Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 180120 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Boarpan  
#182503 Ta och gör så att du kan köra igenom med traktorn och vagn på så sätt hamnar alltid traktorn och vagn alltid inomhus och på rätt plats.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#182561
Boarpan skrev:Ta och gör så att du kan köra igenom med traktorn och vagn på så sätt hamnar alltid traktorn och vagn alltid inomhus och på rätt plats.


Du menar en port i vardera ände?

Ett problem med det är att där vi funderar att bygga är det stora nivåskillnader så baksidan blir väldigt mycket att fylla upp för att ha port även där men jag är medveten om smidigheten.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#183500 Vi stod ikväll och diskuterade hur belysningen skulle vara. Vi funderar på om armaturerna ska sitta på väggen ca2,5-3 meter från golv eller om det ska sitta högre men med en vinkel så det lyser neråt mer.
I taket känns inte smart då djur, t.ex älg kommer skymma mycket.
Någon som har ett slakteri som kan delge erfarenhet?

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Boarpan  
#183536 Har inget slakteri men när vi gjorde om våran ladugård med ta bort slynet så fick vibjälkar som stadgar på sidorna i ungerför 30 graders lutning satte belysning på dessa och funkar perfekt. Ljuset når in under där du skall se på helt andra sätt. Så belysning är ju billigt skicka upp olika vinklar så behöver du inte springa runt med handhållet för att se. Skulle kunna tänka mig att slaktar man så nedifrån och upp är effektivt.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#183538 jo jag tror det blir lutande armaturer.
Vi har ett gäng lysrörsarmaturer som är täta och bra som ligger hemma så det ska bli ljust i rummet allafall. Minsta mängd är 2 st på vadera långsida. Jag är inte säker på om det är 1m eller 1,2m armaturer.
Långsidorna är 4,2m långa.
Funderar på om det behövs 2 kortare (60cm ) armaturer över diskbänken då det är lite lägre till taket där.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183539 Det är inte fel att ha en rad i mitten uppe i taket, det saknas i vårt garage där vi
bara har lutande på sidan.
Men jag har funderat på nåt modernare tex xenon dit, fåse vad det blir.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#183562
Slurfi skrev:Det är inte fel att ha en rad i mitten uppe i taket, det saknas i vårt garage där vi
bara har lutande på sidan.
Men jag har funderat på nåt modernare tex xenon dit, fåse vad det blir.


Men den lokalen är nog bredare, va? Vill minnas att slakteriet är 2,8m brett.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#183564 Ja är det bara 2,8m så klarar du dig med en lampa på var vägg.

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#188498 Har lite fler bilder från sommaren;
20120718_5665R.jpg
20120721_6002R.jpg
20120721_6006R.jpg
20120723_5973R.jpg
20120723_5976R.jpg
20120726_6149R.jpg
20120810_6678R.jpg
20120810_6680R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#231482 har hänt lite mer sen de förra bilderna togs, det har isolerats, skruvat dit plyfa/osb och gipsats det mesta nere i slaktrummet. Sedan blev det vinter. Nu i dagarna har vi återupptagit igen.
Några få kortlingar fattas ännu men fick upp gipset , utom en liten remsa i taket i onsdags. I morgon så ska vi riva det som är tillfälliga golvet/gammalt bjälklag. Det vilar delvis ut i väggarna så vi kommer inte åt att isolera och gipsa det innan.
20130718_002L.jpg
20130718_003L.jpg

20130718_010L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

värmSkog  
#231485 Tänk om en annan ändå hade samma ork , kunnade... blir ju så fint :ymdaydream:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#231486 jadu just nu tycker jag att detta projekt har dragit ut på tiden pga avsaknad av ork.(och tid) och tänker nu när vi har tagit upp detta arbete igen, varför gjorde vi såhär dumt för..?
så det är uppmuntrande att du tycker detta, tack så mkt. :grin:
bla tänker jag på stålkonstruktionen då. hade utan problem hållit helt i bara trä, ja balken för traversen är ju tvunget att vara i stål, men det hade räckt.

men men till hösten ska det vara gå gott som klart, då glömmer vi allt elände. :lol: hoppas få i en dörr, målat och få upp belysning. Har inte kravet att våtrumsmattan ska komma upp innan jaktsäsongen....

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#231565 dagens stora jobb var att riva "golvet" och bygga upp en ställning/tillfälligt golv som inte hade kontakt med väggarna.
201307l20_0813L.jpg

20130720_005L.jpg

20130720_014L.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#231610 hmm... är det någon mer än jag som inte hittar "gilla" knappen i denna tråden?
jag har kollat runt och det verkar som detta är den enda tråden där jag inte hittar den...???!!

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Blivande snickare  
#231612 Den saknas i vissa andra trådar åxå. Såklart hittar jag ingen annan nu :roll:

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).