Före och efter jobbet

Produktionschef - Vilken utbildning?

9 inlägg 7240 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Produktionschef - Vilken utbildning?

Valmetmannen  
#165303 Var och praoade på lokala sågverket/skogsägarförbundet i höstas och jag kan ärligt säga att det var dom 4 roligaste dagarna under de här snart 9 åren jag gått i skola

Så nu har jag bestämt mig, jag vill jobba med skog, och jag vill både hållas nära till verksamheten (Maskinerna :grin: ) och tjäna lite mer än genomsnittet, så jag tänkte att produktionschef eller liknande borde vara det ultimata

Ska också bli jordbrukare så jag tänkte gå Fordon och transportteknik efter högstadiet och sen vidare till en jordbruksskola, men efter det så vet jag inte riktigt vad jag ska göra, har kollat på Agrolog och Skogsbruksingenjör, är detta något att sikta på eller borde jag söka till nått annat?



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

Johanm  
#165315 Hej!

Kul att du vill jobba inom skog och jordbruk. Jobbar själv i skogen och trivs ypperligt med det så det är något jag varmt kan rekommendera. Jag tror även att framtiden ser ljus ut för oss -i mitt fall relativt- unga med skogligt intresse. Även om det är en liten "dipp" just nu.

Vill du bli produktionsledare eller liknande på något skogsbolag kan det vara idé att sikta på tex skogs- eller jägmästare via någon YH- utbildning med skoglig inriktning.

Men personligen tror jag inte att du ska stirra dig för blind på hur mycket pengar man tjänar, huvudsaken är ju ändå trots allt,enligt min mening att man trivs med det man gör!

Hoppas du hittar någon passande utbildning och att det går bra med studierna!

Hälsningar

/johanm

Användarvisningsbild

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

totte  
#165335 Skall du uppåt i hierarkierna så se först till att du har en rejäl grundutbildning. Skall du studera vidare mot t ex ingenjörshållet så behöver du en hel del av matte, fysik, kemi, även språk och samhällskunskaper är viktigt.

Avatar Fallback

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

Axl  
#165363 Se upp med nya gymnasiet, förut var man behörig till skogsmästarprogrammet (bra utbildning för dig tror jag) om man gått skog på gymnasiet men nu verkar det som att man får för lite teori kan vara läge att kolla upp innan du börjar. Kanske gäller samma för fordon om det är ett lärlingsprogram eller vad det kallas i nya gymnasiet (går du fordon behöver du läsa in lite skogsämnen innan du kommer in på skogsmästarprogrammet).

Användarvisningsbild

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

Valmetmannen  
#165728
totte skrev:Skall du uppåt i hierarkierna så se först till att du har en rejäl grundutbildning. Skall du studera vidare mot t ex ingenjörshållet så behöver du en hel del av matte, fysik, kemi, även språk och samhällskunskaper är viktigt.


I Gymnasiet har vi så kallade HUTH-ämnen som tillval, det innebär att istället för att läsa kärnämnen och valbara yrkesämnen på fordonslinjen så läser vi lyceéts läroplan, vilket innebär att vi får nästan samma behörigheter som om vi skulle ha gått lyceét, tror du detta skulle vara nått att satsa på?

Axl skrev:Se upp med nya gymnasiet, förut var man behörig till skogsmästarprogrammet (bra utbildning för dig tror jag) om man gått skog på gymnasiet men nu verkar det som att man får för lite teori kan vara läge att kolla upp innan du börjar. Kanske gäller samma för fordon om det är ett lärlingsprogram eller vad det kallas i nya gymnasiet (går du fordon behöver du läsa in lite skogsämnen innan du kommer in på skogsmästarprogrammet).


Du menar skogsmästare vid SLU då? Kollade lite på den, och den såg intressant ut

Så jag borde läsa extra skogsämnen efter fordons innan jag söker vidare?
Blir det kvällskurser då eller?

P.s: Kanske borde nämna att jag bor i Finland :P

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

totte  
#165733
vilket innebär att vi får nästan samma behörigheter som om vi skulle ha gått lyceét, tror du detta skulle vara nått att satsa på?


Kan jag alls inte svara på eftersom jag tyvärr inte har en aning om vad lycéet är.

Användarvisningsbild

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

Valmetmannen  
#165888
totte skrev:
vilket innebär att vi får nästan samma behörigheter som om vi skulle ha gått lyceét, tror du detta skulle vara nått att satsa på?


Kan jag alls inte svara på eftersom jag tyvärr inte har en aning om vad lycéet är.


Ah, försökte förklara detta åt min far med, vet inte vad den svenska termen är men "Man tar studenten där" :lol:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

totte  
#165912 Gymnasiet kanske?

Avatar Fallback

Re: Produktionschef - Vilken utbildning?

åberg  
#165944 Ta reda på vilka ämnen du behöver för att bli behörig sökande till de utbildningar du önskar gå senare. Om du behöver nåt som går utanför ditt program kanske du kan få en individuell studieplan där du får ihop det du behöver?

Det kan bli lite snårigt ibland att läsa mer än sina klasskamrater men kom ihåg att om man vill, då kan man.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar