vetinte skrev:Vedproducent skrev:Titta på Jeep Grand Cherokee också. Finns fina bilar av dom för runt 150-180000 kr. Då får du en årsmodell 07-08 som gått 12-15000 mil. Fina dragbilar med dragvikt 3500 kg. Går fint på vägen men har väl ingen jätteerfarenhet själv av hur dom är i terrängen. Men du får mycket bil för pengarna. Kvalitet med Mercedesmotor och drivlina är det i alla fall.
Slukar så ini hästväg med bränsle har jag hört.![]()
![]()
Jänförelsevis.
Det har jag svårt att tro på. Enligt uppgift så drar jeepen med 3 liters motorn 0,87 vid landsvägskörning och 1,03 vid blandad körning. Har en bekant som drar biltrailer och han säger att med släpet lastat så drar den 1,05-1,1 liter/milen.
Har sökt lite på dom andra bilarna och hittar inte något alls som styrker att bränsleförbrukningen skulle vara mindre på dom. Sen beror det ju på vad det sitter för motorer i dom.
Har däremot själv en Jeep V:8 bensin och den vill ha soppa. 2,2-2,3 liter milen med fullt lass på släpet (drygt 3,5 ton) och tomt släp halva vägen.
Därför är jag själv intresserad av en diesel som dragbil. Inte nödvändigtvis en Jeep men jag ser det som ett bra alternativ att välja på.