Före och efter jobbet

Rävexplosion?

15 inlägg 5805 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Rävexplosion?

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#139884 Det var bara något år sedn jag såg min första räv ute i det vilda. Men nu i år har jag sett flera stycken, ofta bland människor och trafik. Frun såg en i byn häromdagen.

Är det osedvanligt mycket räv nu?



   TS
Elmia
Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Skogshuggarn  
#139890 Någon fler än jag som reflekterat över storleken på åkersorken :surp: samt tillgången på hare i år?.
Borde alltså finnas gott om föda åt räven, och skabben har ju dessutom gått tillbaka, så orsaken kan kanske ligga där,,,, helt/delvis?.

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

röjjare  
#140096 Jag har nog aldrig sett så mycket sork som i år. Och rävar, har man hört, kan på nåt vis känna av när det skall bli sork-år.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

totte  
#140682 Tror det är rätt gott om räv, under min resa fram och tillbaka till Småland, veckan som var, så har jag sett ett flertal trafikdödade och några stycken levande. Häruppe verkar dom dock inte ha kommit igång, har int sett en enda på länge. Sork har vi i milliarder.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Kse  
#140838 Här syns inte så mycket rävar och ingen hare heller.
Räven borde ju gynnas då den bara behöver ligga ner
med munnen öppen så är den mätt.
Såg en ny typ av sork som jag aldrig sett här uppe förr.
Lite gulaktig där fram, nästan som en minihamster och inte lika snabb som den "vanliga" sorken vi har.
Va i Jokkmokk och körde förra hösten och där såg jag dom i massor,
Men som sagt första gången på mina breddgrader.

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

roten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#140839 Här i Lule har vi haft mycket räv i bra många år nu. Ser nästan alltid räv då man är igång tidigt på mornarna.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Skogshuggarn  
#140847
Kse skrev:Här syns inte så mycket rävar och ingen hare heller.
Räven borde ju gynnas då den bara behöver ligga ner
med munnen öppen så är den mätt.
Såg en ny typ av sork som jag aldrig sett här uppe förr.
Lite gulaktig där fram, nästan som en minihamster och inte lika snabb som den "vanliga" sorken vi har.
Va i Jokkmokk och körde förra hösten och där såg jag dom i massor,
Men som sagt första gången på mina breddgrader.


Lämlar?

roten skrev:Här i Lule har vi haft mycket räv i bra många år nu. Ser nästan alltid räv då man är igång tidigt på mornarna.


Var bara någon meter från att köra över en riktigt grann räv igårkväll påväg hem från röjning. :surp: #:-s

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

Robert T  
#140875 Här är det gott om räv, rådjur och vildsvin. Rådjuren är fasen alldeles för många för trots att vi kör på dom nästan hela tiden kryllar det av dom.

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

JD 2006  
#140883 Får hoppas att det finns några rävjägare kvar för det verkar vara en hel del räv.... :sad:

Det verkar som haren är under nedgång här iaf..brukar inte behöva gå långt från vägen innan hunden får tag i nån men nu är det väldigt långt emmellan.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Kse  
#140893 Bildgooglade lite och vistst var det en lämmel jag såg, tack för det Skogshuggarn
L2.jpg


När man ser dom rullta fram på hygget så tycker man nästa lite synd om dom för man måste släppa på gasen så dom hinner undan.
Så denna bilden var ju rätt cool, ungefär som när Yoda drar lös med lasersvärdet :grin:

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Skogshuggarn  
#140908
Kse skrev:Bildgooglade lite och vistst var det en lämmel jag såg, tack för det Skogshuggarn


Ja här hjälper vi till med det mesta,,,, även "lämmelidentifiering". :grin:

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

JD 2006  
#140963 Men Kse jag som trodde lämmeln var vanligare i dina trakter....men det kanske inte är så :???:
ja man skall alltid lära sig något nytt.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Kse  
#140998
JD 2006 skrev:Men Kse jag som trodde lämmeln var vanligare i dina trakter....men det kanske inte är så :???:
ja man skall alltid lära sig något nytt.

Ja nog har man ju hört talas om lämlar och lämmeltåg gammalt tillbaks men på mina 34 år så är det första gången jag sett denna gnagare här uppe. Såg dom som sagt i Jokkmokk förra året men då är vi nästan 30 mil söderut

Avatar Fallback

Re: Rävexplosion?

JD 2006  
#141117 Ja just det jo det är väl samma här, för 30 år sedan fick dom ploga en bro här i närheten för alla döda lämmlar som låg på bron....det var tydligen alldeles tjockt i skogen då med lämmel.

Användarvisningsbild

Re: Rävexplosion?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#141130 Jag upplever det som att det finns mer räv än tidigare, även mer ugglor & hermelin
men det kan ju variera beroende på hur man jobbar osv vilka tider man är ute och kollar efter djur osv
Man ser överkörda rävar då & då nu när årets rävungar börjat röra på sig lite mer.
Lämlar syns hela tiden när man kommer upp i fjälltrakterna och vad gäller sork så är det sjukt mkt
även här hemma i skogslandet.

HermelinAug2011f.jpg

En som showade för mig för nån vecka sedan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).