Före och efter jobbet

Vilken åkgräsklippare?

13 inlägg 21826 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Vilken åkgräsklippare?

JD 2006  
#218485 Blir nog att inhandla en åkgräsklippare till våren men frågan är vilken är bäst?

Har själv ganska stora ytor utan buskar m.m. så jag har tänkt mig en med aggregatet mitt under. Har kollat på Husqvarna lth 174 tror jag den hette :???: .

Roligt om någon har erfarenheter av den eller liknande.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

prodilass  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218508 Jag har en simplicity noll svängare med 127 cm aggregatet fram och fjädring på alla hjulen.
är nöjd med maskinen den klipper snabbt stora ytor och tar sig upp för rätt så branta backar.

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

tallen100  
#218546 Skulle rekomdera husqvarna eller Western, driftsäkra grejer.

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

Midgård  
#218550 Har en åkgräsklippare Jonsered med klippaggregatet monterat undertill. Har kört med den i över 20 säsonger nu och jag tror inte vi bytt mer än drivremmen för klippaggregatet och det är över 10 år sedan nu. Minns inte modellbeteckningen och befinner mig inte på gården just nu.

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

JD 2006  
#218569 Intressant...har även kollat på jonsered, det är väl egentligen samma som husqvarna för så är det ju med röjsågar iaf. Jag har närmast för service eller reservdelar till Husqvarna återförsäljare så det lutar väl just nu åt det hållet. Om inte någon här kan få mig på andra tankar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

hala  
#218571 Jag har haft två Jonsered men hade problem med klippagregaten som fick svetslagas flera gånger. Nu har jag en Yardman som fungerat perfekt i 4 år. Den sista Jonsereden höll inte mer än 3 år. Jag kanske hade otur men min gula Yardman verkar vara robustare. Jag har för mig att MTD äger Yardman.
Hazze

Användarvisningsbild

Re: Vilken åkgräsklippare?

T Landström  
#218573 Vi har haft en Husqvarna Rider 11 i hur många år som helst...fungerar klockrent... Bytt batteri, remmar och olja någon gång ibland...
Innan hade vi en Stiga med klippaggregatet under och det blir det nog aldrig igen...

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

sveakatten  
#218580 Jag har en gammal stiga som fungerar bra, och en husqvarna rider som är totalt värdelös.
Den stannar vid minsta knix, ena bakhjulet blir att gå i luften. Jag har varit tvungen att sätta på en vikt bak för att kunna använda den.

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

tallen100  
#218581 Är du ute i skogen å åker då? :wink:

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

sveakatten  
#218583 Jo det brukar jag vara men inte med gräsklipparen, men hur konstruktörerna tänkte när dom inte ledat fram och bak ändan i sidled, och har driften bak där du inte har någon tyngd det för står jag inte, men det är klart har man slätt som en fotbollsplan då funkar den.

Användarvisningsbild
stegmaster  
#218586 Själv tror jag priset avspelar kvalitet mer en märke.
Med billige bugdettmodeller(oavsettt märke) er det nok mer eller mindre tur hur lenge dom håller ihop.
Hadde en Viking mt540 (traktortype)i ca 10 år innan den va ganske sliten.
Uppsamlertypen på dessa(tratten i mitten) er mycket bättre en dom som finns som tillval til HVQ/jonsered ( med et långt rör på ena sidan, upp til dunkarna bak.)
Ny kör jag med en 1 år gammal jonsered rider 4x4(motsvarande husqvarna 13c), med bioklipp.
Funkar klockrent, kommer aldrig återgå til uppsamling. 8)

Ja endast bakdrift på rider va ingen höjdare, som tur var fick jag låna en innan jag handlade, och då blev det 4x4. :o

Användarvisningsbild

Re: Vilken åkgräsklippare?

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#218591 Själv har jag en Stiga park, helt ok klippaare.

Men är inne på att skaffa mig en liten automower eller liknande när stigan ger upp...
Så har du samanhängande gräsmatta / mattor så tycker jag att du i alla fall skall titta på någon liten robbotklippare.

Avatar Fallback

Re: Vilken åkgräsklippare?

Storken  
#220696 Har en spakstyrd Cub Cadet med 22 hk Kawasakimotor och 127 cm klippbredd.
Kan inte påstå att jag saknar Stiga Villan vi hade förut... :mrgreen:
Villan var 92 cm bred och om man stod på bra så klarade man ca 2000 m2/timme.
Med den spakstyrda så klarar man samma yta på halva tiden... :!:

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).