ons 06 mar 2013, 11:43#215652
Det har tagit ett tag men nu har vi äntligen fått igång internet i nya huset så nu kan jag svara här

Jepp, jag började direkt på måndan... vart ju lite intressant start kan man säga

Jag skulle ha chefen med i måndas för att få utbildning på hur man gör osv, trots allt så har jag ju aldrig suttit i en skogsmaskin. Han var dock sjuk men jag tog och for till hans andra skotare å tänkte att jag kunde väl lika gärna vara där å lära mig nått som att sitta hemma. Väl där så han vi inte ens ner på avlägget med första lasset förän en bromsslang for. Skruva isär och hinner precis till slangkrängar´n innan han går hem (ja jag kör em denhär veckan) och han gjorde en ny... som såklart inte passade när vi kom tillbaka till maskinen...
Vi fick ge upp då och for till den andra skotaren som jag skulle kört egentligen då eftersom den stod och då tyckte han att jag skulle sätta mig i stolen och börja köra. 2 lass for vi upp långt upp på berget och hämtade sen frågade han om jag kunde fara upp själv och hämta ett sista lass

Nervös till tusen så klättrade man sig uppför och halvägs upp börjar nån brandvarnare blinka

hade som tur var mobiltäckning (hur de nu gick till som) så jag ringde ner och frågade vad de va frågan om då jag inte såg nån rök... de va tydligen ingen fara, bara transmissionen som brukar bli lite varm på sån lång och brant transportsträcka. Så tillslut kom jag väl ner igen med ett lass och sen var det kväll.
Dan efter (igår) hade chefen piggnat till så han kom och plockade upp mig med bilen jag skulle ha, dock hade han punka då han kom hit

Fixa de och sen upp till skotaren där det blev lite skruvning och smörjning för att lära sig hitta alla nipplar. Vi for upp och tog ett lass där det var okört (var ett tag sen skördaren gick där och allt är översnöat) när jag hade drygt halft lass så klev han ut för att se om vi kunde få en rundkörning där och en stund senare ringde det och han sa att det gick bra att köra där han hade gått, han skulle gå ner till kojan och fika medans ja lastade färdigt och körde ner. De va en spännande väg ner kan jag bara säga där jag tillslut höll ut en grip virke åt sidan för de kändes som de lutade alltför mycke. Ner kom jag med ganska hög puls iaf

När jag kommit ner tyckte han att jag skulle fortsätta köra själv så skulle han fara till andra skotaren och skruva lite för den hade fått haveri igen. Ja och idag ska jag klara mig själv också och jag misstänker att det blir så framöver nu.