Före och efter jobbet

Vad kostar en bilbärgning?

35 inlägg 29504 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vad kostar en bilbärgning?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82839 En bil som glidit ner i diket och inte kommer upp själv, vad kostar det om man ringer efter en bilbärgare och blir uppdragen?

Anledningen till frågan är:
En fredagskväll för några årsen så fick jag lämna tv-soffans trygghet för att ge mig ut med traktorn och dra upp en snubbe som glidit ner i diket.
Inga problem med att dra upp honom, kopplar loss repet och han sätter sig i bilen och åker vidare, sa knappt tack ens.
Så händer detta igen kan det vara bra att veta vad man skall begära i ersättning...



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Dexxaz  
#82840 Dottern fick pynta 1350:- för en månad sen när hon lärde sig att ta det lugnt i en 90 graders vänsterböj :mrgreen:
Det tog bärgarn för att åka 15km, dra upp henne ur diket och återresan.
Inte så blodigt men hyfsad timpenning verkar dom ha........ 😡

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Torparn79  
#82843 när jag bodde hemma hos morsan och farsan i unga år så råkade vi ut för ett antal "sommargäster" som halkade av vägen när dom varit till stugan..

vi brukade ta 500-700:- för att dra upp dom..
ville dom inte betala så lät man dom låna telefon och ringa bärgare..

farfar lärde sig att man skulle alltid ställa sig ivägen för dom så dom inte kunde åka iväg om dom inte ville betala, han kunde ju "snubbla på kopplingen" och råka putta ner dom igen om dom vägrade.. :)

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Robertberg  
#82853 Fråga vad de tycker det är värt innan du kopplar kättingen, Såna frågor brukar vara rätt jobbiga :grin:

Eller så frågar man först om de ger 500 för det, tycker de att det är dyrt visar du en för ifylld faktura.

Framkörningsavgift 200:-
Hyra maskin 400/h
Hyra förare 300/h
Minsta debitering: 1 timme.

Sen får de välja om de vill ha kvitto eller ej :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

masterchief  
#82858 Drog upp en utländsk lastbil lastad med styckegod för en 500m lång backe för ett par år sedan med skördaren.
Den blockerade hela vägen, föraren hade inga pengar och kunde knappt engelska, fick iallfall ett telefonr till åkeriet.
Senare visade det sig att det inte existerad :???:
Tog ca 2timmar från det jag rullade iväg med skördaren till jag började hugga.
Tappert dock av chaufören att knata in i skogen 1km i lågskor samt 1,5dm snö :lol:
Skogsmaskiner tar jag inget för när jag bärgar, om man bortser från bärgarwhiskyn.
Man vet att nästa gång sitter man själv där i skiten :lol:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82873 Jag drog upp en Volvo 240 mitt i natten förra året, grannen hade blivit väckt och kom med
rallystjärnan till mig och väckte mig åxå, fick igång traktorn trots kyla och ingen motorvärmare.
Så jag och grannen steg upp mitt i natten och hjälpte grabben i säkert en timme och allt gick bra
förutom att han hade inga pengar på sig, nå han kunde komma nästa vecka och lämna en femhunka
tyckte jag, det tyckte han åxå, men sen verkar han glömt bort det.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#82874 Iofs måste jag tillägga att jag en annan gång drog upp en finne som gav mer än begärd slant.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83122 Jag kan inte räkna så långt som till hur många ggr jag råkat ut för detta.
Kalla mig dum, men dom står ofta ivägen när man är ute och kör snö.
Har funderat lite runt problemet, men inte riktigt kommit fram till hur man löser det.
Det är egentligen 2 problem, dels själva betalningen som tydligen inte är nödvändig om man frågar dikesåkaren.
Men också skadeståndskravet som kan komma om nåt går sönder...
Kan tyckas sjukt, men en bekant till mig råkade ut för det.
Bilen han drog upp hängde på underredet och avgassystemet blev skrot när han drog upp den.
Det fick han sen stå för + verkstadkostnaden...
Ska man verkligen behöva upprätta kontrakt i såna här fall...?
Typ 400/påbörjad timme + påskrift om ansvarsfrihet.
Vad har ni för erfarenheter?

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Wisentdual  
#83127 Hur f-n kan man som dikeskörare kräva att få verkstadsbesöket och reservdelar betalt :x Vad finns det för folk egentligen :surp:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83131 Ja, det kan man fråga sig, väldigt långt ifrån vad jag kan tänka mig som rimligt.
Dikesåkaren hävdade att min bekant dragit sönder bilen och varit oaktsam när han drog upp den, tydligen hade han rätten på sin sida.
Sånt här blir man lite lätt nervös av, inte alla ggr det lönar sig att vara hjälpsam.
Inte för att vara fördomsfull, men folk från mer tätbefolkade områden är en röd tråd i fenomenet.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Robertberg  
#83140 Helt klart läge att ha ifylla avtal med sig i traktorn att ta fram, bara för dikesåkaren att fylla i innan bärgning påbörjas.
I avtalet kan man ju behandla både betalning och ansvarsfrihet.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83145 Ja, det är lite den linjen jag är inne på.
Känns bara smått tråkigt att behöva vifta med papper också, kan lätt bli fel när en mer jordnära person sitter i diket.
Sen så har man inte riktigt tålamodet att stå och diskutera en sån sak när man har timmar av plogning framför sig.
Men är nog som sagt enda vägen att gå.

En annan sak inom samma område är alla som vill ha sin uppfart plogad/vallfri, hur gör ni här?
Detta är också nåt som många ggr anses att det ska göras gratis.
Har man runt 100-200 uppfarter så blir det helt ogörligt.
Hoppas jag inte kapar tråden nu... :roll:

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83146 Infarter är inget problem med snöslunga, snön bara försvinner.

Användarvisningsbild

Re: Vad kostar en bilbärgning?

MickeBM  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#83149 Hur gör du om du har infarter på båda sidorna?
Skulle inte ha nåt emot slunga på de större vägarna, speciellt när det är mycket snö, men i ett villaområde vet jag inte.

Avatar Fallback

Re: Vad kostar en bilbärgning?

Wisentdual  
#83165 Nu är vi ju lite OT, men:
Uppfarterna blir plogade när de viftar med hundralapparna :D
Man kan ju inte bry sig om alla uppfarter när man plogar B-gator, då får man ju vika ihop plogen några tusen gånger per pass :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).