Före och efter jobbet

Finansiering av kärnkraft: golv på 80 öre per kWh

151 inlägg 9265 visningar 12 följer Svara, dela mm...   

Re: Finansiering av kärnkraft: golv på 80 öre per kWh

jannee  
#852974 Norge är utan tvekan Nordens RIKASTE land.
Norges BNP uppgick till 1 552 miljarder norska kronor under kvartalet, enligt norska Statistisk sentralbyrå, vilket motsvarar drygt 1 600 miljarder svenska kronor. Det kan jämföras med Sveriges BNP på 1 437 miljarder kronor.
M.a.o. om norrmännen vill bygga något dussin kärnkraftverk skummar de bara av räntan från sina oljefonder.

Elmia

gurka  
Alvarsson skrev:Mycket billigare. Du får tänka på att kärnkraft är den mest oflexibla kraftkälla vi har.

Kan du redovisa din beräkning ?

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Mycket billigare. Du får tänka på att kärnkraft är den mest oflexibla kraftkälla vi har.

Du har alltså ingen aning så istället killgissar du.

Alvarsson  
#853012 Det byggs energilagringssystem för fullt i Sverige utan statliga subventioner. Om några år så kommer framtidens elbil att va en mycket viktig källa för den enskilde bilägaren att tjäna pengar på sin elbil samt att stabilisera elnätet. Men för att förstå dessa möjligheter måste man titta i framrutan inte i bakrutan.

Alvarsson  
#853013 Notan för de Svenska skattebetalarna kan bli enorm.
https://www.di.se/nyheter/granskning-ka ... -i-hojden/

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#853017 Och frågan vad kostnaden blir för att balansera sol och vindkraft förblir obesvarad.

Alvarsson  
#853018 Jag tror de flesta som investerar i energilagring gör det för att tjäna pengar inte förlora. Det är om man investerar i olönsam kärnkraft man måste ha skattepengar som kunde gått till barn, sjuka och gamla. Titta i framrutan så går det bättre.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#853021 Frågan förblir obesvarad för att man hela tiden väljer att prata om något annat.

Alvarsson  
#853023 Nej men som nästan alltid missar du poängerna. Det är samma om det är jag eller nån annan som försöker förklara för dig. Du får va ovetande.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#853026 Du kan alltså inte svara på frågan.

Alvarsson  
#853031 Jag har svarat på frågan, sedan att du inte förstår det är ditt problem. Men det är inget nytt du utmärker dig i detta avseende

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
#853034 Det är bara att scrolla tillbaka och läsa inläggen så inser man snabbt att du inte har, och förmodligen inte heller kan, svara på frågan vad kostnaden för att balansera ett elnät som till större del består av sol och vindkraft kommer att bli.

Alvarsson  
#853038 Nej subventionskramare kommer aldrig att förstå.

Användarvisningsbild

Rotvältaren  
Alvarsson skrev:Nej subventionskramare kommer aldrig att förstå.

Det är ganska uppenbart att du inte förstår frågan vad kostnaden för att balansera ett elnät som till större del består av sol och vindkraft kommer att bli. Men är det bara för att du är subventionskramare?

Alvarsson  
#853056 Nej jag vill att skattepengar skall gå till barn, sjuka och gamla inte olönsam kärnkraft. Staten skall ge fan i att slösa bort dessa gruppers pengar på kärnkraft. Om kärnkraft är en gångbar energikälla så investerar folk i denna energikälla i annat fall låter dom bli, och då investerar dom i något som är bättre. Och vill man absolut leva i en planekonomi så är Nprdkorea ett alternativ.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).