Före och efter jobbet

Hävla Hammarsmedja

3 inlägg 11640 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hävla Hammarsmedja

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#577784 Passar på att besöka trakterna kring Finspång, nu när det är Oringen där. Idag hittade jag ett intressant stycket industrihistoria i form av Hävla Hammarsmedja.

En liten smedja som från mitten av 1600-talet fram till 1900-tal hamrade gjutjärn till stångjärn för vidare export eller bearbetning annorstädes. Gratis guidning vid besöket, inuti smedjan fanns den första modellen av hammare bevarad, medan en nyare (1800-tal?) stod bredvid. Den sistnämnda drevs av ett vattenhjul som lyfte hammaren.

Det som fascinerade mig är att det mesta var konstruerat av trä. Hammarskaften var i björk med ca 40-50cm diameter, och vattenhjulets axel var nog uppåt en 60-70 cm. Fortfarande med kärna av björk men förstärkt av stålband och kilar.


En nästan hundra år gammal beskrivning hur smedjan såg ut strax efter den slogs igen:

http://runeberg.org/kulbild/1-5/0129.html

Har in vägarna förbi, så tveka inte. De kör en hammare sista lördagen i augusti varje år för att visa processen. Nästa är har de lovat att få igång en Lancashire-ugn också (nymodighet från 1830-tal).



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hävla Hammarsmedja

Brorsan  
#577794 Det finns mycket intressant att se i Sverige. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Hävla Hammarsmedja

Sne4  
#577876 Tack för tipset. Bor inte långt därifrån. Lancashireugnen visste jag inte om. Jag har själv en masugn intill huset, om än mest liknande en kulle numera.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).