vetinte skrev:Niking skrev:Sedan kan man ju också hur SvT och SR presenterar nyheten när TV-licensen plötsligt även omfattade datorer. Inte såg jag några kritiska debatter eller inlägg om detta inte i vare sig Svt eller SR. Kan det möjligtvis bero på att vänstermajoriteten bland SvT och SR fick mer garantipengar att röra sig med?![]()
För att leta kritik mot detta beslut, fick jag främst goggla på diverse kommentatorsidor och forum.
/Niklas
Jag tog ut en bit av ditt inlägg. För jag har kanske lite intressant info i frågan.
Det kommer sig av att jag rök ihop med Kiruna ang tv avgiften för ca 10 år sen.
Jag hade s**tkulOch de tog et tag med korrespondens innan jag fick ett juridiskt okej svar
![]()
Det är nämligen så J*****la dumt (men för staten bra) att det INTE är tv:n eller datorn som är avgifts pliktig. Utan en liten svart box som heter kanalväljare som e avgiftsbelagd.
En sådan finns i tex en dvd. Jag HADE ingen tv o begärde att slippa betala avgiften. Men när jag svarade ja på frågan om jag hade dvd så trillade jag dit i alla fallO jag fick faktiskt papper på det. För att jag skulle slippa så var jag tvungen att ta min dvd, åka till en tv reparatör o be honom plocka ut den lilla svarta boxen. O han skulle sedan skriva ett intyg o skicka till Kiruna.
Vist e de underbart