Skogsröjning

Klingskott

29 inlägg 7483 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Klingskott

Hema  
#527456
r93 skrev:Jag körde av toppen på en spetsig sten med treudden, stenen, stor som en kastanj tog undersida pung och sänkte mig som ett nackskott.

Har aldrig efter detta använt treudden.

Usch vilken smärta, man riktigt känner hur ont det måste ha gjort.

Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: Klingskott

SkogsGotte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#527682 Ser framemot testerna från säkerskog! Bara hoppas det är tillräckligt hållbart skydd, ej för tungt och ej för dyrt!
Sedan får ju inte skyddet störa för mycket när man jobbar!
En fördel är att man enklare kan haka träden och få dem dit man vill med skyddet som det är utformat på bilden...

Man är alltid blå om benen när man jobbar heltid med röjning pga stubbskotten :o


Kommer garanterat testa det när de kommer ut på marknaden!

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

anersimyra  
#527693
tallen100 skrev:
anersimyra skrev: Men den värsta överraskningen var när jag sköt en sten i storleken av ett litet hönsägg tvärs igenom sidorutan på en bil från tre meters avstånd.. :surp:


Använder du armeringsjärn istället för snören i trimmerhuvudet :wink:
3 mm fyrkantig tråd.. :ymparty: :-bd

Avatar Fallback

Re: Klingskott

Hema  
#527737
SkogsGotte skrev:Ser framemot testerna från säkerskog! Bara hoppas det är tillräckligt hållbart skydd, ej för tungt och ej för dyrt!
Sedan får ju inte skyddet störa för mycket när man jobbar!
En fördel är att man enklare kan haka träden och få dem dit man vill med skyddet som det är utformat på bilden...

Man är alltid blå om benen när man jobbar heltid med röjning pga stubbskotten :o


Kommer garanterat testa det när de kommer ut på marknaden!

Testat Oregons knä/benskydd eller deras röjbyxor med tillbehöret benskydd?

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

StefanN74  
#535659 Vi använder stihls G3000 hjälmpaket och har ett flertal gånger vid användning av röjsåg med treuddsklinga råkat ut för stenskott som far upp under visiret på användaren (mig själv inräknad) med ansiktsskador som följd. Är det någon som vet eller har tips på om det finns något visir som har ett bättre skydd mot just detta ? Med Vänlig Hälsning/Stefan Nilsson

Avatar Fallback

Re: Klingskott

Avslutat-01  
#535672 https://itaboutdoor.se/oregon-waipoua-s ... gINWvD_BwE

oregon waipoua verkar ha annan typ av visir

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

StefanN74  
#535689 kan vara värt att testa, tackar

Avatar Fallback

Re: Klingskott

torpöbo  
#535739
StefanN74 skrev:Vi använder stihls G3000 hjälmpaket och har ett flertal gånger vid användning av röjsåg med treuddsklinga råkat ut för stenskott som far upp under visiret på användaren (mig själv inräknad) med ansiktsskador som följd. Är det någon som vet eller har tips på om det finns något visir som har ett bättre skydd mot just detta ? Med Vänlig Hälsning/Stefan Nilsson


Farsan fick en del av en trekantsklinga i magen. Trekantsklingor är värdelöst både för vinkelväxeln och direkt farliga för användaren.

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

Pamf  
#535812
torpöbo skrev:
StefanN74 skrev:Vi använder stihls G3000 hjälmpaket och har ett flertal gånger vid användning av röjsåg med treuddsklinga råkat ut för stenskott som far upp under visiret på användaren (mig själv inräknad) med ansiktsskador som följd. Är det någon som vet eller har tips på om det finns något visir som har ett bättre skydd mot just detta ? Med Vänlig Hälsning/Stefan Nilsson


Farsan fick en del av en trekantsklinga i magen. Trekantsklingor är värdelöst både för vinkelväxeln och direkt farliga för användaren.
@Torpöbo vad rekommenderar du då för att röja grovt gräs med inslag av sly?

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

JensSkoog  
#535813 Finns ju en annan typerklinga för gräs.
En "fyrkantig" som inte är så aggressiv som treudden.

