Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 181476 visningar 33 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#165031 en rosa hammock i valfri färg :grin: :wink:

Nja....Om du kommer du söderut så får du väll göra ett studiebesök?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#167012 Tja jag vet inte om ni vill se det som hände i oktober -09. Var mest virkeshandtering... köpte sågat virke och sågade även upp "hemtimmer".. så det blev lite virke inne på höskulle.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#168560
DSC_1452R.jpg
DSC_1474R.jpg
DSC_0695R.jpg


Har hänt lite mer sen dessa bilder togs men i stort sett har arbetet i ladugården/slaktutrymmet/logen stannat av.
Våren 2010 började vi med att stort arbete med boningshuset, isolerat och dränerat källaren. Gjutit 2 plattor utanför ingångarna, lagt en stor uteplats i stenplattor och stödmurar,2 trappor. Sen på hösten bytte vi panna. Under 2011 bytte vi avloppsstammen och vattenrör i en del av huset och bytte ackumulatortankar och renoverade en toalett.
Sen på hösten flyttade jag.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Skogstinsen  
#168971 Köpte du en ny panna med ack.tankar? Vad blev det isåfall för panna och tankar?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#169346 Vi hjälptes åt hela familjen; :grin:
Jag hittade det på blocket.Min bror(som är vvs-ingenjör) ringde och köpte grejerna. Och min far fick betala; :lol: Vedex 3000 panna som keramiken var bytt på något tidigare, 2st 500liters ackumulatortankar (märke strömsnäs pannan, 10kw elpanna med värmeväxlare och ett expansionskärl.

Elpannan installerade vi inte, och så köpte vi till en 750 liters ackumulatortank med växlare i och slinga för solpanel. Märke; strömsnäs pannan http://www.rinkabyror.se/artikel/tank-7 ... elect=true
Hade en varmvattenpatron sen innan och den satte vi i den nya tanken.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#172004 I vintras tog jag och rev ett virkesställ som syns lite på bild 67 på sida 4. Byggde ett nytt virkesställ i rumet som förr var sågspån i. (Det rummet fast innan stället blev byggt syns på bild 59 sid 4).

Idag tog jag in en till maskin i verkstan.
DSC_0109.JPG

DSC_0122.JPG

DSC_0123.JPG

Det är en jonsered, diametern på hjulen är 900mm. Bordet är tiltbart. Bandländ; 5700mm!

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#179142
molnia skrev:Byggde ett nytt virkesställ i rumet som förr var sågspån i. (Det rummet fast innan stället blev byggt syns på bild 59 sid 4).


Här är det nya virkesstället.
DSC_8062R.jpg

Panorama2 verkstad.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#181044 Hurra, semester men den glädjen varade inte länge för jag åkte på en infektion så jag har varit trött hela första semesterveckan och har fått leda och instruera deltagarna från jaktlaget som hjälptes åt att bygga.
20120716_5774R.jpg

20120716_5773R.jpg

20120716_5799R.jpg

20120716_5800R.jpg

20120716_5832R.jpg

20120716_5831R.jpg

20120716_5837R.jpg

   TS
Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#181047
20120718_5647R.jpg

20120718_5648R.jpg

20120720_5964R.jpg

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

county  
#182256 hei. fint bygge lurer på hva falu-slam er for noe?

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#182332 Hejsan
trevligt du frågar när jag är lite otydlig. Det är inte ett vanligt begrepp utan något jag satte ihop när jag skrev texten.
Vi målade med Falu rödfärg som är den vanligaste slamfärgen. Därav min ordlek; Falu slam.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Slamf%C3%A4rg








Det arbete vi har gjort med slakteriet är grundade på en planlösningsidé som vi arbetade fram 2007 någon gång när vi bestämde oss för att bygga om hela ladugården. Den förändring vi har gjort är ju flytten av innerväggen. Vi diskuterade innan om att ha en port där gångdörren till mjölkrummet förut var in till slakteriet. Men vi blev lite tveksamma till att det skulle vara bra med 2 stora dörrar på samma långsida. Vi breddade ju den gamla ladugårdsdörren ca50 cm. Så därför valde vi ha dörren till slaktutrymmet inne i verkstan. Jag insåg häromdagen att vi inte ens tänkte tanken om att göra dörren i gaveln av ladugården. Där vi satte igen ett fönster. Man hade kunna flyttat in grinden innanför dörren och gjort en liten parkeringsplan utanför dörren in i slaktrummet på gaveln. Då hade man inte påfrestat samma vägg med 2 dörrhål. Men det är lätt att vara efterklok.

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Blivande snickare  
#182349
molnia skrev:Men det är lätt att vara efterklok.

Så sant, så sant, konstigt hur man kommer på sånt där en tid efter att det är klart fastän man funderat länge före man började :???: :lol:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#182376 hej snickar´n ,trevligt du hittade hit
jo det är det.
Det är ju inte försent att göra ett dörrhål där nu, men kanske får några arga blickar från deltagarna i jaktlaget som byggde igen. :???: (så jag får göra det helt själv)
Stensockeln kommer ju upp över golvet +att vi göt ju en sockel mot den väggen för vila innerväggen på.
Så det smidigaste och enklaste skulle vara att låta en betongsågare såga bort sten och betongsockeln för att få tröskelfri ingång. Men DET är inte billigt. :shock:

   TS
Avatar Fallback

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

Blivande snickare  
#182470
molnia skrev:hej snickar´n ,trevligt du hittade hit

Jo jag har smyg läst lite i det tysta om era byggnationer och bravader :grin: , så helt grön i tråden är jag inte :grin: .

molnia skrev:Så det smidigaste och enklaste skulle vara att låta en betongsågare såga bort sten och betongsockeln för att få tröskelfri ingång. Men DET är inte billigt. :shock:

Nej det är nog ganska dyrt! :shock:
Billigare att ta fart och springa genom väggen :mrgreen:

Användarvisningsbild

Re: Renovering av våra ekonomibyggander

molnia  
#182484 jaså en infiltratör! :grin:
ja det är roligt projekt detta.
Men nu blev jag fundersam på hur vi ska gå vidare efter dessa tankar har kommit upp.


Jag har konstaterat att uttrycket " mycket vill ha mer" stämmer. :???:
Innan använde vi ladugård och höskullen till cykel, skräp och "bra och ha" förråd. blev inte använt annars.
Nu har vi trångt i dessa utrymmen och även inne på logen, sitter och fantiserar om att bygga en traktorverkstad.
Men som sagt var; fantiserar. (och skissar i datorn, det är ju gratis) :grin:
vy platta, traktor.JPG
Senast redigerad av molnia mån 13 aug 2012, 20:37, redigerad totalt 1 gång.

   TS
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).