Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10012 inlägg 491181 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#743845 Här kan man läsa hur havsbaserad vindkraft får 236öre/kwh i bidrag (England). https://cornucopia.cornubot.se/2022/01/ ... 6.html?m=1

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Hema  
#743846 Ja fast skriver man någonstans 4300 för den reaktorn eller är det hela tiden upp till 1600 som nämns? För vind är det inte så, där är det så kasst att man snackar om installerade effekt hela tiden. Om du nu säger dig måna om klimatet, varför säljer du ved? För vi måste ju minska koldioxidutsläppen.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743848 Vattenfall har som jag länkade till sålt färdiga projekt för 47,5 öre kWh i danska kr inkl allt.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743852
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Nästan all kommuner i södra och mellersta Sverige har börjat dra öronen åt sig när det gäller landbaserad vindkraft.
Å andra sidan överväger just nu staten att ta bort kommunernas vetorätt, enligt inslag i Rapport för några veckor sedan.
HUALIGEN
Till Vedproducent.
Enligt befintlig statistik ger nya moderna vindkraftverk ungefär lika mycket energi i % av installerad effekt som gamla snart utslitna svenska kärnkraftverk.
Den stora skillnaden är att kärnkraftverken levererar oberoende väderleken.
Havsbaserad vindkraft i all ära, dock just där är militären negativ och har tydligen vetorätt.
Kommer sedan något ljushuvud på vågkraftverk kommer säkert sjöfarten/fiskeindustrin att lägga sitt veto.
Nää, placera vindkraftverken just exakt där konsumtionen äger rum - mitt i städerna.
Några buller eller ljusproblem kan inte uppstå, endast problem med lite is från rotorbladen, men lite får man väl tåla. :-bd

Nej avsevärt mindre. Finska reaktorn tex som ska vara det absolut bästa som finns har termisk effekt på 4300 Mwh och 1600 Mwh el. Det blir 37 procent i kapacitetsfaktor även om den aldrig står still men så blir det ju inte utan det blir stillestånd också.


Det är ju det här som gör vindkraft till religon, jag ser ingenstans att dom säljer in kärnkraftverket med den termiska effekten!

Allt jag kan hitta är 1600 mwh.

Däremot vindindustrierna så står alltid max effekten överst, inte vad man tror det går att få ur dom, några sidor ner kan man utläsa vad dom ev kan ge.

Hur ser lagringen ut på dom nya enorma investeringar till havs, vissa dagar är det ju bleke på sjön med? Ska vi elda gas då?

Även 2035?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743854
Hema skrev:Ja fast skriver man någonstans 4300 för den reaktorn eller är det hela tiden upp till 1600 som nämns? För vind är det inte så, där är det så kasst att man snackar om installerade effekt hela tiden. Om du nu säger dig måna om klimatet, varför säljer du ved? För vi måste ju minska koldioxidutsläppen.

Jag tycker nog att elen redovisas i verklig produktion. Läs om dom olika produktionsslagen. Vad vi exporterar, importerar tex. Inte står det siffror för installerad effekt inte. Ja jag säljer ved och det är ju ett plus extra det bidrar till miljötänket.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743856
r93 skrev:
Vedproducent skrev:
jannee skrev:Nästan all kommuner i södra och mellersta Sverige har börjat dra öronen åt sig när det gäller landbaserad vindkraft.
Å andra sidan överväger just nu staten att ta bort kommunernas vetorätt, enligt inslag i Rapport för några veckor sedan.
HUALIGEN
Till Vedproducent.
Enligt befintlig statistik ger nya moderna vindkraftverk ungefär lika mycket energi i % av installerad effekt som gamla snart utslitna svenska kärnkraftverk.
Den stora skillnaden är att kärnkraftverken levererar oberoende väderleken.
Havsbaserad vindkraft i all ära, dock just där är militären negativ och har tydligen vetorätt.
Kommer sedan något ljushuvud på vågkraftverk kommer säkert sjöfarten/fiskeindustrin att lägga sitt veto.
Nää, placera vindkraftverken just exakt där konsumtionen äger rum - mitt i städerna.
Några buller eller ljusproblem kan inte uppstå, endast problem med lite is från rotorbladen, men lite får man väl tåla. :-bd

Nej avsevärt mindre. Finska reaktorn tex som ska vara det absolut bästa som finns har termisk effekt på 4300 Mwh och 1600 Mwh el. Det blir 37 procent i kapacitetsfaktor även om den aldrig står still men så blir det ju inte utan det blir stillestånd också.


Det är ju det här som gör vindkraft till religon, jag ser ingenstans att dom säljer in kärnkraftverket med den termiska effekten!

