Före och efter jobbet

Sommarprojekt 2010

13 inlägg 5031 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sommarprojekt 2010

Naders  
#95112 Nu har man dragit igång sommarens stora projekt, dvs tillbyggnad av huset.
Detta gör att man tillbringar tiden på väggen istf framför datorn.

Men det kommer ju mer tid sen.....

Är här några andra som har lite andra projekt under sommarhalvåret när skogsarbetet inte pågår för fullt?
Dela gärna med er.....



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95123 Mitt sommarprojekt ÄR skogsarbete...

Användarvisningsbild

Re: Sommarprojekt 2010

halvproffs  
#95124 Man ska väl inte klaga men jag är byggsnickare och vet riskerna med arbete från stege, vara utan skyddsräcken mm, så om du kan skaffa lite mer ställning så gör det.
Ett projekt för min del blir att göra en ny grund och flytta en kolarkoja några meter och bygga ett enkelt vedskjul . Fast det blir nog i höst för först ska jag hyvla ca 20m3 virke av olika dimensioner.

Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

getost91  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95140 Ingen inspektionslucka i grunden? :???:

Används västkustskivan ofta alltid som isolering söderut i landet? Har själv bara isolerat en enda gång med den under 2 år som snickare.. Men den är ju trevlig att jobba med :smile:

Användarvisningsbild

Re: Sommarprojekt 2010

Elias  
#95143 Instämmer med mangan att mitt sommarprojekt är skogsarbete, enda gången man verkligen har tid på semestern att göra ett krafttag.

Röjning av några ha, gallring och uppmärkning av gränser är på min att göra lista.

Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#95150 tanken är att jag ska bygga in vedmaskin å traktorn som driver den under tak å väggar runt traktorn för att få ner oljudet från motorn, å ev bygga bättre/större vedbord så man slipper fylla bordet för att få ett fullt lass på tippvagnen...

Sen jobbar ja ju som snickare under sommaren, å räknar med 50-60 timmar i veckan med snickring, så detta projekt blir nog bra till hösten;)

Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Naders  
#95222 Jodå, inspektionsluckan finns där.
Västkustskivan vet jag inte hur vanlig den är men firman som hjälpt mig använder alltid den vid nybyggen.
Mycket trevlig att använda som du säger. Köldbryggorna försvinner helt :)

@ halvproffs
Givetvis finns där skyddsräcken men de användes på andra sidan bygget då de inte hade så många så dessa fick flyttas runt lite.
Stegarna hade vi för att förflytta oss mellan arbetsplatserna.
Säkerheten är alltid viktig, Det får hellre ta lite extra tid, bara det blir färdigt.....

Att vara i skogen på sommaren i denna värmen tycker jag inte om.
Tillbringar hellre hösten, vintern och våren där istället :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Nolltax AB  
#95224 Stegen upp mot gavelspetsen.... Jag finner ej ord.....
Lämpligare måhända förflytta Er runt istället för över...?

Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Naders  
#95233
Nolltax AB skrev:Stegen upp mot gavelspetsen.... Jag finner ej ord.....
Lämpligare måhända förflytta Er runt istället för över...?

Den var tvungen att användas för att ta sig upp på vinden.
Inget arbete utfördes på själva stegen.

Kan bara nämna att allt arbete högre än 2 meter upp i luften är avslutat och att ingen har kommit till skada.

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Nolltax AB  
#95235 Och på vinden Ni ägnade Er åt diverse lekar?
Smacka hellre upp en våning till på ställningen gubevars.
Händer nått så är ursäkten "inget arbete utfördes på själva stegen" så totalt jag vet inte vad ens.
Polaren trillar av pinn högst upp, knäcker ryggen... Sorry.....

Användarvisningsbild

Re: Sommarprojekt 2010

Knegarn  
#95238 haha, förlåt haha! så typiskt svenskt att börja gnälla om säkerhet direkt :D min tanke var "byggställning, vilken lyx" men så är ju jag finne oxå.
man kan ju tejpa en madrass runt kroppen oxå och ha moppehjälm samt ha inkontinensskydd ;)


mitt sommarprojekt är att göra klart "lilla bastu-stugan" samt fixa gräsmatta o dylikt runt timmerhusen. :)

Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Naders  
#95257 @ Knegarn
Det ser ju ut att kunna bli en riktigt fridsam idyll.....
När allt arbete är gjort och det finns tid för vila förstås :)

   TS
Avatar Fallback

Re: Sommarprojekt 2010

Naders  
#95258
Nolltax AB skrev:Och på vinden Ni ägnade Er åt diverse lekar?
Smacka hellre upp en våning till på ställningen gubevars.
Händer nått så är ursäkten "inget arbete utfördes på själva stegen" så totalt jag vet inte vad ens.
Polaren trillar av pinn högst upp, knäcker ryggen... Sorry.....

Detta skulle ju i praktiken innebära att alla villa-ägare skulle bygga ställning så fort sotarmurre kommer och ska göra rent i skorstenen......
Ska stegar totalförbjudas, menar du?

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).