sön 21 aug 2011, 19:10#136358
Hej!
Jag funderar starkt på att bryta upp ifrån jobbet och utbilda mig till skogsmaskinförare.
Jag jobbar på en industri idag som avdelningsansvarig och ställare vid manuellpressar, montering och trumling och är 30 år.
Men tveksamheterna är många med fru, två barn och hus.
Jag har egentligen ingen erfarenhet av skogsjobb men det som lockar mig är just att få köra maskiner, ta hand om dessa och att få komma ut i det fria.
Jag körde grävmaskin i lumpen för tio år sedan och jag tror att jag med rätt vägledning och utbildning kommer att kunna lära mig att köra både skotare och skördare. Jag inser att det är stor skillnad på att köra grävmaskin i lumpen och att köra i skogen.
Det som inte känns så bra är att jag har inte mekat mycket i mina dar men jag har intresse för att lära mig och jag är händig och tekniskt intresserad. Så jag undrar hur det ser ut på utbildningen vad gäller reparationer och underhåll.
Sen funderar man på hur det ser ut på jobbmarknaden. Jag kommer inte kunna ligga borta och köra som regel utan vill kunna jobba på smålänska höglandet med pendelavstånd till jobbet så det försvårar ju att få en anställning visst kommer jag att kunna ligga borta kortare perioder.
så jag undrar lite hur ni ser på framtiden i skogen och då som maskinförare. Även fördelar och nackdelar med jobbet i stort.
En granne till mina föräldrar har kört skotare i många år så jag funderar på att gå över när jag hälsar på nästa gång och pumpa honom med frågor men det vore kul om ni berätta eran syn på jobbet.
Sen undrar jag om ni har någon erfarenhet att dela med er av om utbildningen i Värnamo.
KY utbildning skogligt basår 1 år och skogstekniker (tror jag den hette) 1år.
Hur är skolan och utbildningen?
Kommer man kunna lära sig ifrån grunden?
Drömmen är att köra skördare (hellst) eller skotare men jag vill även lära mig att fälla manuellt.
Ja det blev många frågor och mycket dravvel ifrån min sida men det vore kul att få höra om ni har några synpunkter.
MVH Johan Nilsson
Till admin. Hoppas att jag startade tråden i rätt del annars får ni gärna flytta den.