Före och efter jobbet

Elen blir nästan gratis

10844 inlägg 546068 visningar 83 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Elen blir nästan gratis

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Nej, det förnybara tar över mer och mer, framöver kommer det att stå för över 70% kanske över 80% av den globala elmarknaden. Vi gamla gubbar får hänga med i utvecklingen och titta framåt och inte längta tillbaka till en svunnen tid.

Ska bli intressant att se hur 70% av elbehovet skall täckas av elproduktion som bara klarar att leverera 30% av den installerade effekten.

Elmia

Alvarsson  
#839125 Vissa kommer aldrig att förstå.

Alvarsson  
Rotvältaren skrev:Inte ens i Finland vill alla ha vindkraft
https://www.energinyheter.se/20240326/3 ... n-forandra

Som vanligt faller dina argument platt till marken. Planen är investeringar för 2000 miljarder i ny vindkraft.
https://www.energinyheter.se/20240403/3 ... otentialen

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:
Rotvältaren skrev:Inte ens i Finland vill alla ha vindkraft
https://www.energinyheter.se/20240326/3 ... n-forandra

Som vanligt faller dina argument platt till marken. Planen är investeringar för 2000 miljarder i ny vindkraft.
https://www.energinyheter.se/20240403/3 ... otentialen

Vilka argument? Jag länkade till en artikel som beskriver en pågående debatt men i vanlig ordning ska du börja tjafsa.

Alvarsson  
#839167 Planen är att Finland skall investera 2000 miljarder i ny vindkraft. Du påstår att inte Finland vill ha vindkraft. Var och en får dra sina slutsatser utifrån detta.

Alvarsson  
#839168 Ett steg närmare ny el motsvarande hiskeliga 24TWH. Motsvarande 18% av Sveriges elförbrukning.
https://www.vindkraftsnyheter.se/202404 ... -ostersjon

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Planen är att Finland skall investera 2000 miljarder i ny vindkraft. Du påstår att inte Finland vill ha vindkraft. Var och en får dra sina slutsatser utifrån detta.

Och du fortsätter tjafsa. Jag länkar till en artikel som avhandlar en debatt om vindkraft och det tolkar du som att jag påstår att Finland är emot vindkraft. Du måste vara dum i hela huvudet, finns ingen annan förklaring.

Alvarsson  
#839178 Och du skriver att Finland inte vill ha vindkraft. Samtidigt som det finns planer på investeringar av 2000 miljarder. Då vill jag nog hävda att dina argument faller platt till marken.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Och du skriver att Finland inte vill ha vindkraft. Samtidigt som det finns planer på investeringar av 2000 miljarder. Då vill jag nog hävda att dina argument faller platt till marken.

Visa nu Alvarsson, exakt var har jag skrivit att Finland är emot vindkraft? Kom inte med nåt jävla "läs vad du skrivit" eller "bara att se tidigare inlägg" för det funkar inte då det jag skrev var "Inte ens i Finland vill alla ha vindkraft". Så förklara, om inte alla i Finland vill ha vindkraft, hur kan det tolkas som "Finland inte vill ha vindkraft" eller att som du påstår, alla i Finland är för vindkraft?
Nu pågår det en dabatt i Finland om vindkraften och det hjälper hur mycket du viftar, det är ju uppenbart att du far med osanningar när du pådyvlar mig devisen att Finland är emot vindkraft. Sluta fjanta dig och håll dig till sanningen!

Alvarsson  
#839183 Jag konstaterar att det finns planer i Finland på investeringar av 2000 miljarder i ny vindkraft. Så viljan mot ny vindkraft måste va starkt begränsat.

jannee  
#839185 Om vi struntar i Finland, för det är väl i Sverige vi bor och det är väl det viktiga.
Svenskar överlag är INTE emot vindkraft, bara det INTE finns inom deras närområde eller där de brukar vistas, oregelbundet eller ej.
Till havs är det också ok, om det bara INTE finns inom synhåll.
Men då finns det andra som kan lägga in sitt veto, då först marin och havsbiologer men än viktigare är militären.
Vem är det då som ska står för investeringskostnaderna om just inte EU då via bidrag och indirekt via vår skattsedel.
Just av detta skäl vill industrin i Sverige att vi satsar på kärnkraft i stället för slumpkraft.
Du Alvarsson hävdar att stora skogsbolag är intresserade av vindkraft, javisst eftersom det är EU som står för fiolerna, INTE bolagen.
För övrigt när det gäller just Finland hänger det på om EU beviljar bidragen som krävs.
Bidrag som INTE är återbetalningsskyldigt.

Alvarsson  
#839186 Nej, det finns inga generella EU bidrag för uppförande av vindkraft! Näringslivet bygger inte kärnkraft, de bygger vindkraft av naturliga skäl.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Jag konstaterar att det finns planer i Finland på investeringar av 2000 miljarder i ny vindkraft. Så viljan mot ny vindkraft måste va starkt begränsat.

Finns inget som styrker att motståndet till vindkraft skulle vara starkt begränsat.

Användarvisningsbild

svampbob  
Rotvältaren skrev:
Alvarsson skrev:Jag konstaterar att det finns planer i Finland på investeringar av 2000 miljarder i ny vindkraft. Så viljan mot ny vindkraft måste va starkt begränsat.

Finns inget som styrker att motståndet till vindkraft skulle vara starkt begränsat.

Jag vet att vetenskapsförnekarna skyr fakta som pesten men för dom med ett öppet och vetenskapligt sinne så kommer här hårda fakta om motståndet.

http://0v9.95b.mywebsitetransfer.com/re ... -database/

Alvarsson  
#839193 Ja, det kom från rätt person du om påstår att 99,25% av forskarna inom klimatforskningen har fel, IMF har fel IEA har fel och att läkarvetenskapen har fel. Var och en får bedöma vem som förnekar vetenskap.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).