Före och efter jobbet

Kör din bil på etanol

10 inlägg 6058 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Kör din bil på etanol

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88504 Kör din bil på etanol.

Nu när bensinen kostar 13.37kr/l och etanol 9.44kr/l så lönar det sig att köra på etanol även i en
vanlig bensinbil.
Har provat att köra på 50% etanol i min Toyota utan några som helst problem.

De flesta nya bilar säljs även i Brasilien där de har 24%(tror jag det var) etanol i vanlig bensin.
Därför är det sällan något problem att blanda i lite etanol i bensinen även i sverige.


Info:
Månadsskiftet mars/april höjdes som brukligt andelen etanol från 75 till 85 procent i E85.



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Kör din bil på etanol

H-E  
#88507 Min polare tankar etanol i sin Saab 9-5. Ska nog också prova hälla lite i min 9-3. Blir intressant att se om det syns på förbrukningen.

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Naders  
#88508 Hade det inte varit så glest mellan E85-mackarna skulle det rent utav kunna löna sig.
Inhandlade en styck Saab 9-5 BioPower förra veckan och nu ska det tankas Etanol.
Man kommer dock inte lika långt på en tank men bilen blir klart roligare att köra då man får 25 hk till på köpet :)

Användarvisningsbild

Re: Kör din bil på etanol

Elias  
#88571 Jag ser inte en tillstymmelse till vinst med att köra på etanol.

Om man säger såhär att en bil som går på ren E85 vilket är 15% bensin och 85% etanol den drar cirkus 25% mer per mil.
Så räkna på dina 9.44 * 1.25 = 11.8 kr per mil om bilen drar 1 l. En viss besparing men detta är med bilar byggda för etanol.
Det blir en annan sak om man pratar bilar som inte är byggda för detta, då dessa insprutningssystem inte är optimerade för detta. De har en viss justeringsmån i sig själva men inte så supermycket.

Även ska man ta i beakning att ren etanol endast har 45% av energivärde som bensin har, dock har ren etanol 120 i oktantal.
Så med en bil som inte justerar sitt laddtryck eller kompression pga att man kör på etanol så betyder det att man får 45% av effekten som din motor ger med bensin.

Däremot om man kan justera laddtrycket som görs på tex saab 9-5 biopower så ger det högre oktantalet i etanolen att man kan köra med högre laddtryck vilket leder till kompensering eller ökning av effekt. På bekostnad av förbrukning för man måste trycka i mycket mer bränsle.

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88576 Bilar byggda för etanol finns det så vitt jag vet inga än. Det finns en del bilar där tillverkaren godkänner att de även kan tankas med etanol, och har ett styrsystem som tillåter detta.

Man kan även modifiera en standardbil på några olika sätt, och få samma förbrukningssiffor, dvs ca +25-30% mer med E85 än med BF95.

Enegivärdet i E85 är ca 40% lägre än BF95, men det innebär inte att effekten sjunker så mycket om man kör med etanol, pga:
* Man skjutsar in 30% mer bränsle, samt
* E85 ger något effektivare förbränning

Så, tillstymmelsen till vinst med etanol är skillnaden i pris, dvs nästan en krona per mil. (och ev. miljöeffekter, om man bryr sig om sådant).

Användarvisningsbild

Re: Kör din bil på etanol

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88584 Miljöaspekten är ju omdiskuterad och det är ju mest här i Sverige som det körs etanolbilar pga politikernas offensiv tidigare. Det var ju såå bra med etanol.

I andra länder är man mycket mer tveksam.

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#88595
Palms skrev:Miljöaspekten är ju omdiskuterad och det är ju mest här i Sverige som det körs etanolbilar pga politikernas offensiv tidigare. Det var ju såå bra med etanol.

I andra länder är man mycket mer tveksam.


Nej, det investerades ganska mycket i Tyskland och Frankrike ang. E85. Och så USA och Brasilien förstås.

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Axl  
#89043 Min kusin körde sin opel på e85 utan att modda den någonting men den skar efter ett tag...

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89044 Min mosters kusin köpte en katt, och det året blev det missväxt. :-)

Avatar Fallback

Re: Kör din bil på etanol

Zalman  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#89899 På måndagen nådde bensinpriset årshögsta med 13:47 kronor per liter. kr per liter.
Etanolen kostar 9.24 kr per liter. Med 30 procent merförbrukning genom lägre energiinnehåll kostar etanolen 12 kr per liter.
Även dieselpriset nådde sin toppnotering för 2010 med 12:86.

http://www.lantbruk.com/etanol-423-kr-b ... 2010-04-26

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).