Före och efter jobbet

Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

63 inlägg 25088 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

JohannesG  
#496118 Intressant att läsa alla svar!

Funderar starkt på att byta namn på tråden för att innefatta fler ord, då det verkar vara ett diskuterbart ämne.

   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

valtra a 72  
#496120 För att förvilla ännu mer så kallar vi i skelleftetrakten även en vält för bult. :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

Bax  
#496126 Och för att återgå till topic så säger jag bara kärra om skottkärran, resten är vagnar....men så är jag ju nästan från Västerbotten också :grin:
Så kom jag att tänka på att farsan alltid sa "Trillan" om en av vagnarna, en liten tvåaxlad gummihjulsvagn.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

DanK  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496217 @JohannesG och @JensSkoog, blir ni nåt klokare?
Jag tycker detta blev en riktigt kul tråd :D :shock: :-BD

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

axwell  
#496228 Oj oj oj, skall vi blanda in skruv ännu mer i ordvrängerierna.
Men visst börjar debatten ta skruv, sökte i veckan vänsterskruv men stångade pannan blodig mot en skruvhornsbock.
Engelska screw är väl en skruv men samtidigt dubbeltydigt som grispitt, ja inte bara det, mansgrisar eller ej har ju samma utrustning om man skruvar det lite.

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

ocke  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#496229
Bax skrev:Och för att återgå till topic så säger jag bara kärra om skottkärran, resten är vagnar....men så är jag ju nästan från Västerbotten också :grin:
Så kom jag att tänka på att farsan alltid sa "Trillan" om en av vagnarna, en liten tvåaxlad gummihjulsvagn.

Säckkärra? eller heter det pirra :-)

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra?

Brorsan  
#496231
Bax skrev:Nä, en sprint kan man använda till att låsa en bult.
T.ex. en låssprint för att låsa toppstångsbulten.

Svenska språket är inte enkelt :grin:

https://sv.wikipedia.org/wiki/Sprint_(teknik)


Så sprinten man sätter i jordbruksdraget när man kopplar vagnen (inte kärran), har jag rätt än så länge, är egentligen en bult, länkbult, som man låser med en sprint. kan vi inte byta till något enklare språk. :d :(( :?:
Olle

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra? Och andra svenska ord

JohannesG  
#496254
DanK skrev:@JohannesG och @JensSkoog, blir ni nåt klokare?
Jag tycker detta blev en riktigt kul tråd :D :shock: :-BD

Klokare, kanske, tål att funderas på. Kan åtminstonne konstatera att vi har många ord för samma sak, vad som är mest rätt är dock svårare att svara på. Och så styr dialekter och traditioner enormt mycket. Och det tycker jag vi ska bevara. Är inte så vanligt längre att man bara umgås med kreaturen och de allra närmaste grannarna, dialekterna släta ofta ut idag.

Svenska är kanske inte det lättaste, men då kan man tänka att det bara är det mest begåvade som fått äran att tala det. De som inte kommer lyckas med detta föds till att tala Norska, och de som inte ens kvalificerar in där hamnar i Danmark, de förstår väl knappt själva vad de säger. För att inte tala om de Finnar som inte lärt sig Svenska. :wink: Inget ont menat, men det tror jag ni förstod. :smile:

I fallet om kärra eller vagn så låter det i slutändan som att vagn är mer rätt eller i alla fall kan användas till mer. Och med tanke på att majoriteten av alla tillverkare använder just ordet skogsvagn så bör ju det vara det rätta.

Fortsätt gärna att diskutera andra ord. :-bd

   TS
Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

Bax  
#496262
Brorsan skrev:....kan vi inte byta till något enklare språk. :d :(( :?:
Olle


Jo för tusan.
Vagn och bult, för så säger jag också [emoji1]


Men ett såg?
Såget?
Njaä [emoji848]

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra?

JensSkoog  
#496279
DanK skrev:@JohannesG och @JensSkoog, blir ni nåt klokare?
Jag tycker detta blev en riktigt kul tråd :D :shock: :-BD

Kul tråd, men klokare är jag för gammal till att bli :lol: :lol:

Men där jag väx upp var en kärra/kjerre något med två
hjul som en häst eller en människa drog.
En vagn/vogn hade fyra hjul och sväng på det främsta paret.
Det ni kallar skottkärra, hette "trillebår" :wink:

JohannesG skrev:Svenska är kanske inte det lättaste, men då kan man tänka att det bara är det mest begåvade som fått äran att tala det. De som inte kommer lyckas med detta föds till att tala Norska, och de som inte ens kvalificerar in där hamnar i Danmark, de förstår väl knappt själva vad de säger. För att inte tala om de Finnar som inte lärt sig Svenska. :wink: Inget ont menat, men det tror jag ni förstod. :smile:

Jo nu förstod jag absolut det mesta :d :d

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

Benny Nilsson  
#496290 Å hur blir det med "vagnsbult" då? 😊

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

Bax  
#496305 I länken jag lade in står det att den borde heta vagnsskruv [emoji2]

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

Brorsan  
#496316
Bax skrev:
Jo för tusan.
Vagn och bult, för så säger jag också [emoji1]


Nu tar jag vagn-bulten och gängar den så blir det en skruv som jag drar fast såglådan med på skogskärran nej vagnen. :oops:

Sen hämtar jag den lilla bulten med säckkärran och hänger på efter lilltraktorn med bulten och sprinten när jag ska packa snön. :roll:

Avatar Fallback

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

Hema  
#496322 För mig har bult varit summan av skruv och mutter ihop. Hmm :-?

Användarvisningsbild

Re: Vagn eller Kärra? Och andra Svenska ord

halvproffs  
#496340 Här betyder bult, mäsk =))

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).