mån 12 mar 2012, 01:18#165728
totte skrev:Skall du uppåt i hierarkierna så se först till att du har en rejäl grundutbildning. Skall du studera vidare mot t ex ingenjörshållet så behöver du en hel del av matte, fysik, kemi, även språk och samhällskunskaper är viktigt.
I Gymnasiet har vi så kallade HUTH-ämnen som tillval, det innebär att istället för att läsa kärnämnen och valbara yrkesämnen på fordonslinjen så läser vi lyceéts läroplan, vilket innebär att vi får nästan samma behörigheter som om vi skulle ha gått lyceét, tror du detta skulle vara nått att satsa på?
Axl skrev:Se upp med nya gymnasiet, förut var man behörig till skogsmästarprogrammet (bra utbildning för dig tror jag) om man gått skog på gymnasiet men nu verkar det som att man får för lite teori kan vara läge att kolla upp innan du börjar. Kanske gäller samma för fordon om det är ett lärlingsprogram eller vad det kallas i nya gymnasiet (går du fordon behöver du läsa in lite skogsämnen innan du kommer in på skogsmästarprogrammet).
Du menar skogsmästare vid SLU då? Kollade lite på den, och den såg intressant ut
Så jag borde läsa extra skogsämnen efter fordons innan jag söker vidare?
Blir det kvällskurser då eller?
P.s: Kanske borde nämna att jag bor i Finland
Man måste inte vara galen för att ha mitt jobb, men det hjälper!