Före och efter jobbet

Fukt i krypgrunden

28 inlägg 23731 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

axwell  
#231693
sveakatten skrev:Axwell. Du har alltså 27meter 8" rör nedgrävt 1meter i backen + en fläckt som drar in luften?
Har du haft detta länge?
Du kör det både sommar och vinter.
Undrar om det funkar hos mig, jag har byggt grunden med 2st mellanväggar.


Ja det stämmer, kom över 27 meter 200/204*2 mm rostfri-syrafast 1989-90, tänkte göra ännu längre men backade ur när man sen ville ha 3,25 kr kilot(ca.32 kr/m) för kaprester på någon meter.
Spirorör skulle vara lämpligare i jordmiljön sade arbetsgivarens sakkunnige.

Sedan sommaren 1990, grävde drygt en meter djupt för det platssvetsade röret innan grundens väggar kom på plats.

Det är värmeväxlarens fläktar som suger in luften och skickar ut den.

Kökskåpan har en separat fläkt med kanal rakt ut, vill inte kleta ned värmeväxlaren.

Klart det går trots mellanväggar men det blir nog enklare då med spiro, svårt för mig eller andra amatörer att svetsa tätt underifrån.
Alternativt markavloppsrör av PVC, ungefär lika dyrt som motsvarande spiro, båda är väl lika enkla att skarva, PVC känns säkrare men har sämre värmeledningsförmåga.

Sommar som vinter, fördelarna finns alla årstider.

Lycka till !

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#231956 Nu kom offerten! Anticimex rekommenderar denna luftavfuktare http://www.lfs-web.se/avfuktare-ctr-300tt.htm och hela offerten landade på 36000 kr utan rot. Då fixar jag eluttag, plast och sätter igen luckor och ventiler.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

torpöbo  
#232008
Niking skrev:Nu kom offerten! Anticimex rekommenderar denna luftavfuktare http://www.lfs-web.se/avfuktare-ctr-300tt.htm och hela offerten landade på 36000 kr utan rot. Då fixar jag eluttag, plast och sätter igen luckor och ventiler.
/Niklas


En granne fick också offert på runt 30000 på motsvarande avfuktare. Min första tanke var då att det var jvligt dyrt för nått som kostar 5000 på jula men efter att ha hört mig för lite gavs jag förklaringen att den typen av avfuktare man sätter i grunden är gjort för att klara av att arbete effektivt vid de låga temperaturer som normalt råder i en krypgrund jämfört med de avfuktarna man har i tvättstugan. Av den anledningen var jula avfuktaren och den dyra av olika konstruktion.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

T Landström  
#232030 30000:- kan vara en billig investering om man slipper bryta upp och byta trossbotten och bjälklag...

Får man in hussvamp i huset är man nästan helt rökt...

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232032
torpöbo skrev:
Niking skrev:Nu kom offerten! Anticimex rekommenderar denna luftavfuktare http://www.lfs-web.se/avfuktare-ctr-300tt.htm och hela offerten landade på 36000 kr utan rot. Då fixar jag eluttag, plast och sätter igen luckor och ventiler.
/Niklas


En granne fick också offert på runt 30000 på motsvarande avfuktare. Min första tanke var då att det var jvligt dyrt för nått som kostar 5000 på jula men efter att ha hört mig för lite gavs jag förklaringen att den typen av avfuktare man sätter i grunden är gjort för att klara av att arbete effektivt vid de låga temperaturer som normalt råder i en krypgrund jämfört med de avfuktarna man har i tvättstugan. Av den anledningen var jula avfuktaren och den dyra av olika konstruktion.


Jo, att köpa avfuktare på Jula har aldrig varit något alternativ. Min svåger som bor nära Jula konstaterar att de som är billigt på Jula är skräp och det som är bra (och dyrt), är vanligtvis inte dyrare i fackhandeln.

