Tappning av björksav

Svara  21 inlägg  11529 visn.  5 följer
Användarvisningsbild

Re: Tappning av björksav

Blivande snickare skrev:
Det har jag faktiskt testat. Sågade i små fyrkantiga bitar å så slänger man med ett par stycken i kastrullen när man kokar te.
Ger inte nån extra smak vad jag märkt å går att använda flertalet gånger.
Vet inte om det gett nån effekt men jag är frisk å lever än iallafall :-bd

Vi testade t.o.m att lägga av det malda i lite bakverk å det gick också bra.

Smaklöst säger vissa, svag smak av vanilj påstår andra?, så varför inte i bakverk. :smile:
Får iaf inte plockas enl det "allemansrättsliga", och skördas sprängtickan med försiktighet så växer den ut igen.

Nog har jag sett sprängticka förr, men aldrig tänkt i banorna att det kunde vara "hälsosamt" att stoppa i sig. :surp:

Haglöfs

#509235 Men däremot har både min mamma och syster med stor framgång använt brörksav när de bakat matbröd. De påstår att tack vare sockret i saven så jäser degen bra och så är det ju nyttigt! Modern form av barkbröd!!!!

#509283 Intresserad sedan länge, dock inte provat förrän nu. - Borrade in diam. 8 mm i en björk, applicerade ett sugrör, anslutet till en PET-flaska. Droppade friskt och kändes entusiastiskt. Testade förväntansfullt med hustrun - smakade bara kallt vatten!

Inte någon kännbar sötma, eller smak överhuvudtaget - bara vatten(?).

Gjort något fel, fel smaklökar, eller avslöjat något som är överhaussat?

Tappning av björksav

#509301 Det är så det smakar men lite sött är det allt

Hugin skrev:Intresserad sedan länge, dock inte provat förrän nu. - Borrade in diam. 8 mm i en björk, applicerade ett sugrör, anslutet till en PET-flaska. Droppade friskt och kändes entusiastiskt. Testade förväntansfullt med hustrun - smakade bara kallt vatten!

Njaä, kan inte hålla med helt och hållet.
Det första som kommer smakar mindre än det som kommer senare (efter några dagar).

#509343 Björksaven behöver några tillsatta ingredienser, sedan blir den mycket njutningsfull :d , sa jag full :-ss

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).