fre 22 jan 2016, 21:32#367798
valmet862 skrev:Har en djupvattenpump i drift och har inte haft några problem sen starten för 7 år sen. Pumpen är 99 meter ner i hålet som är 111 m djupt. Skaffade en pump i reserv nästan genast,förr eller senare kommer dagen den behövs... pumpar ca 5 m3 vatten per dygn
Det är ju löjligt kort tid
![skämtar/ironisk :wink:](./images/smilies/icon_e_wink.gif)
Min Flygt trefaspump är från 1966 och fungerar fortfarande trots ett blixtnedslag som "mullvadade" sig genom en äng innan det bestämde sig för att gå ner i brunnshålet. Enda problemet är sedan några veckor att det blivit kortslutning mellan en fas och jord i pumpen och jag har blivit tvungen att skruva upp motorskyddets strömgräns då den numera drar lite mer ström
![Väldigt glad :grin:](./images/smilies/icon_e_biggrin.gif)
Annars behöver man bara plocka upp den vart 12:e år för att byta ett galvat rör som fungerar lite som offeranod för pumpen.
Jag hamnade för flera år sedan på flyget bredvid en som arbetade på Flygt, och han medgav att man gjorde pumparna för bra på 60-talet, så bra att försäljningen minskade, och att man bestämde att göra pumparna sämre så att de gick sönder oftare 😡