Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10437 inlägg 518564 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

hlb  
#743603 Orsaken är enkel. Om man inte kraftigt underbudgeterar får man aldrig beslut om byggstart. Verkligheten idag är fiffel och båg, särskilt inom kommunal och statlig verksamhet. En politiker kan ju alltid höja skatten om det, i efterhand, blev dyrare än beräknat.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743604
r93 skrev:
Vedproducent skrev:
r93 skrev:Herregud, @vedproducent

Byggstarten försenades flera gånger det stämmer, men vad betyder det? Det kan betyda vad som helst.

Vindkraftsparken som hamnat för när mig försenades i tre år.

Så gott som varenda bygge i Sverige försenas och blir dyrare.

När tror du vi har havsbaserad vindkraft färdigbyggd i Sverige?

Nej att bygget drar ut 3 år för ett kärnkraftverk är ju bättre än normalt. Det var väl mest att jag trodde du kom med ett exempel som höll budget och tidsplan. Men om någon hittar det får ni väl återkomma...


Svara gärna på frågan om havsbaserad vindkraft?

Vi har prövat det utanför Öland, den plockades ner när subventionerna försvann.

Ja det går att hitta information och dra sina egna slutsatser också.
Men jag ger dig bilden som många investerare står och väntar på så vet du också...
https://svenskvindenergi.org/pressmedde ... lkar-efter

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743606
Arvid0 skrev:
r93 skrev:Region Kalmar har byggt ny psykiatri, budget från början var 500 miljoner, notan kommer snart, tiden verkar hålla, vad det verkar nu så hamnar notan på en miljard…..

Sverige……..

Och nej, jag tycker inte arabländerna är ett föregångsland, tvärtom.


Nä hitta ett projekt som blivit billigare än offert...

Min erfarenhet är dock att det oftast beror på att beställaren har för dåligt underlag eller för dåliga konsulter. Är väl därför det blir vanligare med partnering, det man kan vara säker på är att det inte är byggföretagen som är förlorare, oavsett form.


Ajdå… detta ska vara byggt med partnering, men jag får återkomma, tyvärr brukar slutnotan vara svår att få fram inom regionen, det är inget man skyltar med.

Annars är jag helt överens med dig, byggbolagen är bra på att lura upp beställaren.

Men nu börjar vi komma ur spår i tråden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743610 @vedproducent

Aj aj, nyheter från 2020, sedan stängde Sverige och Tyskland kärnkraften och energikrisen var ett faktum.

Bättre att elda kol olja och gas!

”Fossilindustrin” jublar, hur mycket mer fossila bränslen eldade vi för ström 2021 i jämförelse med tidigare år?

Investerarna är vä mest från kina, jag vet inte om vi ska låta kina äga energin i Sverige.

Titta på eu och rysk gas.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743611
r93 skrev:@vedproducent

Aj aj, nyheter från 2020, sedan stängde Sverige och Tyskland kärnkraften och energikrisen var ett faktum.

Bättre att elda kol olja och gas!

”Fossilindustrin” jublar, hur mycket mer fossila bränslen eldade vi för ström 2021 i jämförelse med tidigare år?

Investerarna är vä mest från kina, jag vet inte om vi ska låta kina äga energin i Sverige.

Titta på eu och rysk gas.

Kommer lite mer här då för dig som inte hittar själv. Det är 4 dagar gammalt om det duger?
https://www.vindkraftsnyheter.se/index. ... -ett-maste

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#743614 Jag vet att Danmark har börjat på att bygga på sin havsbaserade vindkraftspark. Som fullt utbyggd skall ge el åt 10 miljoner hushåll.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Arvid0  
#743615
hlb skrev:Orsaken är enkel. Om man inte kraftigt underbudgeterar får man aldrig beslut om byggstart. Verkligheten idag är fiffel och båg, särskilt inom kommunal och statlig verksamhet. En politiker kan ju alltid höja skatten om det, i efterhand, blev dyrare än beräknat.


