Före och efter jobbet

Kolugn

19 inlägg 22028 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback
Boden  
#11078
gossebear skrev:m a o sätt en liten container innuti en stor dra rökkanaler i botten. bränn på och så är det klart.


Varför ska du ha en liten container i en stor???

Elmia
Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11085 1 för att öka bränn värdet så det inte går ut värme på sidorna du sparar ungefär 75% ved

2 för att det går snabbare

3 för att det är en enkel o praktisk lösning

4 för att det går snabbt att lasta i och lasta ur

5 det blir lätt att dra frånlufts kanaler.

6 det ser bra ut

7 det borde vara så man skall göra om man kopierar industrin

Avatar Fallback
Boden  
#11089
gossebear skrev:3 för att det är en enkel o praktisk lösning

4 för att det går snabbt att lasta i och lasta ur

5 det blir lätt att dra frånlufts kanaler.



Jag tycker att det verkar krångligaremed 2 container än att bara ha en cistern eller tunna.

Hur kan det gå snabbare än att lasta i en tunna från toppen som du sedan kan lyfta bort för att få fram kolet?

Frånluftskanaler... Jag har alltid haft toppluckan lite på glänt under kolningen för att röken skall kunna komma ut där. Jag tycker att det verkar enklare.

De övriga punkterna är jag också skeptisk till. Men det är ju mina erfarenheter.

Håller dina frånluftskanaler om rökgaserna "poffar"?

Avatar Fallback
gossebear  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#11104 ja det kan verkal krånligare, men lättare om man skall upp på stora volymer.

Har itne haft några problem med att rör spruclkit eller att det antänds innuti , har ju variabel luftstyrt spjäll så det gör väl lite till och 2 mm gods på rören.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).