mån 17 dec 2012, 19:31#199597
Jag låg och sov kl 14 idag och blev väckt av ett SMS som sa:
"Hyr 4000 filmer med fjärrkontrollen i Telias videobutik? Exempelvis premiärfilm för endast 39 kr. Läs mer på......"
Min eventuella lust att hyra filmer via fjärrkontrollen sjönk från knappt befintlig till obefintlig.
Jag ringde kundtjänst och bad att bli bortplockad ur detta register för SMS-reklam, det gick inte, jag skulle skriva brev till:
Telia Sonera Sverige AB
Box 500 77
973 22 Luleå
Och där förklara att jag ville få mitt telefonnummer bortplockat, namn, personnummer och abonnemangsnummer skulle bifogas.
Man tycker att det borde finnas någon enklare funktion att blockera sådan SMS-spam.
T.ex när Länsförsäkringar började skicka SMS med bara några veckors mellanrum som sa att dom snart skulle skicka ett brev med villkor som dom uppmanade mig att läsa så skickade jag ett mail och bad dom plocka bort mitt telefonnummer.
Ett par veckor senare, (dessutom mitt under härligt nördiga Time Team på TV9) så ringer en man som lät lite besvärad, troligen "tvungen" att ringa upp mig. Han ägnade en lång stund åt att övertyga mig att detta var en omtyckt form av "kundvård". Jag frågade hur han visste att det var omtyckt, det visste han p.g.a att väldigt få klagade på dessa SMS.
Efter mycket om å men så raderade han mitt nummer.
Någon månad senare kom ytterligare ett SMS som sa att Länsförsäkringar skulle skicka ett brev som dom bad mig att läsa igenom. Jag tänkte att dom försökte testa mitt tålamod.
Någon minut senare kom ytterligare ett:
"Föregående SMS skickades till dig av misstag, vänligen bortse från detta!"