Skogsröjning

Röjningar på egen mark

3749 inlägg 732072 visningar 171 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Camaro1969  
#587335
JerryH skrev:Bilder på en röjning i våras. En björkdunge med självsådd björk i övre kanten på flygfotona behövs in o röjas en del i med. Får se om det hinns med i höst då jag har en del andra röjningar före i planeringen.

Var roligt att se skillnad ifrån ovan då det syns hur granarna brett ut sig efter en vår och sommar utan en massa björk runtomkring dem. Ser ju tex ut som det saknas väldigt många plantor på vänstra sidan men det var mycket betsskador där så många plantor var inte mycket mer än en pinne innan sommaren :)

1568661505_190224-01.jpg
1568661512_190301-01.jpg
1568661525_dji_0431.jpg


Tog sedan o körde runt och tittade lite på några planteringar ifrån luften och kommer förhoppningvis med lite fler "före o efter ifrån luften"-bilder senare i höst :)


vad är det för drönare? nån dji ser jag men modell?

man måste fasiken skaffa en, tänk en bild på varje bestånd typ varje år! gud va läckert!

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JerryH  
#587340
Camaro1969 skrev:
JerryH skrev:Bilder på en röjning i våras. En björkdunge med självsådd björk i övre kanten på flygfotona behövs in o röjas en del i med. Får se om det hinns med i höst då jag har en del andra röjningar före i planeringen.

Var roligt att se skillnad ifrån ovan då det syns hur granarna brett ut sig efter en vår och sommar utan en massa björk runtomkring dem. Ser ju tex ut som det saknas väldigt många plantor på vänstra sidan men det var mycket betsskador där så många plantor var inte mycket mer än en pinne innan sommaren :)

1568661505_190224-01.jpg
1568661512_190301-01.jpg
1568661525_dji_0431.jpg


Tog sedan o körde runt och tittade lite på några planteringar ifrån luften och kommer förhoppningvis med lite fler "före o efter ifrån luften"-bilder senare i höst :)


vad är det för drönare? nån dji ser jag men modell?

man måste fasiken skaffa en, tänk en bild på varje bestånd typ varje år! gud va läckert!



Mavic Pro
Planen i början var att automatisera det hela med en skysst app som flyger runt o fotar av allt efter uppritade gränsområden. Sen laddar man upp alla bilder i molnet o deras server sätter ihop en stor bild av alla bilder. Gjorde lite tester på en backe och i trial kunde man då även aktivera att den skulle känna av träd så man enkelt kunde räkna dem i varje backe om man så ville. Körde sen ett större test på en del av ett skifte och även det gick bra.

Allt var riggat o klart, alla tre skifterna var programmerade och det var bara att sätta igång. Tänkte dock inte riktigt rätt utan startade på den lägsta punkten och marken lutade mer än jag trodde, så efter att jag hade lite glapp i USB porten på telefonen och tappade kontakten med drönaren så fortsatte den enligt inprogrammerad rutt och kom aldrig tillbaka.
Lite som att hitta en nål i en väldigt stor höstack att hitta en drönare som flugit iväg..

Efter lång väntan och den inte kom tillbaka och insåg att batteriet borde vara slut så körde jag hem svor högt.. Tittade lite på den planerade flygningen, tänkte att den kanske stannat vid en waypoint, körde dit, drog igång handkontrollen för skojsskull och vips! kontakt! 1.5h efter jag tappat kontakten med den. Fick mha gpsen fram var den ungefär var, och då stod jag under 2 större granar. Googlade lite och hittade hur jag kunde få ESCarna att larma / pipa och då kunde jag lokalisera vilken gran.. Problemet var att jag såg inte drönaren ändå.

Granen åkte i backen och var orolig att drönaren skulle göra det samma, men hittade den tillslut längst in i grenverket 1m ifrån toppen.

Nytt batteri o torka av propellrarna så var det bara att lyfta igen. Dock så tog nog sensorn nedåt stryk av krashen för den klagar ibland.

