ons 19 dec 2012, 18:17#199839
Om du ska plugga till "pilotutbildning" så när du går ut så ska du vara beredd på ett par saker. Det är ett väldigt ensamt yrke, många gånger är du helt ensam ute i skogen, vilket sätter stora krav på dig som förare. Går det sönder nåt ska du kunna/försöka fixa det efterförmåga. Det kan hända att en slang går sönder och du får knata 400-600m igenom skogen med slang och ibland olja i 30cm snö. Det är ett stressigt jobb och beroende på vem upptagsgivaren är så ska du vara beredd att på du kommer bli "övervakad". Du kommer få redovisa vad du har gjort om du står still en viss tid.
Vissa älskar jobbet i skogen, andra passar helt enkelt inte som pilot på en maskin. det krävs att man har de där "jävlar i nama" i sig, lätt lärd och inte stå me händerna i fickorna. kunna ta initaitiv, vara flexibel och kunna ha framförhållning. man har stort ansvar, skog värd från 5 siffriga belopp till miljoner plus en maskin för ett par miljoner kronor.
nu ska ja inte skrämma dig men så är saningen. men när man kan sitta på huven i solen och käka mat samtidigt men känner stanken från lera i näsan, då vet man att det är vår.
framtiden som entreprenör ser då inte ljus ut om du frågar mig. många entreprenörer har det svårt å gå ihop. bolagen ställer allt högre krav som snart är snudd på orimliga.
ett citat från en gubbe med 30 år i branschen: "skogen är den mest bevakade och kompetenta branchen i sverige, med alla utbildningar vi måste ha" ligger mycket i det enligt mig.
jag har äntligen kommit ifrån skogen, mina knän är paja efter 5år i skotare å skördare. så nu ska ja äntligen börja jobba med det jag ÄLSKAR och inte gillar. PAINTBALL baby, PAINTBALL!
När de kommer svartrök ur avgaspipan, då vet du att du har en gammal maskin.