Före och efter jobbet

Montera extraljus på bilen?

178 inlägg 215890 visningar 20 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#248664 Hur man mixar bred/punktljus är ju en smaksak. Två breda och en punkt fungerar utmärkt och du kommer att få ett mycket bra ljus på din bil. Det beror ju helt på vad du vill åt, långt eller brett.
Man kan ju diskuteravitsen med att lysa upp vägen en kilometer bort, problemet blir att man får blända av väldigt tidigt och köra långa sträckor i halvljus.

Elmia
Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Peteflamingstar  
#248677 Jo det är ju en smaksak förstås. Har alltid hellre velat ha ett brett upplyst område, än smala ljusa punkter långt i fjärran. Tänkte mest om någon provat dessa runda LED-ljus med 10 respektive 60 graders bredd. Tre (två breda och ett smalt) är såklart bäst, men då jag har redan förberett för två ljus på bilen tänkte jag kolla om någon vet hur långt 60-gradersljusen lyser. Står på hemsidan, men praktisk erfarenhet är alltid bättre... :wink:

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Tosca  
#248682 Jag har en lite mer traditionell lösning på personbilen, vanliga Rallye 3000.
Två stycken smala ute i vägrenarna och en bred som kompletterar dem.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Peteflamingstar  
#248685 Ja jag har alltid kört med halogen i olika varianter, Bosch Rallye Knick, Profi, Hella Rally 3003, SIM osv... Men nu vill jag testa LED! Verkar dock vara svårt o få tag i folk som har provat olika varianter (förutom ramperna), annat än de som säljer grejerna. Inte för att de ljuger, men de är väl inte helt objektiva heller... :smile:

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Tosca  
#248686 Nä priserna inbjuder väl inte till att handla på sig en massa olika bara för att prova sig fram riktigt.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Peteflamingstar  
#248688 Nä precis! Däremot tycker jag priserna verkar vara ok ändå, du får tre 60 watts LED för dryga tre papp, helt ok jämfört med ett par- tre stycken 75 watts NBB Xenon. Sen ska ju LED:arna tändas ögonblickligen samt vara tåligare och ha längre livslängd än t.ex. xenon, men återigen försäljarnas argument... :wink:

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Tosca  
#248691 Hur klarar de snön, håller de sig rena kan man ju fråga sig?

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

bodaedet  
#248692 Jag har kinaxenon på bilen de har funkat i tre år nu. Jag brukar roa mig med att slå av dem ibland för att se skillnaden, å den är stor.
LED ljusen ska väl ha kommit i kapp xenon nu, de hade inte riktigt gjort det när jag handlade. Det som är bättre med LED (tror jag) är att de lyser med full styrka direkt, det gör inte mina.

Missade peteflamingstars inlägg

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Robertberg  
#248700 Bild på min 60W 10° ledramp från VisionX
DSC_0347 - Kopia.JPG

Halogen halvljus
DSC_0345.JPG

Halogen helljus
DSC_0344.JPG

Halogen helljus + ledramp
DSC_0343.JPG


Egentligen borde rampen justeras upp något, men ett "hack" i rampens justering gör rätt stor skillnad på 100 meter.. En högre placering hade nog inte heller skadat. Jag är imponerad över vilken spridning det blir av ljuset, kolla på träden på sista bilden.

Man märker att rampen tänds före bilens hellyse, hellyset smyger igång i jämförelse.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#248701
Peteflamingstar skrev:Jo det är ju en smaksak förstås. Har alltid hellre velat ha ett brett upplyst område, än smala ljusa punkter långt i fjärran. Tänkte mest om någon provat dessa runda LED-ljus med 10 respektive 60 graders bredd. Tre (två breda och ett smalt) är såklart bäst, men då jag har redan förberett för två ljus på bilen tänkte jag kolla om någon vet hur långt 60-gradersljusen lyser. Står på hemsidan, men praktisk erfarenhet är alltid bättre... :wink:

Det är dessa Led ljus jag talat om.
IMG_7001.JPG

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Peteflamingstar  
#248777 KSE; det är sådana jag är sugen på! Är du nöjd i övrigt? Har d någon uppfattning om hur långt de med bred ljusbild lyser?
Obantteg; har du 10 graders ljusbilden på din ramp?

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

Robertberg  
#248819 Jag har 10 graders ljusbilden på min ramp.

Utan att ha testat "vanliga" led-extraljus är jag ganska övertygad om att de ger mer lyse per krona jämfört med en ramp. Och större justeringsmöjlighet.

Avatar Fallback

Re: Montera extraljus på bilen?

ICE  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#248876
Peteflamingstar skrev:Funderar på att köpa ett par-tre runda 60-watts LED-extraljus, kanske från denna sida:
http://www.humanhabit.nu/sv/
Är det någon som handlat därifrån, erfarenheter/tips?



NEJ NEJ NEJ, handla INTE från den sidan !!

Ett riktigt oseriöst företag som inte verkar ha nån koll på vad de säljer eller hur man hanterar ett kundtjänstärende på rätt sätt.
Finns massa info om denna firma på nätet och typ inget är positivt.

humanhabit.NU är rakt av kopierat från humanhabit.SE som drivs av ett seriöst och väl fungerande företag.

Så .SE är helt OK att handla från medans man bör hålla sig långt ifrån .NU

Att sen företaget som driver .NUsidan nyligen blev avregistrerade för Fskatt pga bristande redovisning/betalning ger inte heller några pluspoäng hos mig.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Kse  
#248890
Peteflamingstar skrev:KSE; det är sådana jag är sugen på! Är du nöjd i övrigt? Har d någon uppfattning om hur långt de med bred ljusbild lyser?
Obantteg; har du 10 graders ljusbilden på din ramp?

Jag har testat alla kombinationer och kör nu med 3 st med bred ljusbild och har ett jättebra ljus, ska upp med en 240W ramp på taket med 20 grader vinkel därav denna kombination.

Den med bred ljusbild ger 1Lux på 300 meter, ljuskäglans bredd ligger på ca 35 meter vid 150-300 meter.
Punktljuset ska ge 1Lux på dryga 900 meter alltså läsljus.

Användarvisningsbild

Re: Montera extraljus på bilen?

Peteflamingstar  
#248891 Ok ok ok!! Tack då vet jag. Brukar vara noga att kolla på nätet för omdömen om olika firmor, men nu har jag tydligen slarvat.
De har en film där de testar en ramp, i ett hyreshusområde iförda munkjackor, kändes inte så seriöst faktiskt.

Tack för varningen!

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).