Efter detta har jag dock inte vågat låta den flyga själv, så nu flyger jag bara själv och fotar specifika platser. Men har ändå hjälpt till att hitta många döda träd, både på mitt och hos grannarna. Annars var ju ursprungliga tanken att fota av hela skogen varje vår o höst för att få trevliga bilder på hur den förändras.. Nu får jag nöja mig med att jaga svaga träd och fota före o efterbilder på insatser :)

(Blev visst lite wall of text.. =))

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

halvproffs  
#587346 Ingen fara! Väldigt intressant med att vilken nytta vi kan ha med en drönare.
Vi flög över ett större dikesföretag för att få en uppfattning av dikningsbehov och röjningsåtgärder för kommande dikning. Guld värt!

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

skogsbonne  
#587656 En andra röjning på hygget hemma, helt otroligt vad alen växer fort #:-s

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#587658 Ja, alen finns det växtkraft i ..... 😉

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#587660 Alen växer inte den sprutar upp :d

Men druvfläder är värre 😡

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#587674 Finns det någon nytta med druvflädern, Jens? Jag menar skogligt sett?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#587697
isteskog skrev:Finns det någon nytta med druvflädern, Jens? Jag menar skogligt sett?

Nej, inte als. Den kommer upp som krut, och när den har etablerat sig stryper den planterad gran. Jag gick i vår och röjde den ner på ett hygge där vi planterade i fjol höst och i vår, och nu måste jag gå över igen. Druvfläderen har vuxit mellan en och två meter genom sommaren, och den bildar täta kärr. Enda som duger är besprutning eller röjning vår och höst i några år :((
Men, självklart finns det fruntimmer som syns den är vacker :mrgreen:

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#587707 Ett skogsogräs med andra ord! 👎

   TS
Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#587722
isteskog skrev:Ett skogsogräs med andra ord! 👎

Absolut!
Hassel är bara fröjden jamförd med druvfläder :((

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

JensSkoog  
#587889
$matches[2]

Gjorden en underröjning här två år tillbaka, och nu är klibbalen tillbaka för full musik.
Blir väl en sväng utpå hösten om tiden räcker till och det inte är för blött.
Finns luckor där jag sparar klibba för att få dom upp.

Men först blir det en sväng i planteringen för att ta bort druvfläder. Här är en
bild jag tog i juli efter att jag la ner allt tidig i våres. Nu är det uppe igen värre än värst :cry:
1569094753_15_07_19_spretter_opp_(2).jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#587965 En kompis var här igår och gjorde en överflygning.
Tyvärr lite väl fort. :grin:



Man ser tydligt linjen där det är oröjt.

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Vedmaskin  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#588880 Vi har lite röjning som vi ska leja för. Däribland förröjningen jag hållit på med. Röjaren är på ingång imorgon. Så ja var ute o snitslade idag på förmiddagen. :smile:
1569779652_20190929_111152.jpg


Efter att väntat ut det värsta regnet i eftermiddag. Så tog jag o körde ett par tankar. :smile:
1569779644_20190929_163738.jpg
1569779651_20190929_163742.jpg
1569779652_20190929_163744.jpg
1569779652_20190929_163749.jpg
1569779652_20190929_173126.jpg
1569779651_20190929_173140.jpg
1569779650_20190929_163752.jpg

Användarvisningsbild

Re: Röjningar på egen mark

Erre  
#590007 Nu är det dags igen.
Får bära eller brista med förkylningen.
1570471237_dsc_3260.jpg

1570471239_dsc_3261.jpg

1570471255_dsc_3263.jpg

Avatar Fallback

Re: Röjningar på egen mark

isteskog  
#590014 Blir fint Erre! Ingen fara att röja om man är förkyld, bara att ta det lite lugnare (lätt sagt när man går bakom en röjsåg) Feber däremot ska man passa sig för!

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).