fre 21 okt 2016, 08:21#413822
Sverige som stat (land) förlorar på ett svagt fack. Självklart kan enskilda företag tjäna bra på att facket är svagt men till slut hinner verkligheten även ifatt dessa.
BA har varit nöjda med Transport och under årens lopp blivit mer och mer nöjda eftersom Transport till slut blivit TOTALT tandlöst.
Men nu börjar t.o.m. BA dra öronen åt sig. Nu när det gått så långt att utländska speditioner, åkerier och bemanningsföretag övertaget den mest lönsamma delen av svenska godstransporter.
BA gnuggade tidigare händerna när deras kunder (åkeriägarna) fick obegränsad möjlighet att nyttja lågavlönade utländska chaufförer, men de satte tungan i halsen när det nu även drabbar deras levebröd - åkeriägarna.
Ska man spela och det ska bli en bra match - för alla - även åskådarna, bör lagen vara jämspelta - detta gynnar alla.
Arbetsgivarna har en utomordentlig stark intresseorganisation bakom sig, då är det inte mer än rätt att även arbetstagarna har sammalunda.
I Sverige har vi snart sagt 1 miljon arbetsföra som INTE har något arbete. Denna miljon måste på något sätt försörjas, vilket vi som jobbar åker på, eller hur - är ni med?
Nu har vi väldigt många utländska gästarbetare, kanske inte 1 miljon men säkert några hundra tusen. Dessa gör ett väldigt gott jobb, inget annat att hävda. Troligtvis finns det bland den miljon arbetsföra svenska (även nysvenskar) motsvarande kunskaper som våra inhyrda gästarbetare har och utför.
M.a.o. ut med ALLA gästarbetare, låt jobben gå till de arbetsföra svenskarna - nysvenskarna, då slår vi två flugor i samma smäll.
Gästarbetarnas inkomster försvinner nämligen rakt ut ur landet
Slipper betala bidrag till de arbetsföra dock arbetslösa.
De löner som senare betalas ut kommer att användas för konsumtion i Sverige.
Mitt alternativ bromsas av BÅDE fackföreningar och arbetsgivare - då kan de dj**na minsann hålla ihop