sön 08 nov 2015, 20:17#350208
Det var i tisdags kväll som jag satte första omgången snus till bakning. Den bakades i fyra och ett halvt dygn och togs ut i förmiddags. Temperaturen har legat mellan 38 och 44 grader under den tiden. En gång varje kväll har jag tagit ut lådan, rört runt och blandat om ordentligt. Det kändes lite för torrt dag 1 och fick en extra dl vatten, liksom efter dag 3.
Det syns ganska tydligt på snusmassan när den blir klar, färgen mörknar rätt mycket just på slutet. Sen är det ju att ta ett lite smakprov och känna om tobaksaromen har trängt fram ordentligt.
1501964325_151108_2.jpg
Jag tyckte det kändes lite väl torrt fortfarande och tillsatte ytterligar lite vatten. Nu är det frågan om jag inte hamnade i överkant mot det fuktiga hållet. Det slutsatsen kan man också dra av att det blev över 7 hg snus av två hg råtobak, i stort sett all vikt utöver tobaken är ju vatten och det borde inte blivit mer än kanske drygt 5 hg.
Men snuset smakar helt OK enligt min smak. I de flesta snusrecept står det att man skall tillsätta natriumkarbonat, nåt som jag inte har gjort, varken i den förra satsen jag gjorde, eller nu, i den första på egenodlat. Nu har jag packat det mesta i en liten tät plastburk och ställt i kylen, att hämta från till dosan.
Snuset skiljer sig en hel del från "köpesnus". Dels smakar det mer tobak och det jag gjort hittills är betydligt grövre i konsistensen, även jämfört med Grovsnus. Det kan komma att ändras förstås, skall testa lite olika malningsmetoder framöver. Lite pinnar från bladnerverna är där också, vill man undvika det måste den torra råtobaken siktas innan man sätter till det för bakning. Att göra snus är lite som den mesta beredning från råvaror, det finns alltid mer att lära och testa. Den här omgången blev fullt acceptabel, men det kan alltid bli bättre.
Hursomhelst så har jag börjat på första dosan och det är mycket tillfredsställande.
1501964324_151108_3.jpg
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)