Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10437 inlägg 518572 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743521 Hoppas på det bästa men befara det värsta, alltså när det gäller prisbilden på el.
Vi borde ALLA vara medvetna om att det bara är en tidsfråga innan all el som produceras norr om Dalälven också konsumeras norr om Dalälven.
Här nere i söder får vi förlita oss på Vedproducents "säkra" vindkraftsel. :roll:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

tallen100  
#743524
jannee skrev:Här nere i söder får vi förlita oss på Vedproducents "säkra" vindkraftsel. :roll:

Se till att ha elverket servat och klart😂
Senast redigerad av tallen100 fre 14 jan 2022, 18:58, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

axwell  
#743525
jannee skrev:Här nere i söder får vi förlita oss på Vedproducents "säkra" vindkraftsel.


Ja inte ser framtiden upplyst ut ! 😥

Men Vedproducent har en poäng; när vindkraftproduktion går optimalt går priserna ner och vattenkraften behöver inte sälja till underpris utan bara ligga lågt och spara på vattendropparna. :-bd

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743531 "Experter" vet inte hur det ser ut om två månader så att någon här ska veta hur det ser ut om två tre år känns orimligt.

Du får chansa, en processor står sig bra i värde. Gör en kalkyl så du ser vad du måste sälja för som minst.

Hade inte varit så svårt att veta vad man ska investera i om man visste läget om två-tre år.[/quote]

Jag uttrycker mig nog dåligt, just nu har jag bara en fråga: om gaspriset hade varit normalt, hade då elen varit billigare?


Annars håller jag med dig om allt, även jag förstår att det inte går att säga säkert.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743535
jannee skrev:Hoppas på det bästa men befara det värsta, alltså när det gäller prisbilden på el.
Vi borde ALLA vara medvetna om att det bara är en tidsfråga innan all el som produceras norr om Dalälven också konsumeras norr om Dalälven.
Här nere i söder får vi förlita oss på Vedproducents "säkra" vindkraftsel. :roll:

Du har problem som varje gång inte något passar dig går till personliga motangrepp. Vet inte vad det är med dig!!

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

r93  
#743542
gurka skrev:
Vedproducent skrev: Men sämst är utan tvekan kärnkraften.


Att förlita sig på rysk gas verkar vanskeligt av flera orsaker (co2,pris,konfliktrisk osv)


Japp, avveckla stabil baskraft och ersätt den med din gas så har du ett järngrepp.

Gerhard Schröders plan har gått i lås.

https://www.aftonbladet.se/nyheter/0006 ... kraft.html

Saxat från Gerhard Schröders wiki:

” Schröder har efter sin tid som förbundskansler varit verksam som styrelseordförande för det tysk-ryska företag som ska dra den nordeuropeiska gasledningen i Östersjön. Detta har blivit mycket omdebatterat, liksom hans vänskap med Vladimir Putin och återkommande stöd för Ryssland.”

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

hlb  
#743548 Du har problem som varje gång inte något passar dig går till personliga motangrepp. Vet inte vad det är med dig!![/quote]

Och jag , som blev så ledsen, när VPN skrev samma om mig, men nu är det ju fler , som blir drabbade, så då kan jag gå vidare, när jag vet vem det är, som har problem.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743550
hlb skrev:Du har problem som varje gång inte något passar dig går till personliga motangrepp. Vet inte vad det är med dig!!


Och jag , som blev så ledsen, när VPN skrev samma om mig, men nu är det ju fler , som blir drabbade, så då kan jag gå vidare, när jag vet vem det är, som har problem.[/quote]
Var det inte nyligen totte fick ta bort ditt trams?

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743557 Du Vedproducent förringar allt och alla som inte har samma uppfattning som du.
Finns det något mer osäkert än just vindkraft och solkraft, allt är VÄDERBEROENDE
Du kan klä HELA Sverige med vindmöllor och förstöra naturen för folk med detta oljud och reflexer, ÄNDÅ har du ingen säker energikälla.
Jag säger inte att dagens kärnkraft är det optimala men för just idag är det den RENASTE och säkraste energikälla, om du vill har el, oberoende årstid och väderlek.
Av installerad och möjligt effektuttag är inte dagens vindkraft inte direkt märkvärdigt, då är både vatten och kärnkraft betydligt effektivare.
Sedan håller DU på att klanka ned och göra dig märkvärdig på gårdagens kärnkraft, vakna för böveln upp.
Hur vart det med vindmöllorna de satte upp på 80 talet, de revs ganska snart ned - olönsamma = bara försöksvindkraftverk - tydligen.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743560
jannee skrev:Du Vedproducent förringar allt och alla som inte har samma uppfattning som du.
Finns det något mer osäkert än just vindkraft och solkraft, allt är VÄDERBEROENDE
Du kan klä HELA Sverige med vindmöllor och förstöra naturen för folk med detta oljud och reflexer, ÄNDÅ har du ingen säker energikälla.
Jag säger inte att dagens kärnkraft är det optimala men för just idag är det den RENASTE och säkraste energikälla, om du vill har el, oberoende årstid och väderlek.
Av installerad och möjligt effektuttag är inte dagens vindkraft inte direkt märkvärdigt, då är både vatten och kärnkraft betydligt effektivare.
Sedan håller DU på att klanka ned och göra dig märkvärdig på gårdagens kärnkraft, vakna för böveln upp.
Hur vart det med vindmöllorna de satte upp på 80 talet, de revs ganska snart ned - olönsamma = bara försöksvindkraftverk - tydligen.

