Har kört en tank i för dåligt röjd tall. Smörröjning egentligen.
Har ett antal hektar som är för dåligt röjt av föregående ägare.
Närmar sej tidig 1 gallring.

Tycker inte att det går långsamt , tvärtom. Dessutom sparar det kroppen.

Får se hur det kommer att funka i sämre terräng men det känns som att det kommer å funka bra där ochså.

Har hört en del som tycker att den är besvärlig å få på ryggen.
Lätt är det ju inte men inte några större problem heller.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#627815 Ja 535 FBx är en smidig maskin, även om jag hellre kör batterivarianten (har bägge). Var ute idag och tog en del eftersläntare i ett bestånd som snart ska gallras.
/Niklas

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

jerker74@gmail.com  
#634701 Jag har bara kört 535 i min relativt nya röjarkarriär men är minst lika snabb som övriga familjemedlemmar som bara röjt med klinga i många år. Dessutom verkar jag ha mindre ont i kroppen efter en hel dagsverke. Det optimala arbetet för en 535 skulle jag säga är en förröjning inför gallring. När man mer eller mindre kan springa mellan allt smått som ska bort och man behöver inte fundera på om man ska jobba i nedåt- eller uppförslut eller vad som. Det är bara att "peka" på det som ska fällas och man förflyttar sig väldigt smidigt.
Jag har också uttalat mer än min beskärda del av svordomar över hoppande kedjor men till slut lärt mig att det oftast beror på slö kedja och för fegt gasande... :oops:

Avatar Fallback

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Tralsmo  
#634711 Ja har en sån sen några månader tillbaka.
Ä jättenöjd me den. Passar till tidig första gallring som ä för dåligt röjt från början.
Stämmer väl bra me din beskrivning.

Har inte haft problem me kedjehopp. Har en kedja å svärd som 13tum på motorsåg.
Kedjekåpan är nog lite klen ,har fått en flisa som gett sej iden. Inget större problem,.

Kör både mot å med å de e inga problem.
Sträck kedjan lite extra bara.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Tralsmo  
#634712
Tralsmo skrev:Ja har en sån sen några månader tillbaka.
Ä jättenöjd me den. Passar till tidig första gallring som ä för dåligt röjt från början.
Stämmer väl bra me din beskrivning.

Har inte haft problem me kedjehopp. Har en kedja å svärd som 13tum på motorsåg.
Kedjekåpan är nog lite klen ,har fått en flisa som gett sej iden. Inget större problem,.

Kör både mot å med å de e inga problem.
Sträck kedjan lite extra bara.


Vill tillägga att i vanlig röjning ä klingröjsåg bättre.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna kedjeröjsåg

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#634734 Jo, en kedjeröjare passar bäst till eftersatta och stamtäta röjbestånd. Gäller både den bensindrivna och den batteridrivna varianten av kedjeröjsåg.

Däremot är en vanlig klingröjsåg ofta bättre till vanligt röjning, precis som signatur Tralsmo skrev.

Dessutom klarar man sig då ofta långt med en 35-kubikssåg, eller ännu hellre en batteridriven variant.

Och ja, har man den bensindrivna 535 FBx, så går det faktiskt att sätta en klinga där. Se bara till att ha det 1100 mm långa riggröret, så slipper du riskera att såga i benet (vilket kan hända med det 850 mm långa riggröret). Har själv röjt ca 3 ha med 535 FBx och klinga...
/Niklas

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).