Tror du behöver läsa på om byggprojekt.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743619 Här är ett tex ett projekt som man hoppas starta 2025. Men det är beroende av myndighetsbeslut. Men en stor fördel är att det går fort när väl bygget startar. 2-3 år ska hela parken vara klar på.
https://www.olandsbladet.se/oland/annu- ... fundament/

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743622 Ok, redan 2030 är problemen med energin lösta! Det är ju bara åtta år dit.

Lycka till med att bygga stora parker när det har gått upp för folk hur dessa enorma industrier påverkar deras liv.

Jag har fått en industri nära mig, och därför är jag något färgad, det erkänner jag.

Men jag pratar med folk som gråter för att dom inte får låna på huset för renoveringar, människor som byggt nya hus och som nu är osäljbara pga oljudet.

Själv kan jag sova varje natt, det är tyvärr inte alla som kan häromkring längre, barnen måste sova med hörlurar.

Men återigen, det är jättekonstigt att vi kan bygga vindkraft billigt, men kärnkraft går inte.

Ox2 har så dåligt med pengar att blir det problem med ett verk på jourtid så åker inte tekniker ut, för då går dom back.

Till skillnad från dig så bor jag nära vindkraftverk, jag ser vad som händer.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743623
Vedproducent skrev:Här är ett tex ett projekt som man hoppas starta 2025. Men det är beroende av myndighetsbeslut. Men en stor fördel är att det går fort när väl bygget startar. 2-3 år ska hela parken vara klar på.
https://www.olandsbladet.se/oland/annu- ... fundament/


Jo, jag bor ju i nära Öland, undrar vad alla stockholmare tycker när deras hus/stuga tappar en miljon i värde pga detta.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743624 Konstigt nog är Oskarshamns skärgård ett dyrt ställe, folk borde ju vara livrädda för kärnkraftverk och allt, titta på sovjets RBMK reaktor!

Jag har t.o.m. varit med och tränat på sjukhuset vid en ev olycka, ändå vågar folk bo där.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743625
r93 skrev:Ok, redan 2030 är problemen med energin lösta! Det är ju bara åtta år dit.

Lycka till med att bygga stora parker när det har gått upp för folk hur dessa enorma industrier påverkar deras liv.

Jag har fått en industri nära mig, och därför är jag något färgad, det erkänner jag.

Men jag pratar med folk som gråter för att dom inte får låna på huset för renoveringar, människor som byggt nya hus och som nu är osäljbara pga oljudet.

Själv kan jag sova varje natt, det är tyvärr inte alla som kan häromkring längre, barnen måste sova med hörlurar.

Men återigen, det är jättekonstigt att vi kan bygga vindkraft billigt, men kärnkraft går inte.

Ox2 har så dåligt med pengar att blir det problem med ett verk på jourtid så åker inte tekniker ut, för då går dom back.

Till skillnad från dig så bor jag nära vindkraftverk, jag ser vad som händer.

Vi har gott om vindkraftverk här i Tanums kommun. Lite lustigt att du tror dig veta hur det ser ut runt mig?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743627 Hur nära bor du?
Hur höga är dom ?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743629
r93 skrev:Hur nära bor du?
Hur höga är dom ?

2008 byggdes 6 st på Huds moar. Det var då Sveriges högsta med navhöjd på 100 meter. Sen har dom bara växt sig större. Har inte mätt exakt avstånd men ungefär 1 km till närmsta. Inget som stör i alla fall.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743631 100 meter 😂😂😂

Nä, då förstår jag att du inte störs, dessa är 200 meter, jag bor dryga kilometern ifrån.

Jag trodde som du innan att ”det är väl inte så farligt” vi har gott om verk både söder och norr om Kalmar, tror dom största är 150 meter.

Men dessa extra 50 meter gör en extrem skillnad, en kompis bor under kilometern från dom, i somras, en sån fin ljum stilla sommarkväll som bara finns i Sverige så hade dom vänner på grillkväll, dom fick gå in för att slippa skrika till varandra vid matbordet, så illa är det!

Hade dessa verk varit 100 meter hade jag inte heller klagat.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).