Så finns det några vettiga alternativ till Anticimex, eller är det bara att bita i det sura äpplet?
/Niklas
Skogsola skrev:<..>jag grunnar på om det ginge att blåsa ner torr inomhusluft ner i grunden.
axwell skrev:Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.
axwell skrev:Tillslut alla befintliga ventiler i grunden (utom en), blås in uteluft som avfuktats i en kondensfälla.
Enklast; om du redan har ftx med kondensavskiljare, ett extra rör till grunden med tilluft mittemot den ventil som inte stängdes.
Bäst; Gräv ned ett rör i marken drygt 1 meters djup, ju längre desto bättre, gör hål på rörets lägsta punkt så att kondensvattnet kan ledas bort.
En separat fläkt trycker in luft där röret börjar ovan mark, ett grovfilter mot insekter kan behövas, den förvärmda/förkylda torra luften skickas in mitt emot den öppna ventilen.
Brickan skrev: axwell skrev:Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.
Vi hade en sådan lösning som fungerade utmärkt bra i 27 år. Den gör det säkert fortfarande, men nu bor vi inte där längre. Vi hade varmt i grunden. Innetemp som regel eller någon grad lägre. Ingen fukt alls. Ingen kondens. Helt torrt året runt.
axwell skrev:
Brickan skrev:Jag har även sett en lösning där grunden isolerades neråt och utåt, men inte uppåt - egentligen som min, men mer ambitiöst. Den isolerades på riktigt
axwell skrev:En annan lösning på varmgrundens ventilation.
Skicka aldrig den varma, fuktiga frånluften till den kalla krypgrunden, det blir kondens och problem.
Du skriver ingenting om hur bostadsutrymmet är ventilerar, finns det något system för från/tilluft.
axwell skrev:Tillslut alla befintliga ventiler i grunden (utom en), blås in uteluft som avfuktats i en kondensfälla.
Enklast; om du redan har ftx med kondensavskiljare, ett extra rör till grunden med tilluft mittemot den ventil som inte stängdes.
Bäst; Gräv ned ett rör i marken drygt 1 meters djup, ju längre desto bättre, gör hål på rörets lägsta punkt så att kondensvattnet kan ledas bort.
En separat fläkt trycker in luft där röret börjar ovan mark, ett grovfilter mot insekter kan behövas, den förvärmda/förkylda torra luften skickas in mitt emot den öppna ventilen.
Åldersbeständig byggplast på marken med rejäl överlappning behövs nu som det borde ha gjort tidigare.
axwell skrev:
Hur står det till med dräneringen ?
axwell skrev:På det här systemet har jag sparat många tusenlappar genom åren, 27 meter 200 mm dia förvärmer hela huset vintertid, kyler det under heta sommardagar.