Att sedan adsorptionsavfuktare funkar bättre i kalla miljöer (typ krypgrund) har jag också förstått. Så frågan är snarare hur denna adsorptionsavfuktare står sig mot andra adsorptionsavfuktare från t.ex. Munters - samt om själva offerten är rimlig.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#232044 När du ändå verkar ska göra mycket av jobbet så tycker jag att du lika gärna kan köpa en begagnad avfuktare på t.ex Blocket och testa hur bra det blir. Troligtvis blir resultatet bra, blir det inte bra så är ju avfuktaren säljbar.

T.ex: http://www.blocket.se/ostergotland/Avfu ... m?ca=8&w=3

http://www.blocket.se/ostergotland/Avfu ... m?ca=8&w=3

Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

axwell  
#232072
Niking skrev:Att sedan adsorptionsavfuktare funkar bättre i kalla miljöer (typ krypgrund) har jag också förstått. Så frågan är snarare hur denna adsorptionsavfuktare står sig mot andra adsorptionsavfuktare från t.ex. Munters - samt om själva offerten är rimlig.
/Niklas

Det är väl den enda typen som gäller för permanent installation.
Hjälpte en god vän med sin fuktiga krypgrund från 1990, han hade redan fått hjälp av yrkesfolk ("experter").
Munters avfuktare larmade, gick inte eftersom ett kontrollkort brunnit.

Ingen avfuktare skulle ändå ha hjälpt annat än för stunden, vattennivån låg 10 cm under sanden i nästan hela utrymmet.

Alltså oskickligt utförd dränering, slöa "experter" som inte kollade något så självklart.

I ditt fall skulle jag hyra eller köpa beg arbsorpstionsavfuktare, efter några månader räcker det med extra rör från din ftx plus täckande plast om dräneringen är OK.

Proffsavfuktarna är energislukande i förhållande till mängden vätska, de för mycket oväsen, ingenting man vill ha året om.
Värsta årstiden är nu, sen är det bortkastat med en sån anläggning om den inte är självreglerande.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235003 Dags för uppdatering. I tisdags installerade äntligen Anticimex luftavfuktaren, sedan jag tätat gluggar och lagt plast på grunden. När luftavfuktaren startades låg den relativa luftfuktigheten på 78%. Efter ca 40 timmars kontinuerlig drift, hade luftfuktigheten sjunkit till 61% och automatiken slog ifrån.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

JensSkoog  
#235007 Ska det 61% vara "standby"gehalten. Vad ligger temperaturen på i rummet?

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235012
JensSkoog skrev:Ska det 61% vara "standby"gehalten. Vad ligger temperaturen på i rummet?


I krypgrunden är det f.n. ca 16 grader.
/Niklas

   TS
Avatar Fallback

Re: Fukt i krypgrunden

haggloader  
#235066 Exakt vilken teknisk funktion har plasten på bädden i krypgrunden? Att hindra ev. markfukt att avdunsta uppåt?
Som jag ser det är det absolut viktigast med en bra dränering och att takavvattningen går ner i dagvattenrör, ej direkt ut från stuprör.

Om det under vissa perioder står vatten i krypgrunden går det alltid dåligt på mer eller mindre lång sikt.

Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#235106
haggloader skrev:Exakt vilken teknisk funktion har plasten på bädden i krypgrunden? Att hindra ev. markfukt att avdunsta uppåt?


Så är det. Vattenångan är ju lättare än vanlig luft, varför den stiger uppåt.

haggloader skrev:Som jag ser det är det absolut viktigast med en bra dränering och att takavvattningen går ner i dagvattenrör, ej direkt ut från stuprör.

Om det under vissa perioder står vatten i krypgrunden går det alltid dåligt på mer eller mindre lång sikt.


Knappast någon risk att ytvatten står i krypgrunden hos mig.
/Niklas

   TS
Användarvisningsbild

Re: Fukt i krypgrunden

Niking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#240822 Igår var Anticimex hemma och kontrollerade avfuktaren. Den hade gått 405 timmar sedan installation. Fuktkvoten i krypgrundens tak hade sjunkit från 26% till ca 15%.
/Niklas

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).