Tjita1 skrev:Hur stor är takluckan då? Går det inte att sätta rampen bakom luckan? Eller öppnas den så högt att den inte går fritt för dom där fästena?
Edit: Ska det vara 40" till en Amarok ska det ju defenitivt inte vara större till en Passat..
Slurfi skrev:Jag har en ramp på taket mellan railsen / under takräcket på frugans Jeep Compass, funkar svinbra.
Den är på 200w och räcker gott.
Den tar jag av sommartid och har kanotfästen på takräcket istället, lyset behövs ju inte då.
Använder du takluckan vintertid?
Länk till bilder, sid 6 i denna tråd: Slurfi - Montera extraljus på bilen?
jannee skrev:Betänk att LEDljus har EN stor nackdel, vid snöfall/snörök blir de igensatta = ingen effekt, För övrigt är de väldigt stryktåliga och väl värda sitt pris - om du köper kvalitet.
Köp 2 Xenon och PUNKTA skruvarna.
stefanm skrev:av stefanm » 26 min
Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?
jannee skrev:Betänk att LEDljus har EN stor nackdel, vid snöfall/snörök blir de igensatta = ingen effekt, För övrigt är de väldigt stryktåliga och väl värda sitt pris - om du köper kvalitet.
Köp 2 Xenon och PUNKTA skruvarna.
Valmet 890 skrev:Köp Light on extraljusfäste funkar jättebra, tjejen fixar lätt att montera av lysena på 30sek...
Googla på Light on extraljusfäste finns på h2mracing
stefanm skrev:Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?
Palms skrev:stefanm skrev:Jag har precis köpt (men inte hämtat) en Volvo v50 från 2012 som frugan ska ha att pendla med. Hon kör mellan Skellefteå och Robertsfors dagligen, en sträcka på drygt 16 mil tur och retur. Idag sitter det två vanliga hella extraljus på bilen och det ena är sprucket så de ska bytas ut. Problemet är att vi bor i radhus och bilen står på parkeringen här utanför och köper vi någon dyr ramp eller dylikt är risken överhängande att de försvinner. Jag tar gärna emot tips på sätt att antingen montera belysning som inte syns alternativt någon lösning som gör att det ser ut att vara billigt skit men ändå lyser bra. Xenonkonvertering av gamla extraljus eller dylikt?
Jag skulle nog ha bytt ut den trasiga bara och fortsatt med hella och halogen.
Har alltid haft extraljus och har kört med det mesta, xenonkonverterade stora extraljus ger mycket ljus men jag tyckte inte alls om färgen på ljuset medan den tände upp, även om jag hade snabba ballaster. Man får också blända av väldigt tidigt pga att det lyser så jäkla långt och får då köra i mörker med halvljus onödigt länge.
Har nu LED på både min och sambons bil, min har runda 45W lampor som ser ut som vanliga extraljus och till sambons köpte vi en LED-ramp (60W har jag för mig, Cree dioder) som sitter monterad innanför grillen under nummerskylten.
Båda tänds direkt och ger bra ljus men lyser väldigt kort jämfört med xenon, men är helt ok ändå. Hade jag inte provat xenon före så hade jag nog varit riktigt nöjd med hur LED lyser.
Montera inte lysen under nummerplåten för då lyser den inte över plogvallarna och kastar då skuggor istället vid sidan av vägen, där man som mest behöver ljus, det är det enda som stör mig med monteringen på sambons bil...