r93 skrev:Jo visst har vi det bra, gamlingarna ligger oduschade i månader, sjukhusavdelningar stänger pga att landstingen inte har råd att betala skälig lön, det skjuts nästan bara en varannan dag, man måste skjutsa barnen till skolan för att 10-åringar blir rånade, lärarna blir misshandlade och kallade horor, sedan blir dom polisanmälda som tack.
Nja, vi yngre med barn ser inte speciellt ljust på framtiden.
Våran kultur som svenskar, har blivit: våga inte tro att du är mer värd än andra, våga inte säga ifrån, våga inte stå upp emot orättvisor.
Vi säger inte nej till att våra politiker skor sig på oss, vi säger inte nej till att man sviker väljarna, vi säger inte nej till att småbarnsföräldrar inte har råd med alla pålagor och det nyaste hela tiden.
Häromdagen var jag ner till dagis, och skulle hämta ungarna, möttes av en förskollärare (jävla ord mot ok). Som sa att pojkens blöjor var slut, jaha frågade jag.
Hur kommer det sig? Jag köpte igår och lämnade imorse?
Jo de andra barnen saknade blöjor så vi tog av din pojkes blöjor...
Jag blev förbannad och tvingade henne att ringa sin chef som helt enkelt fick köpa nya blöjor på kommunens konto, hur fan hon redovisar detta det skiter jag i.
Men iallafall jag gled iväg lite där.
Att landstingen inte kan betala eller att de snyltar på andra, det är för att de är för många akadumiker som ska ha betalt som är nästan eller helt överflödiga.
Elbolagen mjölkar svenskar på sina pengar, nätbolagen är ännu värre..
Kommunerna hittar inte rätt personal, men de vill inte lösa detta heller.
Att hitta bra chefer är inte lätt idag, när folk är så konflikt rädda så de nästan bajsar på sig när man höjer rösten.
Nä det är en otrevlig värld vi lever..
Barnen förstår förhoppningsvis mer än vi tror, men det börjar med oss.