Före och efter jobbet

Affärsplan

24 inlägg 8807 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Tjita1  
#377407 150-200 kronor i timmen? Vad ska man då leva av? Det är ju vad man har ut i lön som lönearbetare på de flesta företag, om man har nån nämnvärd utbildning, och som egen företagare ska man ju dessutom betala företagsskatt och sociala avgifter, och dessutom betala företagets omkostnader. Då kan vi ju lika gärna lägga ner skogsbranschen isåfall, så får skogsägarna stå där i slyn sen...

   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Rasken  
#377408 Timkostaden är ju om det inte framgick till en egen företagare innan skatt och andra utgifter är betalda.
På 300 kr exkl moms blir det inte mycket kvar när man betalt utrustning, bensin och resor, försäkringar.

Skulle tro att 100 kr försvinner till det på en gång då återstår 200 kr och så skall du betal skatt på det, kanske är sjuk någongång eller är utan arbete då har du 100 kr per timme som lön att leva på.

Visst lever jag på detta, men det är ingen dans på rosor, men visst fungerar det. Och de allra flästa med löne arbete har mer lön än så.

Krånglet med Privat personer är ju det att de alldrig är nöjde, de vill alltid ha något extra och tycker att du ändå är här då kan du göra det också. Kontrollerar timmar du jobbar, och om det är fasta priser och jobbet gick snabbt o bra så vill dom pruta för det gick ju sån bra. Gick det illa så vill de inte betal bara för det. Omni kommer överens om att lämna kvisten kvar efter en fällning så säjer de att så kan ju inte lämna det, det måste du förstå. Sedan spelar det ingen roll vad ni kom överens om. Usch fu... Det är aldrig bra.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Göt  
#377413 I timlönen måste också sådan kostnader som du inte kan fakturera komma. som att göra besök och skriva offerter m.m. Och du måste räkna med vinst också utöver lönen.

Det är en sak om du t.ex har en fast kontakt med röjning i 6 månader framåt och du är anställd som f-skattare där du jobbar med egna redskap . då kan det vara lätt att ha en låg intäkt.

En helt annan sak att lämna offerter på jobb och planera för där blir det mycket tid som di inte kan ta betalt för har du tex jobbat 80 timmar på ett projekt men "bara"50 timmar hos kunden så kan di inte så lätt fakturera 80 timmar a 200 kr.

Det är många små och seriösa byggfirmor som har fått det svårt att få ut sina pengar pga att de har inte har skrivit ordentligt vad som gäller,,,vad som skall faktureras osv.

Det är inte helt säkert att alla kunder är helt seriösa heller utan du kan stå där utan betalning eftersom kunden inte har betalningsförmåga.

Observera att jag tycker att du skall starta ett företag. Det kan bli väldigt bra också. Men räkna med några tuffa år, upp till 10 år innan det börjar bli någon vinst

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377418
Tjita1 skrev: så får skogsägarna stå där i slyn sen...


Ja, eller så röjer vi på vår fritid själv, som jag. Om vi har ett annat jobb/företag som ger oss råd att ha fritid vill säga.
Det spelar liksom ingen roll om du tycker att privata skogsägare inte vill betala tillräckligt, de har oftast inte råd att betala alls. Intäkt efter röjning dröjer typ 70 år eller så. Så antingen lever du på en låg netoinkomst och egläds över det egna företagandet eller hittar på något som gör det värt att betala högretimmpenning till just den tjänst du erbjuder. Det är för övrigt vad alla IT konsultbolg funderar över idag när indiska bolag tar över det mesta av bastjänsterna inom IT. Senast Volvo IT.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#377931
Tjita1 skrev:Tja!
Jag har gjort en affärsplan. Jag tar gärna emot era åsikter om hurvida jag är helt ute och cyklar eller om det faktiskt skulle kunna gå runt, förbättringsförslag etc.

Första sidan fattas då den enbart innehåller personuppgifter.

Shoot!


Att få igång ett företag tar längre tid än så, du kan ju hoppas att få omsätta 485tkr under första året men förmodligen får du nöja dig med 150tkr om allt går bra.
I rutan där du anger lägsta nettoinkomst bör du kolla om du kan klara dig på 10tkr ist för 15. Jag tog ut 8000kr netto per månad i början (och under finanskrisen...).

Angående timpriset för motormanuellt så tar jag 350kr +moms och det är i lägsta laget. Räkna på hur många debiterbara timmar/dagar du tror att du kan få ihop på ett år och dela det med antalet arbetsdagar på ett år, då får du en kvot som visar hur stor beläggning du har. Tex 60-70%, förenklat betyder det då att du på 6-7 dagars arbete får in 10 dagars utgifter, inkl vinstmarginaler och allt, du har alltså 3-4 dagar som du kan lägga på kontorsjobb, service av utrustning, kundbesök, bilbesiktning mm mm mm.

Edit: Vid trädfällning tar jag 500kr+m/tim.
När du gör energijobb så tycker jag att du ska ta minst 500kr/t. Eller ha fastpris på injustering av pelletspanna, tex 1200kr, eller vad det nu kan tänkas bli.

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379306 @Tjita1 blev du avskräckt av våra tips?

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Tjita1  
#379335 Ja, lite. ;)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Göt  
#379337 Det finns många hinder på vägen men kom ihåg att det finns företag som går bra också!


Går det inte bra sluta i tid

Användarvisningsbild

Re: Affärsplan

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#379342 Tycker absolut inte att du ska bli avskräckt, men du behöver vara medveten om att det kan ta nåt år att få rull på ett företag. Om du har möjlighet till starta-eget-stöd så hjälper det enormt, då behöver du i princip inte ta ut någon lön alls på ett halvår, och med lite planering klarar du dig ännu längre. Det ökar ju chansen för överlevnad nåt enormt.

Min åsikt är att man inte ska förvänta sig mer än 0-resultat första året, annars riskerar man att hamna i det gänget som klagar och gnäller om att det inte går att driva företag. Det är inte realistiskt att bara gå jämnt upp heller när man inte har stora inköp i uppstarten men det är bättre att räkna på 0 ändå. Då blir man ju glatt överraskad när jobben trillar in :mrgreen:
Det går fint att driva företag men man måste ge det lite tid att komma igång.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).