Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10391 inlägg 504084 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#761286 Minst miljöpåverkan blir det nog ändå om man dämmer upp en riktigt stor älv i Norrland.
Om en hel dalgång på 30 mil blir dränkt gör det sannolikt mindre skada än vad som behövs vindmöllor för att kontinuerligt producera samma mängd el.
Här i söder räcker det med att bygga upp och modernisera (effektivisera) de befintligt nedlagda verken.
Men så enkelt ska tydligen inget lösas - ger väl inga röster i valet.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#761287
hlb skrev:
Alvarsson skrev:https://etcel.se/ledare/tomas-kaberger-karnkraft-ar-planerbar-men-mindre-lonsamt-anvandbar/ Intressant!


Kommer från kommunistblaskan ETC.


När moderatorerna har sagt upp sig så dansar råttorna på bordet.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

hfab  
#761288 @jannee
Kan du förtydliga för oss okunniga.
Vart ligger Norrland?
Och vart har vi någon stor älv som kan dämmas upp?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

isteskog  
#761289 Hittepåälva är inte uppdämd än, så där gör det ingen skada att dämma en dalgång på 30 mil..... 😉

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#761290
hlb skrev:
Alvarsson skrev:https://etcel.se/ledare/tomas-kaberger-karnkraft-ar-planerbar-men-mindre-lonsamt-anvandbar/ Intressant!


Kommer från kommunistblaskan ETC.


Skrivet av den notoriske kommunisten Kåberger...Härligt hlb där smulade du sönder hans trovärdighet och inlägg!

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#761291
hfab skrev:@jannee
Kan du förtydliga för oss okunniga.
Vart ligger Norrland?
Och vart har vi någon stor älv som kan dämmas upp?


Blir så tråkig diskussion om man ska behöva visa fakta eller realistiska teorier. Jag tycker vi tillverkar ett jättestort förstoringsglas som vi sedan riktar mot en specialsolcell den kan sedan producera 30-40 TW. Problem solved.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

hfab  
#761301
Arvid0 skrev:
Blir så tråkig diskussion om man ska behöva visa fakta eller realistiska teorier. Jag tycker vi tillverkar ett jättestort förstoringsglas som vi sedan riktar mot en specialsolcell den kan sedan producera 30-40 TW. Problem solved.

Förlåt.
Jag trodde det var en seriös tråd.. 🤣
Jag ska sluta efterfråga fakta

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#761302
Arvid0 skrev:
hlb skrev:
Alvarsson skrev:https://etcel.se/ledare/tomas-kaberger-karnkraft-ar-planerbar-men-mindre-lonsamt-anvandbar/ Intressant!


Kommer från kommunistblaskan ETC.


Skrivet av den notoriske kommunisten Kåberger...Härligt hlb där smulade du sönder hans trovärdighet och inlägg!

Snyft snyft 😥

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#761309 Inte en kommenterade innehållet i Kåbergers artikel. Däremot att han var kommunist och att det kom ifrån en vänstertidning. Det va det viktiga inte innehållet. Med en sådan hållning till kunskap förstår jag att jag inte missar mycket när jag är borta från forumet.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

hlb  
#761315 Om man driver propaganda lite för länge, blir det sådär. Man blir inte trovärdig. Vem trodde på Bagdad Bob, eller ville debattera med honom. Har du, Alvarsson, varit borta från forumet??? Välkommen tillbaka.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#761317 Vindelälven, Pite, Kalix och Torne älv kan byggas ut men även fungerade kraftverk kan effektiviseras.
Dessa tillsammans med återuppbyggnad av kärnkraftverken kan säkra en TILLFÖRLITLIG elproduktion för lång framtid.
Självklart kan även vindkraftverken tillföra el, men är hur som helst en väldigt otillförlitlig energikälla.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Torbjörn Johnsen  
#761340 Kåberger har varit ordförande för Svebio och propagerat gör bioenergi i alla dess former…

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Helproffs  
#761341
jannee skrev:Vindelälven, Pite, Kalix och Torne älv kan byggas ut men även fungerade kraftverk kan effektiviseras.
Dessa tillsammans med återuppbyggnad av kärnkraftverken kan säkra en TILLFÖRLITLIG elproduktion för lång framtid.
Självklart kan även vindkraftverken tillföra el, men är hur som helst en väldigt otillförlitlig energikälla.


Märkligt att behöva bygga ut redan väl fungerande kraftverk när dom går på halvfart och tömms innan vinter för att höja elpriset 💪

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#761352
Alvarsson skrev:https://etcel.se/ledare/tomas-kaberger-karnkraft-ar-planerbar-men-mindre-lonsamt-anvandbar/ Intressant!


Fantastisk artikel, det är just detta som är problemet med svensk energidebatt, här har vi en "sakkunnig" som även tillsattes som styrelseledamot av nuvarande regering för att "få styr på vattenfall och ta ideologiskt viktiga beslut när Hall var problemet". Det mest komiska är att tanken och önskan bakom artikeln är att vara negativt inställd till kärnkraft men alla ingenjörer som läser artikeln och reflekterar över innehållet inser att kärnkraft är en viktig del av lösningen. Läs artikeln och tänk själv så kommer ni skratta gott. Men tyvärr är vi på den här nivån i debatten och många saknar tyvärr kritiskt tänkande.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#761359 Man bör börja med att lista ut vem/vilka som äger företagen som producerar el.
ALLA säger alla är ENDAST ute efter att öka sin profit.
M.a.o. efterfrågan på el höjer automatiskt priset = lönsamheten.
Sverige/Europa har tidigare haft ett elöverskott därav det låga priset, nu är det tvärtom.
Vem är det som inbillar sig att de som nu har monopol på el vill att den situationen ska förändras?
Sätta upp ett vindkraftverk/renovera/bygga ut ett kärnkraftverk är inte gjort i ett hastverk.
Däremot lägga ned ett kärnkraftverk (fullt fungerande Barsebäck gjorde Olof Johansson på några sekunder.
En av verken i O-hamn var i princip färdigrenoverat när det kom order att lägga ned detta.
Första skälet var politiskt, O-hamn var ekonomiskt men p.g.a. politiska beslut.
Att Sverige hamnat i den situationen vi gjort beror ENDAST på att vi har och har haft hjärndöda politiker.
Just p.g.a. av dessa vansinniga politiska beslut som tagits har Sverige slarvat bort 100 tals miljarder + ställt sig i en situation där vi nu är beroende om omvärldens väl och ve.
Flera här på forumet har hånat Finlands beslut om sitt kärnkraftverk, visst bygget har varit problematiskt men när det väl är igång undrar jag om inte de som kritiserat ändå inte få stå där vid skampålen med lång näsa.
Förresten, ger du dig ut på en bilresa, hoppas att någon ska sälja bränsle till dig för en billig penning (normalpris har du nämligen inte råd med) när din tank är tom.
Exakt så resonerar de som förlitar sig på vindkraft och tror att det är lösningen på eltillgången.
Å andra sidan VEM är ägare till de vindkraftverk som byggs just nu eller är på gång att byggas - inte är det svenska företag inte.
Kan DU inse vart Sverige är på väg = samma väg som de länder som utarmas i Afrika

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).