Före och efter jobbet

Mitt projekt från gammalt till nytt

30 inlägg 23314 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

anersimyra  
#272789
axwell skrev:Al betraktas som ett ogrästräd i många kretsar. Växer snabbt, har svag fiberstyrka om man jämför med gran.

Mycket tålig mot röta, speciellt under vattenytan, men; bara om virket först fått torka upp efter avverkning innan det utsätts för fukt.
Venedigs kanaler stöttas av alpålar!

Bland det bästa man kan ha till rökning, ger bra smak och nästan inga toxiska gaser i livsmedlet.

Björk är bland det sämsta du kan ha närmast marken, nävret däremot är fantastiskt bra att stå emot röta, innehåller naturligt olja.
Tänk på alla nävertak som fanns innan teglet blev möjligt att köpa för gemene man.
Kollar man länken ovan om trädslagens egenskaper, framgår att granen är riktigt spröd jämfört med al. Granen är enligt diagrammet vårt sämsta trädslag vad gäller fiberstyrka :shock: :shock:

Elmia
Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

axwell  
#272801
anersimyra skrev:Kollar man länken ovan om trädslagens egenskaper, framgår att granen är riktigt spröd jämfört med al. Granen är enligt diagrammet vårt sämsta trädslag vad gäller fiberstyrka :shock: :shock:


Mycket av det som skrivs där förvånar
Vad säger din egen erfarenhet, skulle du välja al eller gran i konstruktionsvirke?

Om du behöver göra dig en spak för att lyfta/flytta något tungt ute i skogen, blir det al om du får välja?

1 cm2 friskt granvirke kan lyfta 6 ton, är al ännu starkare?

I mina trakter kan jag inte komma på något trädslag som är så falskt som al, ser stabilt ut knäcks på 1/100 -sekund, ofta genom spjälkning.

Kan det vara idé att satsa al för takstolstillverkning?

Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Bea  
#272804 Nu blir jag lite förvirrad ang björken näver bark och att den ruttnar. Har jag fattat fel eller säger infon emot sig själv?

Om den är kvar på stammen ökar risken och farten att den ruttnar. Men det är bra att lägga näver mellan mark och träpåle?

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Brickan  
#272805
Bea skrev:Nu blir jag lite förvirrad ang björken näver bark och att den ruttnar. Har jag fattat fel eller säger infon emot sig själv?

Om den är kvar på stammen ökar risken och farten att den ruttnar. Men det är bra att lägga näver mellan mark och träpåle?
Nävern är rätt så fukttät. Det är problemet och det är nyttan. Nyttigt när man vill hindra fuktvandring t ex från mark/grund till syll eller regn ner i takkonstruktion. Problem när nävern stänger inne trädets egen fukt i nyfälld stam. Då ruttnar den eftersom den inte kan torka.

Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

JensSkoog  
#272806 Al och asp är rätt bra som stående virke i bärande konstruktioner.

Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

anersimyra  
#272808
axwell skrev:
anersimyra skrev:Kollar man länken ovan om trädslagens egenskaper, framgår att granen är riktigt spröd jämfört med al. Granen är enligt diagrammet vårt sämsta trädslag vad gäller fiberstyrka :shock: :shock:


Mycket av det som skrivs där förvånar
Vad säger din egen erfarenhet, skulle du välja al eller gran i konstruktionsvirke?

Om du behöver göra dig en spak för att lyfta/flytta något tungt ute i skogen, blir det al om du får välja?

1 cm2 friskt granvirke kan lyfta 6 ton, är al ännu starkare?

I mina trakter kan jag inte komma på något trädslag som är så falskt som al, ser stabilt ut knäcks på 1/100 -sekund, ofta genom spjälkning.

Kan det vara idé att satsa al för takstolstillverkning?
Riktigt grova gamla granar är ofta spröda med dålig hållfasthet i brytmånen. Men yngre gran tycker jag nog definitivt är segare än Al. Sen har spjälkbenägenhet inget med virkets seghet att göra. Ask är rejält segt, men även spjälkbenäget. Men labbtester visar kanske andra resultat, än vad vi erfar vid arbete i praktiken, många upplever Asp som ett besvärligt trädslag p.g.a virkets " klena " egenskaper, själv har jag aldrig problem med Asp. Aspen är oftast jämnväxt med odramatiska egenskaper. Alen är som sagt lurig, med vad jag upplever en usel seghet i brytmånen.

Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

JensSkoog  
#272822 Om jag hugger gammal, grov al eller klibbal, säkrar jag med rep om jag har minsta tvekan på vilken väd det vil gå. Brytmånen knäcks utan förvarning! Asp är mycket bättre på den saken.

Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

totte  
#272950
Bea skrev:Nu blir jag lite förvirrad ang björken näver bark och att den ruttnar. Har jag fattat fel eller säger infon emot sig själv?

Om den är kvar på stammen ökar risken och farten att den ruttnar. Men det är bra att lägga näver mellan mark och träpåle?


Som nån redan sagt, men det tål att upprepas: Nävern ruttnar i stort sett inte, håller i evigheter. Men björkträ ruttnar ganska snabbt och när det ligger inneslutet i en tät tub av näver som stänger in all fukten så sker det blixtsnabbt. Det är lätt att se i naturen, där det ligger björkstammar, kan se helt friska ut, petar man på dom så är det bara nävern som håller ihop det hela.

När du lägger näver under timmer så är det ju bara ett platt lager, det stänger ju inte in fukt, däremot hindrar det fukten från att sugas upp från grundsten och mark. Funkar lika bra med tjärpapp eller vad som helst som vatten inte kan sugas igenom, men näver är väl det enda naturmaterialet (i Sverige i alla fall) som kan användas som fuktspärr.

Så i båda fallen är det näverns täthet som gör att det i ena fallet stånger in fukt och orsakar röta, i andra fallet håller fukt borta och hindrar röta.

Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Bea  
#274801 http://m.wimp.com/choppingwood/
Jag har en bit kvar... Haha

   TS
Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

jakobn  
#274803 Hej. Kraftiga björkslanor är utmärkta till takstolar. Inte ovanligt på gamla hus i mina hemtrakter.

Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Bea  
#279035 Ohh det börjar bli nått.
Hittade timmer till vedboden och bakarna är hemma och skall slipas lite

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

totte  
#279036 Bra! Då måste du snart börja ta lite bilder och visa vad som pågår :D

Avatar Fallback

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Bea  
#279037 Början på vedboden

   TS
Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

Kse  
#279057 Sådär, äntligen lite bilder. :-bd
Vi följer bygget med spänning.

Användarvisningsbild

Re: Mitt projekt från gammalt till nytt

totte  
#279065 Kul, skall bli intressant att följa. Vrid gärna mobilen och ta liggande bilder, tack, min gamla nacke protesterar :lol:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).