Före och efter jobbet

Lägga om tak?

6 inlägg 9410 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Lägga om tak?

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33254 Hej, tänkte höra lite här om det finns någon som har hållt på eller har erfarenhet av takläggning. Det gäller ett hus som är byggt 1928 med brutet tak och har sticketak under teglet. Det läcker in på ett par ställen och så börjar väl läkten bli dålig(spikarna har väl oxå rostat) så pannorna ligger inte still,så ny läkt och tegel är ju en självklarhet. Har oxå ev. planer på att dra ut taket lite längre på sidorna eftersom huset är tillskottsisolerat på utsidan.

men sen gäller mina funderingar hur mycke man ska göra under,här är några alternativ ja funderar på:

Alt1*Riva av allt ner till takstolarna och på med ny råspont,papp,läkt och tegel. Detta är ju alternativet som känns bäst,blir ju smidigt att dra ut taket men oxå det mest tids/arbetskrävande

alt2*Riva av tegel och läkt och lägga på oljebehanlad masonite(tror jag man andvänder),läkt och tegel.
(detta sätt verkar ganska många snickare andvända sig av tror jag).

alt3*Riva av tegel och läkt och laga sticketaket där det behövs (på nåot lämpligt vis?) och på med läkt och tegel. (är lite tveksam till detta då sticketaket ju har legat där sen 1928 och det bevisligen inte är tätt)

Alt4* som alt3+ någon typ av duk/papp mellan sticketak och läkt.

Tacksam för svar om erfarenheter och synpunkter. mvh. Jönsson



   TS
Elmia
Avatar Fallback
nutte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33259 alternativ 2 använder vi oss av... när ja hyr ut mej som snickare... tänk på att byta ut ställen där det är fuktskadat om det nu är det....

Avatar Fallback
Ernst  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33273 Alt. 1 om du skall öka taksprånget.
Alt. 2 om du behåller storleken på taket som det är.

Avatar Fallback
Simba  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33274 Plåt då?Går snabbt å lägga å sen hör man om det regnar :D

Avatar Fallback
John.S  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#33406 Haha plåt är ju ett sätt :wink: Jag skulle gjort alternativ ett, de verkar vara bättre o göra det ordentilgt när man ändå håller på.

Användarvisningsbild
halvproffs  
#33450 Håller med John S. Har själv renoverat massor av tak under 25 års tid. Även på mitt eget tog jag bort spjalen som det heter här, spikade dit 45*95 på högkant och riktade upp det, gjorde luftspalt, la dit råspont och underlagspapp.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).