Före och efter jobbet

Hänger på med karriärsbyte

11 inlägg 4104 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Hänger på med karriärsbyte

svensson632  
#122848 Jag är en 24 årig kille som vill göra ett karriärsbyte.
Jag jobbade med lantbruk i 5-6 år innan och fick ju köra dom flesta maskiner har en kompis som kör grävare så har fått testa lite.
Som så många andra har jag ju ett enormt stort intresse för maskiner och känner att jag måste komma tillbaka till maskinyrket.

Jag älskar långa arbetspass och bry mig inte så mycket om det är nattskift eller dag eller att behöva ligga borta eller pendla.
Lönen är ju klart den kommer bli låg tills man kan producera effektivt i ett bra tempo.
Inte rädd för att skruva eller att ta i.

Men det verkar vara riktigt svårt att få komma in någonstans och få chansen att börja köra någon skotare
Har för övrigt ingen skogslig utbildning utan är en nybörjare med ett brinnande intresse.

Någon som kan hjälpa mig eller ge tips om hur man ska gå tillväga.



   TS
Elmia
Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

blixxxt  
#122862 Med den inställningen borde det ju inte bli några problem :wink:
Hör om du kan få prova någon kväll eller helg till att börja med kanske?

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

svensson632  
#122863 Problemet är ju att jag inte känner någon som håller på med det.
Vet inte om en som har firma kan tänka sig att släppa in en oerfaren bara så där.

   TS
Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

blixxxt  
#122865 Kanske inte, men det skadar ju inte att fråga.
Om du förklarar som här så finns ju möjligheten att entreprenören tänker till och ger dig en chans.
Det är inte helt lätt idag att hitta folk som älskar att jobba...

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

svensson632  
#122872 ja jag ska försöka med det.
Och det kanske stämmer som du säger att det är svårt att hitta folk.
Jag skulle gärna jobba 12 timmars pass i en maskin utan problem.. ha ha

   TS
Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#122922
svensson632 skrev:Jag skulle gärna jobba 12 timmars pass i en maskin utan problem.. ha ha


Även om det är kul, så tror jag du gör bäst i att försöka lägga band på dig. Inte bra för kropp och knopp att jobba så mycket.

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

Valmet830.3  
#122924 Man kan jobba på det sättet under kortare perioder om man har långt att köra till arbetet, eller om man tillfälligt ligger borta i veckorna. Då kan man med rätt arbetsgivare kanske till och med jobba in en halv fredag eller liknande.

Men som Mangan skrev, det är inte bra. Och inget man ska hålla på med under längre perioder.


svensson632 skrev:ja jag ska försöka med det.
Och det kanske stämmer som du säger att det är svårt att hitta folk.
Jag skulle gärna jobba 12 timmars pass i en maskin utan problem.. ha ha

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

woodstar  
#122928 Det viktigaste är att man har ett intresse för vad man gör. Men som mangan skrev är det nog rätt att ta det lite piano, men det blir vardag i en skotare oxå så det sköter sig själv med tiden.

Jag tycker du ska kolla runt och prata med folk i maskinbranchen, maskinerfarenhet är ju en bra grund om du vill köra skogsmaskin, maskinerfarenhet kan du få på andra maskiner oxå. Jag tror du har lättare att få jobb i skogen om du redan jobbar med andra maskiner som jordbruks- eller entreprenadmaskiner så ta ett sådant jobb om det dycker upp så länge.

Du lär dig mycket att åka med och se hur allt fungerar, det är lite att hålla koll på även i en skotare t ex.timmer med röta som skördaren har missat, olika sortement osv. tips och trix hur man håller produktionen uppe och planerar lassen. Ring runt till alla som kan tänkas vilja och kunna ha dig med.

Sedan när du varit med några gånger tycker jag du ska försöka att få hjälpa till när maskinen inte går i produktion kvällar och helger.

Sedan är du nog snart i mål, precis som någon skrev tidigare i tråden är det brist så folk som kan köra.

Det finns ju utbildningar också kolla med Naturbruksgymnasiet hos dig, Södra Viken här i Värmland har iallafall en vuxenutbildning på 40 veckorskurs som startar augusti 2011, sådana utbildningar har säkert många skolor runt vårat vackra land, där borde du ju oxå få lära dig köra skördare.

Lycka till. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Hänger på med karriärsbyte

Camwood  
#122958
Mangan skrev:
svensson632 skrev:Jag skulle gärna jobba 12 timmars pass i en maskin utan problem.. ha ha


Även om det är kul, så tror jag du gör bäst i att försöka lägga band på dig. Inte bra för kropp och knopp att jobba så mycket.

Jobba för h-ete så mycke du kan när du är ung :roll: Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång :grin:

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

Lindianerna  
#122992 Lite "off topic", men jag hörde en ex-jobbarkompis som började köra ris-skotare och fick en ingångslön på 28,500!!! :surp: :surp:
Är det verkligen så höga löner i den branchen??
killen är 24 med förarutbildning... men ändå!!? är det dax för en annan att skola om sig tro :???: :grin:

mr Svensson - som dom andra säger, - med den inställning lär det inte vara svårt att hitta jobb!! lycka till!!!

Avatar Fallback

Re: Hänger på med karriärsbyte

svensson632  
#123409 verkar vara svårt att hitta någon som vill erbjuda en tjänst har varit i kontakt med några men verkar vara dåligt intresse.
Finns inga här på forumet som har något att erbjuda kan tänka mig att ligga borta om det krävs.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).