Skogsröjning

En undran .

3 inlägg 2647 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

En undran .

Ldsaren  
#527728 Har en tallplantering som är självföryngrad som är ca 3-5 meter det väldigt tätt med tall men ser godartade ut ,lövet har jag hållt efter .
Många tallar har ganska mycket grenar långt ned .
Ska jag vänta och röja så de får dana sig lite och smalna av ,? eller sker det längre fram om man ställer dom 2,-2,5 meter nu ?
Jag har ju granplantor under som kanske ska va kvar och trycka tallarna.
Vad är bäst ?



   TS
Stihl Motorsågar och Röjsågar
Användarvisningsbild

Re: En undran .

Torbjörn Johnsen  
#527767 Trevligt uppdrag när man har för många tallplantor! Nu vet jag inte hur många träd du har per ha men det går ju att slå några provytor med 5,64 metersradie. Har du mer än 3-4000 stammar per ha (30-40 st inom provytan) är det nog läge att ta fram röjsågen. Ta bort ”vargar” med dålig kvalite och utbrett växtsätt samt glesa ut resten så att varje stam får lite mer eget utrymme. Däremot kanske det är lite tidigt att röja till slutförband? I alla fall om du vill satsa på kvalité. Idealet är nog att ta röjningen i två steg om du hinner det. Glesa ut och ta bort vargar nu först och sedan röja till slutförband om yttrerligare några år. Då kan du få riktigt bra kvalité och tätvuxna tallar. Risk för älgskador?

Avatar Fallback

Re: En undran .

Ldsaren  
#527839 Tack för tippset ,det blir nog att vänta lite , har väl 3-4000 tusen per ha ,tar väl bort lite vargar och del björkar till som kan skugga ,vill ju ha lite annat och ta fram ifall älgen skulle vika ned och beta .
Har sprutat med Trico i flera år förut så det har funkat ,men det blir ju mycket sprutande när det är många att välja på .

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).