Före och efter jobbet

Jonsered, om livet i en bruksort

6 inlägg 3967 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Jonsered, om livet i en bruksort

th  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#163370 Såg just på Kunskapskanalen om hur det var i Jonsereds samhälle under ca 150 år av industriell utveckling. Kommer i repris i morgon kl 22.30. Ett klart sevärt program som ju tyvärr slutar med att Elux köpte upp rubbet :sad:



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Jonsered, om livet i en bruksort

totte  
#163378 Dom gjorde några av världens bästa motorsågar på 60 - 70-talet. Suck!

Avatar Fallback

Re: Jonsered, om livet i en bruksort

4WD  
#163394 ?
Senast redigerad av 4WD ons 06 jun 2012, 19:57, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered, om livet i en bruksort

totte  
#163457
4WD skrev:Där gjordes väl Raket-sågarna med världens drag?
E-lux har köpt upp massor som flyttats eller lagts ner. Motala fick en redig smäll nu när kylskåpen ska göras i USA istället.
Likadant som Böhler, Conti osv osv... har gjort.
Köper inget från Böhler som la ner Hagfors. och inget från Conti som la ner i Gislaved.
Däremot köper jag gärna HVA-grejor. Inkonsekvent va?


Jo Jonseredssågarna hette Raket på 60-talet. Nu är det i stort sett samma grejor som Husqvarna. Partner gick samma väg, köptes upp, flyttades först till Jonsereds-fabiken, sen las den ju ner och så blev Partner ett klistermärke att sätta på italienska konsumentsågar.

Nu skall tydligen märket Partner försvinna och ersätts av McCulloch, som har mött samma öde, ett proffsmärke som köpts upp av Elux och sen blivit ett fult försäljningsargument för varuhusgrejor.

Avatar Fallback

Re: Jonsered, om livet i en bruksort

fs480  
#173820 Partner gjorde dom populära kapmaskinerna och för några år sedan målades dom om till brandgula. Dom skulle heta Husqvarna. Nu försvinner även Partner som märke inom sågar, trädgård mm. Tråkigt. Partner förlorade när dom ingick i Electrolux-koncernen. Man satsade på Husqvarna.

Användarvisningsbild

Re: Jonsered, om livet i en bruksort

totte  
#173824 För min del så ser jag gärna att jag slipper se ett märke som stod för rejäl proffskvalitet stå på mediokra konsumentproukter. Tyvärr så är det samma visa med märket McCulloch, amerikansk profsskvalitet när den varit som bäst. Nu helt förnedrat.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).