Allt jag kan hitta är 1600 mwh.

Däremot vindindustrierna så står alltid max effekten överst, inte vad man tror det går att få ur dom, några sidor ner kan man utläsa vad dom ev kan ge.

Hur ser lagringen ut på dom nya enorma investeringar till havs, vissa dagar är det ju bleke på sjön med? Ska vi elda gas då?

Även 2035?

Det har ju precis skrivits om dom danska vindkraftsplanerna med vätgaslagring mm. Läs några gånger till om du inget fattat. Vad svenska basindustrin efterfrågar mm.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743858
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Om det är det här inlägget du menar så har jag läst länken två gånger, jag kanske läser slarvigt, jag har inte hittat ordet vätgas, eller lagring.

Däremot står det nästan överst så här:

” innebär framförallt satsningar på vindkraft till havs, för en sammanlagd eleffekt på hela 6 gigawatt fram till 2030. För att jämföra: kärnreaktorn Olkiluoto 3, som Finland väntat på ett tag, ska ha en eleffekt på 1,6 GW.”

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743862
r93 skrev:
Vedproducent skrev:Här är lite om den danska vindkraftens planer. Kapacitet motsvarande 4 gånger den finska försenade reaktorn ska vara klart till 2030.
https://svenska.yle.fi/artikel/2020/10/ ... energichef


Om det är det här inlägget du menar så har jag läst länken två gånger, jag kanske läser slarvigt, jag har inte hittat ordet vätgas, eller lagring.

Däremot står det nästan överst så här:

” innebär framförallt satsningar på vindkraft till havs, för en sammanlagd eleffekt på hela 6 gigawatt fram till 2030. För att jämföra: kärnreaktorn Olkiluoto 3, som Finland väntat på ett tag, ska ha en eleffekt på 1,6 GW.”

Lägger in det på nytt så slipper vi leta båda två.
https://unric.org/sv/varldens-forsta-en ... v-danmark/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743863 Det är onekligen ett häftigt projekt, men dom räknar nu att det är igång om 11 år, vad verkligheten blir vet ingen.


Elen kommer nog inte bli gratis den närmsta framtiden i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

stektlök  
#743865 #Vedproducent hur ser du på att eu försöker stoppa vedeldning ?
Ja ökar produktion iaf 😀

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743868
r93 skrev:Det är onekligen ett häftigt projekt, men dom räknar nu att det är igång om 11 år, vad verkligheten blir vet ingen.


Elen kommer nog inte bli gratis den närmsta framtiden i alla fall.

Nej det är Danmarks största satsning någonsin så klart att det tar lite tid. Några nästan gratispriser tror jag inte heller på. Sverige har dom närmsta åren ännu större elexport men vi kommer aldrig kunna försörja halva Europa med vår el och det är det som numera sätter prisnivån.
https://www.energimyndigheten.se/nyhets ... till-2023/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743871 Jo, jag efterfrågar ju fakta angående gaspriserna kopplat till elpriset, men det är omöjligt att hitta.

Att det händer ihop förstår jag, men i hur hög grad?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743872
stektlök skrev:#Vedproducent hur ser du på att eu försöker stoppa vedeldning ?
Ja ökar produktion iaf 😀

Det finns många saker man inte tycker om sen kan man ju inte hetsa upp sig för saker man inte kan påverka. Men nej det tror jag inte blir någon ändring här under överskådlig tid. Det vore rent korkat ur miljösynpunkt. Sen har jag bättre förståelse för om det i tättbefolkade områden vill införas begränsningar med tanke på att det ibland eldas felaktigt. För en massa vedrök ständigt är såklart inte bra att andas in. Men elda med förstånd och på lämpliga platser.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Lillesves  
#743878 Att kärnkraftverken vaskar så mycket energi rätt ut i havet är lite sorgligt.
Ett modernt värmekraftverk har upp mot 100% verkningsgrad. Av den energi som tillförs blir normalt 30-50 procent el och resten värme.
Över 90 procent av bränslena i den svenska kraftvärmen är förnybara eller återvunna.
Kraften är dessutom planerbar baskraft. Det så simpelt som att elda flis och vi har gott om råvara.
Vi är på ett skogsforum och de flesta verkar vilja ha kärnkraft eller vindkraft !?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743883 Så, här är en film på hur vindkraft låter en knapp kilometer bort.

Mobilkameran är ju byggd för att reducera buller men man hör ju tydligt hur det låter, sedan är det bara att bilda sig en egen uppfattning om man vill höra detta på grillkvällarna, eller älgjakten, eller när man ska sova.


Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).