Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10437 inlägg 517269 visningar 81 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#780725 Vet inte varför inte länken går men kopiera in denna texten så tror jag det ska fungera.
https://www.energi.se/artiklar/stor-pot ... ttenkraft/

Ja nu blev det en länk också och den fungerar.

Elmia
Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#780745
Vedproducent skrev:Vet inte varför inte länken går men kopiera in denna texten så tror jag det ska fungera.
https://www.energi.se/artiklar/stor-pot ... ttenkraft/

Ja nu blev det en länk också och den fungerar.


Där funkade länken bra, tack! Förstod inte riktigt artikeln, vet inte om det var reportern som inte riktigt fick fram budskapet men har lite svårt att se problematiken/lösningen som man vill lyfta?

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#780750
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Vet inte varför inte länken går men kopiera in denna texten så tror jag det ska fungera.
https://www.energi.se/artiklar/stor-pot ... ttenkraft/

Ja nu blev det en länk också och den fungerar.


Där funkade länken bra, tack! Förstod inte riktigt artikeln, vet inte om det var reportern som inte riktigt fick fram budskapet men har lite svårt att se problematiken/lösningen som man vill lyfta?

Dom visar ju på några utmaningar och viktigast dom ekonomiska. Risken är att man inte satsar på effektökning i tid och inväntar ett marknadsläge med bättre intjäningsmöjligheter säger man också.

Artikeln är skriven i början av 2020 och nu har det blivit ett helt annat marknadsläge. Frågan är om någon vågar göra något nu? Är ju en del runt vattenkraften och miljövillkor som skrevs tidigare i tråden.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#780752
Vedproducent skrev:
Robur Clivus skrev:
Vedproducent skrev:Vet inte varför inte länken går men kopiera in denna texten så tror jag det ska fungera.
https://www.energi.se/artiklar/stor-pot ... ttenkraft/

Ja nu blev det en länk också och den fungerar.


Där funkade länken bra, tack! Förstod inte riktigt artikeln, vet inte om det var reportern som inte riktigt fick fram budskapet men har lite svårt att se problematiken/lösningen som man vill lyfta?

Dom visar ju på några utmaningar och viktigast dom ekonomiska. Risken är att man inte satsar på effektökning i tid och inväntar ett marknadsläge med bättre intjäningsmöjligheter säger man också.

Artikeln är skriven i början av 2020 och nu har det blivit ett helt annat marknadsläge. Frågan är om någon vågar göra något nu? Är ju en del runt vattenkraften och miljövillkor som skrevs tidigare i tråden.


Jo, 2020 och elpriserna då kan vara del av förklarningen samt att företaget ifråga kanske ligger helt rörligt i försäljning. Jobbar en hel del i vattenkraftprojekt, både nya stationer och äldre renoveringar, sällan ekonomin är problemet, utan skulle nog påstå att det är myndigheter som är det stora problemet. Även små stationer har bra lönsamhet i förnyelseprojekt redan på kalkylvärden med indata ca 20-30 öre per kWh.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#780783 LKAB i intervju om gröna omställningen.
Energipolitiken är otillräcklig. Dom vill ha mer vindkraft men dom kan även tänka sig bygga små Smr om tekniken blir säker och konkurrenskraftig.
https://sverigesradio.se/artikel/lkab-e ... mstallning

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#780787
Vedproducent skrev:LKAB i intervju om gröna omställningen.
Energipolitiken är otillräcklig. Dom vill ha mer vindkraft men dom kan även tänka sig bygga små Smr om tekniken blir säker och konkurrenskraftig.
https://sverigesradio.se/artikel/lkab-e ... mstallning

https://sverigesradio.se/avsnitt/lkabs- ... mstallning

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Robur Clivus  
#780880 Henrik Jönsson har släppt ny video där han behandlar ekonomin för framförallt vind, all ökad utbyggnad från dagens nivå börjar likna Ebberöds bank:

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780903 Så Danmark som har 55% vind och till 2035 skall ha 85% vind, bedriver Ebberöds bank? Det tror jag inte ett dugg på.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#780905
Alvarsson skrev:Så Danmark som har 55% vind och till 2035 skall ha 85% vind, bedriver Ebberöds bank? Det tror jag inte ett dugg på.


Fort tro och undvik fakta så kommer du fortsätta att sova tryggt i din religion.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

Alvarsson  
#780906 Ja du är ju känd för fakta. Vad skrev du härom dagen solpaneler är en miljömässig katastrof. Ja, Herregud.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Vedproducent  
#780912 Han är duktig Henrik Jönsson på att förmedla exakt det han vill förmedla. Mycket är naturligtvis helt korrekt men så kommer det hela tiden saker som är helt borta från sanningen. Tex visar han bara några exempel på vindkraft med förlust. Dom hör exemplen är helt säkert sanna i sig. Men det är precis som att ta tex dom tre sämsta företagen i en viss bransch. Tex vi visar siffrorna på dom tre sämsta åkerierna i Sverige eller vad som helst. I alla branscher finns företag och personer som inte klarar att driva företag och dom försvinner automatiskt efter några år.

Tråkigt han gör så för mycket är också vettigt. Men därför tycker jag inte om att följa honom för har han bestämt en sak så vinklar han det exakt åt det hållet.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

hlb  
#780913 Ta bort alla subventioner , så får han lätt att hitta många fler.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#780944
hlb skrev:Ta bort alla subventioner , så får han lätt att hitta många fler.

Det stora problemet är väl att vind och sol har förtur till elnätet.

Såg en som hade räknat på det och ska man ha vind och kärnkraft parallellt så behöver även kärnkraften subventioner och tillsist är subventionerna större än hela elmarknaden.
Gökungarna skulle ha slängts ut ur boet innan dom blev för övergödda av subventioner.

Avatar Fallback

Re: Elen blir nästan gratis

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#780979
svampbob skrev:
hlb skrev:Ta bort alla subventioner , så får han lätt att hitta många fler.

Det stora problemet är väl att vind och sol har förtur till elnätet.

Såg en som hade räknat på det och ska man ha vind och kärnkraft parallellt så behöver även kärnkraften subventioner och tillsist är subventionerna större än hela elmarknaden.
Gökungarna skulle ha slängts ut ur boet innan dom blev för övergödda av subventioner.


De har ingen förtur, de väljer bara att producera oavsett pris på Nordpool.

Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

svampbob  
#780992
busholle skrev:
svampbob skrev:
hlb skrev:Ta bort alla subventioner , så får han lätt att hitta många fler.

Det stora problemet är väl att vind och sol har förtur till elnätet.

Såg en som hade räknat på det och ska man ha vind och kärnkraft parallellt så behöver även kärnkraften subventioner och tillsist är subventionerna större än hela elmarknaden.
Gökungarna skulle ha slängts ut ur boet innan dom blev för övergödda av subventioner.


De har ingen förtur, de väljer bara att producera oavsett pris på Nordpool.


Jag var osäker på ifall dom hade förtur eller inte så jag Googlade och fick svar som tydde på det.

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).