Jag sliper för en som anvander ordinari
sågklinge i gräs. Det är säkrast och bäst enligt han. :wink:

Själv har jag användt tredudden i många år i tjockt gräs, i sly
och i "markberedning" och kommer till att göra det i fortsättningen
ochså, men jag ser alltid till att klingan är i balans och att
den inte är sliten eller har trötthetsprickar.

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

StefanN74  
#535823
JensSkoog skrev:Finns ju en annan typerklinga för gräs.
En "fyrkantig" som inte är så aggressiv som treudden.

Jag sliper för en som anvander ordinari
sågklinge i gräs. Det är säkrast och bäst enligt han. :wink:

Själv har jag användt tredudden i många år i tjockt gräs, i sly
och i "markberedning" och kommer till att göra det i fortsättningen
ochså, men jag ser alltid till att klingan är i balans och att
den inte är sliten eller har trötthetsprickar.


Jag gillar treudden för att det går snabbt och att den trasar sönder rotändarna så att återväxten hämmas samtidigt så ogillar jag den tack vare alla skott jag blivit utsatt för. Har du något bra tips som skyddar så att föremål ej kan skjuta upp under visiret Jens ?

Avatar Fallback

Re: Klingskott

torpöbo  
#535827
Pamf skrev:
torpöbo skrev:
StefanN74 skrev:Vi använder stihls G3000 hjälmpaket och har ett flertal gånger vid användning av röjsåg med treuddsklinga råkat ut för stenskott som far upp under visiret på användaren (mig själv inräknad) med ansiktsskador som följd. Är det någon som vet eller har tips på om det finns något visir som har ett bättre skydd mot just detta ? Med Vänlig Hälsning/Stefan Nilsson


Farsan fick en del av en trekantsklinga i magen. Trekantsklingor är värdelöst både för vinkelväxeln och direkt farliga för användaren.
@Torpöbo vad rekommenderar du då för att röja grovt gräs med inslag av sly?


Det beror på vilka ytor vi pratar om samt markanvändning?
Farsan röjde EU-beten i stenbunden mark när det hände.
Senast redigerad av torpöbo tis 27 nov 2018, 09:53, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

JensSkoog  
#535828 Jag använder en mjuk halsduk som går ett par varv om halsen och upp på
hakan när jag "markbereder". Det skyddar mot det damm och det mesta. Annars så
beror det ju mycket på hur man posisitionerar klingan under
arbetet, men otur är otur. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Klingskott

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#536091
dotcom skrev:Den här tråden känns mest som skrönor och skräckisar med kastratångest. Jag hörde förvisso tidigare om ett gäng röjare av mer sydlänsk karaktär där en råkade få ett elakt klingskott med en vajerbit? i ett vägdike som penetrerade pungen. Dagen efter kom alla sju återstående röjare med suspensoar. Jag brukat lägga berättelser av den typen i högen för aktiva skrönor, men efter att läst här inser jag att klingskott är en realitet numera, det var bättre förr.
Jag tror jag mellan åren 79-04 fick ett sådant och det tog på smalbenet utan att orsaka mer skada än en svordom kunde hela. Jag kan ha haft tur, men hörde aldrig någon annan prata om det som ett problem heller. Kanske den senare tidens uppmärksamhet beror på internets genomslagskraft och kommersiell möjlighet för oomnämnd stiftelse om det inkommer nog många vittnesmål från nog många påstådda användare?


Jag röjde på heltid i ca 10 år och har fått ett eller kanske 2 klingskott på den tiden. Det inträffar ju bara när man sågar av en stam/stubbe som redan är avsågad, annars skulle inte det inte finnas nån bit som kan flyga iväg, handhavandefel alltså. Samma sak som kast med motorsågen, gör man rätt så händer det inte.
Med det sagt så är det ju så att en olycka händer så lätt och precis som med motorsågens kastskydd så tror jag på ett förbättrat klingskydd, det är ju risk för rejäla skador med klingskott och om det räcker med en liten sarg på klingskyddet så finns det väl inget att fundera på. :-bd
När de ändå håller på med klingskyddet kanske det går att jobba bort risken att dra in sly mellan klingan och skyddet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).