Vilka kärnkraftverk tycker du jag ska jämföra med då? Dom sex svenska som är stängda duger inte för att dom var för dåliga tydligen. Finska reaktorn som är 13 år försenad produktionsstart och kostat bortåt 100 miljarder mer än beräknat är också fel tydligen fast det ska vara det senaste bästa som finns. Alla får ha sin egna åsikt och det är fakta jag bemöter. Du kan inte säga att kärnkraft är effektivt när 2/3 delar av energin försvinner rakt ut i havet tex...Men visa på dom effektiva billiga kärnkraftsreaktorerna det ska bli intressant.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743565 Då det ju var önskemål om den moderna kärnkraften kommer det lite om det här. Då är det generation 4 som många hoppats på och det pratats så mycket om. Det går dock väldigt trögt med det. Frankrike som är världens näst största kärnkraftsland har tex övergett dom planerna och anger år 2050 tidigast.
https://www.sverigesnatur.org/aktuellt/ ... karnkraft/

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

hlb  
#743566 Dessa gamla argument från VPN har vi hört så många gånger nu att det blir tröttsamt. Vi kommer att få se ny modern kärnkraft om några år , vi kommer att få se, men VPN kommer aldrig att ändra sig,

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

jannee  
#743568 Svenska kärnkraftverk byggdes på 70 och 80 talet, undan för undan renoverats och moderniserats men är ändå 40 till 50 år gamla.
När verken byggdes antogs den tekniska livslängden vara begränsad till 40 år.
Finns INGA vindkraftsverk så gamla.
Hade Sverige fortsatt satsa på kärnkraft och undan för undan byggt nya hade driftsäkerhetens med största sannolikhet sett helt annorlunda än de ålderstigna som du så glatt hänvisar till.
Lätt för dig att sparka på en gammal som redan ligger för döden, ge dig på de moderna i Europa som är i full funktion.
Annars ligger produktionskostnaden för kärnkraftsel i USA mellan 15 - 20 öre kWh inklusive avgiften till avfallsfonden.
Vi kunde haft samma kostnadsläge om vi bara fortsatt med utbyggnaden.
För övrigt vart det en överutbyggnad i USA, många kärnkraftsverk blev därav aldrig färdigbyggda och många lagts ned i förtid.
Här i Sverige skattar vi bort det som kunde vara lönsamt och optimalt, men subventionerar sådant som i grund och botten ÄR olönsamt.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743569
hlb skrev:Dessa gamla argument från VPN har vi hört så många gånger nu att det blir tröttsamt. Vi kommer att få se ny modern kärnkraft om några år , vi kommer att få se, men VPN kommer aldrig att ändra sig,

Var snäll och visa några lyckade exempel. Ska det vara så svårt om allt är så fantastiskt bra med kärnkraft. Bara säga hela tiden att allt är bra men aldrig kunna visa ett enda exempel....Tröttsamt var ordet som nog passar bäst här.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#743571
jannee skrev:Svenska kärnkraftverk byggdes på 70 och 80 talet, undan för undan renoverats och moderniserats men är ändå 40 till 50 år gamla.
När verken byggdes antogs den tekniska livslängden vara begränsad till 40 år.
Finns INGA vindkraftsverk så gamla.
Hade Sverige fortsatt satsa på kärnkraft och undan för undan byggt nya hade driftsäkerhetens med största sannolikhet sett helt annorlunda än de ålderstigna som du så glatt hänvisar till.
Lätt för dig att sparka på en gammal som redan ligger för döden, ge dig på de moderna i Europa som är i full funktion.
Annars ligger produktionskostnaden för kärnkraftsel i USA mellan 15 - 20 öre kWh inklusive avgiften till avfallsfonden.
Vi kunde haft samma kostnadsläge om vi bara fortsatt med utbyggnaden.
För övrigt vart det en överutbyggnad i USA, många kärnkraftsverk blev därav aldrig färdigbyggda och många lagts ned i förtid.
Här i Sverige skattar vi bort det som kunde vara lönsamt och optimalt, men subventionerar sådant som i grund och botten ÄR olönsamt.

Lönsamheten för reaktorerna i USA ser minst sagt dålig ut även om dom faktiskt fungerat mycket bättre än våra svenska reaktorer. Men här kommer lite om det och det ser mörkt ut.
https://energiforsk.se/program/karnkraf ... reaktorer/

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).