Före och efter jobbet

Glöm inte ta säkerhetskopior på era egna filer !!!!

3 inlägg 2074 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Glöm inte ta säkerhetskopior på era egna filer !!!!

kockums850  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#62774 Vill bara slå ett slag för att "orka" ta säkerhetskopior/backup´er på viktiga filer, foto,filmer m.m.m.m

Jag hade en ryslig tur i veckan.
Var iväg och köpte en större extern hårddisk (1TB). Tänkte fixa en säkerhetskopia av viktiga dokument. Genom åren har man lagt upp en rejäl mappstruktur med div. datafiler (180GB).
Nu skulle allt ordnas till med en hårdisk-backup, tänkte jag........
Kopierade allt viktigt, ifrån en HP 300GB extern hårdisk till den nyinköpta disken. Allt frid och fröjd.

Då kom tanken.....
Att på D-disken finns rätt mycket "nödvändiga" filer oxå. In på den också och fixa och kopierade över allt till den intergrerade HP 300GB disken (för att sedan kunna göra en fullständig säkerhetskopiera över rubbet till 1TG disken).
När allt var klart visade det sig att HP 300GB nästan var full, runt 10GB kvar. Oj, så mycket......

Gick sedan in på 1TG disken och började radera 1 mapp med runt 4000 PDF-filer.
Efter mapp-borttaget tänkte jag, lika bra att lägga över den kompletta fil-samlingen på runt 290GB.
Innan jag raderar, den för snabba, "första" överförda backupén på 1TG disken.
Då ringde telefonen, prata prata prata och sedan ut och fixa lite.
När jag kom tillbax dånade HP300GB disken med ett högt "skärande" ljud + "klickade" till omvartannat.
Resultat HÅRDDISK-KRASCH !!
I efterhand vart det en faslig tur att jag gjorde den "snabba" överföringen med materialet enbart ifrån HP300GB disken. Annars hade mapp-strukturen varit borta över foton/PDF´er/filmer osv.......

Visst, DVD-skivor med säkerhetskopior har man tagit.
Men inte på allt, den dag hårddisken kraschar.
Och det blir knåpigt/tidsödande att få till mappstrukturen igen om man har 250GB med material i en hög med DVD-skivor......

Ha en andra hårdisk som du kör som säkerhetsbackup, och uppdaterar med jämna mellanrum !!

Fick en rejäl tankeställare denna veckan / ha de´

PS. Dom slängda och tömda (tömde papperkorgen) 4000 PDF-filerna kunde jag rädda tillbaka med programmet "Recover my Files", tog 1,5 dag att få tillbaka.DS.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Glöm inte ta säkerhetskopior på era egna filer !!!!

kisaved  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#63281 jo, för att slippa problemet med att bara en disk kraschar och allt ligger på den, så kör man en annan typ av extern disk, NAS
dvs en extern disk med flera diskar i med en raid 5 funktion, t ex denna http://www.dustin.se/pd_5010129681.aspx där ingår även en programvara till att köra över viktiga filer per automatik...

Användarvisningsbild

Re: Glöm inte ta säkerhetskopior på era egna filer !!!!

totte  
#63310 Finns en hel del att läsa om det här ämnet i denna tråd: säkerhet /datalagring

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).