Sida 1 av 1

Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tor 05 jan 2012, 00:33
av Zalman
På Detroitsalongen visar Volvo en ny konceptbil:
XC60 Plug-in Hybrid T8. Den nya fyrcylindriga turbomotorn ger 280 hk och i kombination med elmotorn finns hela 350 hk, tillräckligt för 0-100 km/h på 6,1 sekund. Trots det en förbrukning på 2,3 l/100 km och ett CO2-utsläpp på 53 g/km.
http://www.automotorsport.se/artiklar/n ... 23-l100-km

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tor 05 jan 2012, 19:36
av snubblaren
Vad kommer åbäket gå loss på?

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tor 05 jan 2012, 20:48
av totte
Så mycket så du aldrig kan spara in det på den låga förbrukningen, gissar jag.

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: fre 06 jan 2012, 09:26
av dexter
Självklart, idag finns de ingen anledning (ekonomiskt) att köpa en hybridbil då dom är så förbannat dyra!

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: fre 06 jan 2012, 17:49
av snubblaren


Vem säger att hybrider är snåla? :P

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: fre 06 jan 2012, 18:29
av r93
Genialt !!!

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: lör 07 jan 2012, 00:53
av snubblaren
Ja man tar ju hellre en rolig bil som drar 1,456 liter milen än en hybrid som drar 1,642 :P

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: mån 09 jan 2012, 20:18
av Mettämies
Hur f*n räknar de förbrukningen på hybrider egentligen?
Ofta går de bara nån kilometer på elmotorn för att sen slå över till en vanlig bensinmotor, finns nog få i det här landet som kör på ett sätt som gynnar hybriden jämfört med en vanlig snåldiesel.
I storstad, med kort pendlingsavstånd kan hybriden säkert vara bättre men i storstäderna kan man ju lika gärna vara helt utan bil så det faller där istället :shock:
Vi har en del Prius här i stan och nog ryker det om avgasröret på dem, precis som vilken bil som helst.

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: mån 09 jan 2012, 20:37
av Midgård
Ja, hybriderna har nog enbart fördelar vid, i princip, stadstrafik. Kan man lära sig köra mjukt utan kraftiga inbromsningar med en vanlig bil, blir inte skillnaden i förbrukning stor jämfört med en hybridbil. Ska man åka lite längre ute på landsvägen är det ju ren bensin-/dieseldrift som gäller oavsett om det är en hybrid eller inte. Dessutom ska man släpa på all vikten av extra stort batteri plus tung elmotor/generator.Nja.

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: mån 09 jan 2012, 21:11
av totte
Nja.


Just!

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: mån 09 jan 2012, 23:28
av åberg
Åkte en sväng med en Prius på E4 häromveckan. Bensinmotorn stänger av sig ibland även på motorvägen.

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tis 10 jan 2012, 09:40
av Midgård
åberg skrev:Åkte en sväng med en Prius på E4 häromveckan. Bensinmotorn stänger av sig ibland även på motorvägen.


Om den stänger av sig ibland på motorvägen så kör den ju då på batteriet med eldrift. Den ur batteriet då tagna energi´n måste sedan laddas tillbaks av bensinmotorn. Det borde innebära sämre verkningsgrad att mha bensinmotor och generator ladda ett batteri från vilken man sedan driver en elmotor som i sin tur driver bilen, jämfört med att driva bilen direkt från bensinmotorn...

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tis 10 jan 2012, 11:01
av D Brown
Midgård skrev:Den ur batteriet då tagna energi´n måste sedan laddas tillbaks av bensinmotorn.


Det är inte så det fungerar med regenerering av bromsenergi.
Sedan så är det ju i Prius en förhållandevis liten förbränningsmotor som arbetar på ett optimalt varvtal sett till bränsleförbrukning och utsläpp. Totaleffekten på elmotorn och förbränningsmotorn blir att motsvara en betydligt större förbränningsmotor (98 + 36 hk)
Alternativet är ju annars att köpa en större förbränningsmotor utan några som helst hybridfinesser, men jag lovar att konstruktörerna av bilen tänkt till.
Tidigare det vart svårt att kombinera dieselmotorer med hybriddrivlina, men när nu flera tillverkare får det att fungera så kommer nog miljövinsterna att öka i förhållande till bensinhybrider.

Volvo som liten tillverkare måste sälja sina bilar till dom som har råd att betala absolut mest = vill ha mycket effekt.
Toyota som säljer kopiösa mängder bilar har ju en bättre förutsättning i.o.m att dom kan sprida hybridkonceptet i många flera bilklasser.
Man kan ju tänka sig att Lexus hybridbilar betalar viss del av teknikutvecklingen som sedan kommer säljas i större antal i form av t.ex Prius och Auris.

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tis 10 jan 2012, 13:42
av Midgård
D Brown skrev:
Midgård skrev:Den ur batteriet då tagna energi´n måste sedan laddas tillbaks av bensinmotorn.


Det är inte så det fungerar med regenerering av bromsenergi.


Ute på motorvägen lär det väl inte finnas så mycket bromsenergi att regenerera att det kan löna sig att stänga av bensinmotorn?

Re: Volvo XC60 Plug-in Hybrid

Postat: tis 10 jan 2012, 14:25
av åberg
Midgård skrev:Om den stänger av sig ibland på motorvägen så kör den ju då på batteriet med eldrift. Den ur batteriet då tagna energi´n måste sedan laddas tillbaks av bensinmotorn. Det borde innebära sämre verkningsgrad att mha bensinmotor och generator ladda ett batteri från vilken man sedan driver en elmotor som i sin tur driver bilen, jämfört med att driva bilen direkt från bensinmotorn...


Korrekt resonemang gällande direktladdning, men som D Brown säger har Toyota-hybriderna har även återtagning av rörelseenergi.

När en bil med konventionell drift motorbromsar så pumpas luft genom motorn medan en Toyota-hybrid laddar batteriet under motorbromsning (och det kan vara helt utan att kolvmotorn går runt för tillfället). Det kanske ändå är lönt att ta tillbaka en del av den energin istället för att enbart göra värme av den.

En annan grej som jag håller med D Brown om är toppeffekten. Man klarar sig med en liten bensinare (76 hk och knappt 1,5 liter i Prius från 2005 har jag för mig). När man gasar hårt jobbar både bensinaren och elmotorn så man får samma prestanda som med en något större bensinmotor utan elsnurra.

För det mesta kör man dock inte med vidöppet spjäll och pedalen nitad i golvet utan man tar ut en lägre effekt, det behövs ju inte så mycket effekt för att hålla jämn och nåtsånär laglig hastighet. Och man kan gissa att en mindre motor drar mindre även på deleffekt (inom rimliga gränser).


Midgård skrev:Ute på motorvägen lär det väl inte finnas så mycket bromsenergi att regenerera att det kan löna sig att stänga av bensinmotorn?

Jodå, det är inte helt slätt överallt. Tror Priusen har ganska lågt luftmotstånd också. Åker man E4 från Linköping där jag bor nedåt Huskvarna eller uppåt mot Stockholm händer det då och då att det är backigt nog för att kolvmotorn ska stanna och displayen i mittkonsollen visar att batteriet laddas. Det var med farthållaren inkopplad och 108 km/h på hastighetsmätaren vilket är 100km/h gps-mätt.