Fröna, som jag fick av Mange, är för någon gammal tobakssort som odlats här i trakten. I östra Skåne från Kristianstad och nedåt den ganska sandiga slätten söderut odlades det förr ganska mycket tobak.
Jag sådde min tobak den 7 mars i en sålåda.
Jag använde såjord, strödde fröna över ytan och täckte med nån halvcentimeter jord. Fröna är mycket små.
Det tog tio dagar för fröna att börja gro. Det hade gått fortare om det varit lite varmare där lådan stod, nu var det runt 21 - 22 grader.
Det växer sakta i början, nästan tre veckor senare såg det ut så här:
Vattnade gjorde jag med en sprutflaska, det behövs inte så stora vattenmängder i en sån låda som har genomskinligt lock.
Men tio dagar senare så hade plantorna fått sitt första nya bladpar ovanför hjärtbladen och de var såpass stora så det gick att skola om 40 st i små plastkrukor. Detta var alltså 15:e april.
Jag lämnade kvar alla överskottsplantor i sålådan som reserv utifall omplanteringen inte skulle gått bra. De växte fint där också, men behövdes aldrig, alla plantor jag skolade om tog sig utan problem. För omskolningen tog jag vanlig krukväxtjord. Vid ett par tillfällen sen tog jag lite vanlig krukväxtnäring vid vattningen.
Så växte plantorna fint i sina krukor och där fick de stå rätt länge. Vi hade en ovanligt kall maj månad, det var frost eller nära noll på nätterna långt in mot slutet av månaden. Annars var de mogna för utplantering i mitten av maj. Men först den 31 kändes väderläget såpass stabilt att jag vågade sätta ut dom.
Det är 45 cm mellan plantorna i raden och 40 cm mellan raderna. I mitten lämnade jag en bredare gån, 70 cm mellan raderna. Det är nämligen viktigt att komma åt från alla håll när man skall plocka "tjuvar". Jag kommer tillbaka till det.
Plantorna tog sig bra, men tilväxten var inte hög de första veckorna. Även juni har varit relativt kylig, sällan mer än 15 - 16 grader på dagarna. Nu i början av juli har det äntligen börjat hända nåt på allvar. Första bilden nedan är tagen på kvällen den tredje och nästa på förmiddagen idag, den sjätte juli.
Vatten, mer vatten och sol är vad som behövs för att tobaken skall trivas. Jag har vattnat rätt regelbundet och de senaste dagarna, under den korta värmeböljan vi haft fick de vatten varannan dag. Lite hönsgödsel har de fått också nån gång före midsommar.
Typiskt för tobaksplantorna är att de vill skjuta nya sidoskott i bladvecken under de nyaste bladen. Det är de som vi kalla "tjuvar", och de skall tas bort för att plantan skall bli högrest och få rejäla blad på huvudstammen. Tjuvarna stjäl mycket kraft. Jag har hunnit plocka en hel del tjuvar redan, fler blir det och jag skall försöka få några bra bilder på det.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto