tor 09 aug 2012, 18:04#182850
Tack för alla svar!
Slurfi: Kan absolut tänka mig att arbeta inom mer maskinellt, men dock kanske inte permanent då jag föredrar att vara lite mer rörlig och...inte sitta i en maskin hela dagarna.
Det skulle ju säkerligen vara en positiv kunskap inom annat skogligt ändå så definitivt tänkbart.
Hur utbildar man sig för att bli behörig för att köra diverse maskiner egentligen? Och vart?
Jag skulle ju iof. inte vilja bli anställd för att jag är kvinna men det är ju...behändigt om man iallafall inte har en nackdel som kvinna

Finntroll: Aha där ser man, då får du gärna berätta hur du upplever utbildningen sen när du har börjat och gått ett tag!
Som du säger, erfarenhet tror jag defintitivt hjälper mycket och en fördel med distans är ju att man kan skaffa sig viss erfarenhet under utbildningstiden tänker jag. Plus som sagt det är ju lättare när man har familj.
Vad var ditt tänk när du valde den utbildningen jämfört med tex. Högskoleingenjör inom skogs och träteknik?
viktor57: Jo, om jag inte hade barn hade jag nog satsat på den utan att tänka, jag tror den är lättare att få jobb med (iallafall lite lättare) och den är ju garanterat en riktigt bra utbildning...jag bara är osäker på om det är "värt det" för mig med barn att behöva flytta ort, dotters skola etc. (och bort från barnvakter..) OM det är så att det kanske är hyfsat liknande jobbmarknadsmöjligheter med en annan utbildning.
Fast som du säger, det verkar ju inte som man blir helt jobblös oavsett.
towes: You got it

Känns otroligt knepigt att välja då det känns som att dom olika aspekterna liksom väger ut varandra och det hamnar på ungefär 50/50 för och emot distans/på plats.
Skönt att höra positivt om Linné iallafall, det är ju en aspekt av väljandet som även kommer in i det hela.
Jag är absolut väldigt självständig och fungerar bäst med att studera helt självständigt, jag har lite svårare för att sitta i klasser och på föreläsningar och läsa i andra takt (jag vill gärna ha fortare) så även att jag kasnke anser själva på plats utbildningarna "bättre" (fast kan ha fel) rent utbildningsmässigt så är det dock ett sätt som kommer vara svårare för mig att inlära på...men man kanske har mer nytta av när man väl söker jobb...för och nackdelar :/
Jag har turen att ha vänner som själva har skogsbruks gård att bolla lite med, och jag har eventuellt möjlighet till praktikplats under perioder på en plantskola (träd) som även jobbar inom skogsbruk lokalt.
Har familjemedlem som äger mindre sågverk så jag har lite folk omkring mig men dock är det ju ändå begränsat såklart och det är ju aldrig samma som att bolla med folk som själva går samma utbildning.
Hmm det var ju ett bra tips ang. studievägledaren där, visste inte ens att dom hade en! Tack

-------------------------------------------------------------------------------
Om man skulle vilja lära sig lite "förkurser/ sidokurser" inom mer praktiska moment vart hittar man dom egentligen och några tips om vad som är mest användbart?
Röj och motorsågs utbildningar är ju en ganska självklar sak, men som Slurfi var inne på maskinnella utbildningar och även kanske...har man nytta av jägarexamen senare kanske?
Är djur/viltvårds utbildningar/erfarenhet något som arbetsgivare tycker är positivt? (jag har ju redan ganska mycket inom det så att bygga på lite mer mot vilt vore lätt.)
Ursäktar för mycket frågor men det är ju så brett område och jag vill göra...smarta användabara val