Servicebyggnader

Renovering av våra ekonomibyggnader

239 inlägg 173466 visningar 33 följer Svara, dela mm...   

Re: Renovering av våra ekonomibyggnader

Førland  
#540523 jeg fikk betala 6000kr for min truck så det var ingen stor investering.....

gnisten83  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#540540 Bensin eller diesel?
Gamla eltruckar tror jag man ska passa sig för ty när batteriet är dåligt står dom alltid på laddning

Användarvisningsbild

Vardon  
#540549 Sätt en liten traversbalk och en telfer på åkvgn så du kan lyfta upp på loftet utan traktor.

Jag har så och är enormt smigt. Det händer att jag bär fram till telfern och sen lyfter ner flr att slippa ta det i trappen.

Användarvisningsbild

molnia  
Vardon skrev:Sätt en liten traversbalk och en telfer på åkvgn så du kan lyfta upp på loftet utan traktor.

Jag har så och är enormt smigt. Det händer att jag bär fram till telfern och sen lyfter ner flr att slippa ta det i trappen.

Absolut en bra ide och fullt möjligt.

TS
Användarvisningsbild

Vardon  
#540571 Så gjorde jag men är enklare om amn bygger nytt. Takbalk i lämplig storlek är bra

Vardon - Vad var det senaste ni byggde??

Førland  
#540576 Diesel,rekke 6'er,bare å gløde å starte.

Användarvisningsbild

molnia  
#541132 Har nu efter gnistens tankar kommit på en bra lösning för både pallställ och trappan. Trappan blir flyttad. Men en mycket tråkig sak är att min dator har lagt av. 😢 😤 😢
Verkar vara något knas med en hårddisk.

TS
Användarvisningsbild

molnia  
#541135 Jag var o pillade i datorn o fick tydligen loss en sladd lite så den hittade inte hårddisken. Nu lever det igen! 👍 😀

TS

Amatörhuggare 62  
#541137 Och dyra är truckbatterier.

Tur du fått igång datorn igen

Användarvisningsbild

molnia  
#541880 bilderna blir så dåliga från ritningsprogrammet men pdfén borde gå att läsa lite bättre.
har nu flyttat trappan till hörnet som ändå pallställ inte gick att nå med traktorns pallgafflar.
har även ändrat så det är samma cc på alla facken nu, 3840mm.

har en tanke om att göra porthål i innerväggen för att kunna placera något mindre redskap på sidan av tippvagnen.
I planlösningsbilden är rött limträ/avväxling utan panel.
Blått är innervägg reglad på cc1200, med förmodligen skivor på en sida.
Grönt är yttervägg reglat på cc 1200 med träpanel på utsida

TS

alias  
molnia skrev:bilderna blir så dåliga från ritningsprogrammet men pdfén borde gå att läsa lite bättre.
har nu flyttat trappan till hörnet som ändå pallställ inte gick att nå med traktorns pallgafflar.
har även ändrat så det är samma cc på alla facken nu, 3840mm.

har en tanke om att göra porthål i innerväggen för att kunna placera något mindre redskap på sidan av tippvagnen.
I planlösningsbilden är rött limträ/avväxling utan panel.
Blått är innervägg reglad på cc1200, med förmodligen skivor på en sida.
Grönt är yttervägg reglat på cc 1200 med träpanel på utsida

Hur hade det funkat att förlänga taket någon meter utanför husvagnsgaraget och göra en utvändig trappa under taket, på utsidan av gaveln?

MVH
Alias

Användarvisningsbild

molnia  
#541925 Ja jag har grunnat fram o tillbaka på den lösnigen också. Förlänger man taket kan man lika gärna förlänga byggnaden detsamma o få trappan snö och halkfri på vintern. Trappan lever ju längre inomhus än en som är ute.
Förlänger jag byggnaden en meter för bara trapp så blir det mycket yta under trapp som jag vill utnyttja till förvaring, snål som man är. Vill inte ha trapp och förvaring i samma fack som husvagn för skaderisken på den. Är ett pussel med flera lösningar detta funderande. Alla lösningar har olika fördelar o nackdelar. Hoppas vi väljer planlösningen som passar oss bäst. Det vet vi knappt nu...

TS
Användarvisningsbild

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
1591818028_juni2020sheephouseroofa.jpg

1591818028_juni2020sheephouseroofb.jpg

Min hjälpreda Janik och jag bytte ut några plåtreglar i fårhuset som blivit trötta.
Otroligt skönt att få det gjort och dessutom i bästa bästvädret på länge.

Användarvisningsbild

svampbob  
#651358 Jag håller på att byta brädfodring på timmerlogens södra sida. Det finns en port där hötorken sitter och ovan det en lucka där vi styr in baltransportören när höet ska in. Jag hade först inte tänkt byta port och lucka men när man börjar så ser man att allt är sämre än vad man först trodde.
Hur snickar ni ihop sånt jag kan behöva lite tips på metod och materialval.

Användarvisningsbild

Vardon  
#651374 Byter eller lägger på ett lager till? Vi har lagt på ett lager till utanpå gamla brädfodringen och då låter vi portarna sitta kvar, byter gångjärnen och riktar dem så det passar mot gamla positionen på porten.

Annars är det väl enklast att bygga på plats och smidigast att bygga för sig och hänga upp men risk att det blir fel :-)

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).