tor 15 jan 2015, 11:33#311325
Härligt Snickarn att du river tag i gamla trådar.
Jag släpper serverjobbet ett tag och drar en av mina värre arbetsupplevelser från skogen.
Det är naturligtvis roligt att berätta om detta i efterhand, men också viktigt så inte fler gör samma misstag, det är en ynnest att kunna hjälpa andra genom att berätta om sina egna misstag.
Tre år sedan (tror jag), gallrade med Rottne H8 och vips gick potentiometern till längdmätningen sönder. Maskinen slutade mäta längd.
Ok, bara att riva loss mätbryggan i aggregatet där längdmätningshjulet (och potten) sitter och åka till verkstad och byta potentiometer.
langdmatning-brygga-skordar.jpg
Lite stressad, det var väl inte en bra dag helt enkelt. Blir lite förbannad, men det går snart över, bara att spotta i nävarna och skruva på.
Misstag 1: Glömde headset och telefon i hytten.
Jag hade tidigare skruvat med längdmätningen och visste hur funktionen är på dessa. En kraftig fjäder som hela tiden pressar ut mäthjulet mot stammen. En liten hydraulkolv som vid tryck håller tillbaka fjädern och gör så att mäthjulet försvinner in i aggregatet när det inte ska mäta.
Fem skruvar och dra ut hela mätbryggan ur aggregatet, sedan efter det så är det bara två små hydraulslangar och mätkabeln som ska loss för att hela enheten ska kunna tas med.
Misstag 2: Stress. Isär med skiten, tog 14mm nyckeln och isär med banjokopplingarna till hydraulslangarna.
Misstag 3: Håll inte mätbryggan med handen intill mäthjulsaxeln, speciellt inte med fingrarna mellan axeln och chassit.
Konklusion av misstag 2 och 3: Kolven släppte trycket när jag skruvade av slangarna. När den släpper trycket åker mäthjulet ut med hjälp av fjädern. Två fingrar på vänster hand som höll bryggan klämdes fast mellan mäthjul och chassit på mätbryggan.
Första infallet efter att man konstaterat detta: Ryck loss handen.
Det går inte, handen sitter fast.
Ok, få inte panik.
Vad är det som sitter fast egentligen, det gör ju inte ont? Har handske på mig på den handen men konstaterar efter ett tag att det faktiskt är fingrarna som sitter fast. Ordentligt.
Ok, jag ringer chefen och ber om råd. Men det går ju inte, jag har bara en hand ledig och får inte loss bryggan från aggregatet och telefonen är i hytten.
Nu börjar det både göra ont och domna bort.
Ingen panik nu...
Samlar mig och inser att jag måste ha bort handen. Enda sättet är nu att med den fria handen trycka tillbaka mäthjulet för hand och få loss fingrarna. Problemet när jag försöker att mäthjul är konstruerade att mäta på stammar och har piggar på sig. Runt om, vassa dessutom.
När jag prövar så går piggarna direkt igenom handsken och in i handen...
Tar av mig handsken och försöker vika den typ fyrdubbel, lägger den mot mäthjulet och trycker. Hårt. Så hårt jag kan. Flyttar hjulet lite och gör en chansning och rycker loss den fastnade handen.
Det funkar och jag blir sittande i gräset ett stund och begrundar alltihop.
Det är då jag inser,
Misstag 4: Ta för vana att hjula ut till bilen om det är saker som ska göras som kan gå fel.
Kartan nedan visar var detta hände och var jag hade bilen, ca 450m enkel väg i svår terräng. Och detta är ändå relativt kort avstånd. När detta hände kändes dock avståndet långt!
[maps]https://www.google.com/maps/d/edit?mid=zyZZrKrs8YFY.kRupzPKz8Nw8[/maps]
Efter diverse utpustning i blåbärsriset så konstaterar jag att jag haft tur, och att en skitgrej kan bli ganska stor, ganska enkelt.
Skruvade bort resten, stapplade med lite veka ben mot bilen och for och bytte potentiometer.
Det gick bra till slut alltså och inga men eller något, kan bara vara lycklig!
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto
MvH Fredrik (tidigare admin@skogsforum). Rapportera virke i vår nya virkesrapport! Det finns inga dumma frågor! Var med och diskutera skog!